At lave film på udebane

INTERVIEW. Martin Werners drøm om at fortælle sine egne historier blev til virkelighed igennem New Danish Screen. Reklamemanden tager springet til fiktionsverdenen med "Bosporus", der får premiere på DR K den 20. april.

I reklamebranchen har Martin Werner udelukkende fortalt andres historier, men nu er han klar med sin første fiktionskortfilm. "Bosporus" er vokset ud af instruktørens kærlighed til Tyrkiet og har givet reklamemanden blod på fiktionstanden. Filmen, der er støttet af New Danish Screen, kan ses på DR K og på CPH PIX.

"Jeg har altid ville lave fiktion, men har ventet på det rigtige øjeblik", siger Werner. "Der er en stor forskel på at fortælle andres historier og ens egne. Nu følte jeg, at jeg havde noget på hjertet – og måtte se at komme i gang".

Martin Werner

Martin Werner er en af Danmarks førende reklamefilminstruktører, og har blandt andet reklameserier for Café Noir, SAS og Coke Zero bag sig.

Se mere af Martin Werners reklamefilm på Bacons hjemmeside.

New Danish Screen

- skal støtte og inspirere udviklingen af filmens formsprog og fortælling, så dansk film bevarer og styrker sin dynamik og diversitet.

- skal sikre, at nye generationer af filmfolk ikke forfalder til konventionelle, overleverede udtryk, men til stadighed stræber efter at afsøge grænser og skabe nye oplevelser for publikum, hvad enten det sker i biografen eller foran tv-skærmen.

Hovedpersonen i "Bosporus" er enkemanden Murat, der lever et ensomt og indelukket liv i Tyrkiets tættest befolkede by, Istanbul. Dagene får han til at gå med at fiske og drikke for at glemme den tragiske bilulykke, der dræbte hans familie. Men da en smuk kvinde flytter ind i nabolejligheden, bliver Murat tvunget ud i livet igen.

Med kufferten fuld af ambitioner tog Martin Werner til Tyrkiet, fast besluttet på at lave sin første fiktionsfilm i et fremmed land på et sprog, han ikke taler. For Werner har det været et bevidst valg at placere filmen i den tyrkiske by: "Det var lidt af en øjenåbner at komme til Istanbul", og "Bosporus" er en dyb kærlighedserklæring til byen. Danmark ejer ikke de farver, den dybde og den størrelse. Tyrkiet er i de sidste år blevet et meget vigtigt sted i mit liv, så filmen er også et følsomt portræt af tyrkeren i Istanbul".

Om at forene to fremmede verdener

Udfordringen har været nødvendigt for filmen, mener instruktøren: "Hvis jeg filmede på Knippelsbro, ville jeg konstant være irriteret over en gul HT-bus og savne det eventyrlige, der findes i at forene to fremmede verdener, fortæller han. "Bosporus strædet forbinder de to verdensdele Europa og Asien. Det er fremmed og ikke fremmed på samme tid. Filmen om Murat er en fortælling om at miste og genvinde sig selv. For Murat og jeg handler det om at være på udebane, og det var vigtigt for mig, at filmen også blev lavet under den præmis".

New Danish Screen er en støtteordning, der ikke kun støtter nyuddannede talenter, men også etablerede filmfolk, der vil afprøve nye ideer. Med "Bosporus" har Martin Werner, der har en lang karriere i reklamebranchen bag sig, taget springet til fiktionsfilmbranchen.

Trods forskellene mellem reklame og fiktion, kan det være en fordel at blande erfaringer fra de to brancher, mener Werner. "Jeg kan holde formen ved lige med reklamen, samtidig med at jeg har overskud til at udvikle mine fiktionsprojekter", fortæller han, som til daglig er en del af produktionsselskabet Bacon. "Før i tiden var det jo nærmest bandlyst at lave reklamefilm i fiktionsbranchen. Det er det stadig i nogle kredse, ligesom det også var ufint at lave TV en gang. Jeg har lært ubeskriveligt meget af lave reklamefilm, og håber og tror, at det kommer mig til gode i mit videre arbejde".

"At lave "Bosporus" var en åbenbaring", siger reklamemanden, der allerede har to nye kortfilmsprojekter i støbeskeen. "Så vil jeg gerne lave en spillefilm, hvor jeg for alvor vover pelsen".

"Bosporus" er produceret af Charlie Gaugler for Bacon Film med støtte fra New Danish Screen.

Filmen får tv premiere den 20. april på DR K og vises på CPH PIX den 28. april.