Kunsten at sælge en krig

PREMIERE. Boris Bertrams dokumentar "Krigskampagnen" går bag om det politiske spil, der ledte op til invasionen af Irak og den danske deltagelse. Filmen har premiere på DR2 den 19. marts – på tiårsdagen for krigens begyndelse.

Krigskampagnen_hovedstill1

På tiårsdagen kortlægger "Krigskampagnen" det politiske forløb op til Irak-krigens begyndelse. Foto: POLFOTO

"Krigskampagnen" afdækker det storpolitiske spil, der gik forud for invasionen af Irak i 2003 og giver et indblik i komplekse beslutningsprocesser, spin og krigsretorik. Dokumentaren er bygget på arkivmateriale og interviews med centrale kilder og whistleblowers, der alle spillede en aktiv rolle i forhandlingerne om Irak-krigen.

Efter 9/11 satte USA's præsident George W. Bush Irak i forbindelse med al-Qaeda og masseødelæggelsesvåben i kampagnen for en krig. Med formandskabet for EU blev Danmark en vigtig brik i magtspillet. Daværende statsminister Anders Fogh Rasmussen blev inviteret til Det Hvide Hus, hvor han beskrev besøget hos Bush som et møde med en personlig ven og udtrykte sin fulde støtte til ham og USA.

Filmen fremstiller et videre forløb med en toppolitiker-elite, der manipulerede både pressen og de implicerede parter for at få offentligheden til at acceptere invasionen af Irak. En krig, der ifølge medvirkende kom til at handle "mindre og mindre om Irak og mere og mere om USA" og med invasion som det eneste mål blev udført alene baseret på indicier.

FN's inspektioner afslørede intet, og der blev ikke fundet beviser på at have været atom-programmer i Irak siden Golf-krigen. Disse oplysninger blev tilbageholdt i Folketinget af udenrigsminister Per Stig Møller op til afstemningen om den danske deltagelse i krigen, der blev vedtaget med få stemmers flertal.

Da FN ønskede at håndtere situationen på diplomatisk vis, skred Bush til handling, fulgt af Blair og siden Fogh, som i Statsministeriet udtalte: "Vi har valgt at følge USA og Storbritannien, fordi de har besluttet at gøre det rigtige og det nødvendige".

Irak-krigen har siden kostet hundredetusinde liv, sendt mennesker på flugt og efterladt et land på randen af borgerkrig. Krigen er blevet erklæret ulovlig af FN som "one of the greatest humanitarian disasters of modern times".

"Krigskampagnen" er instrueret af Boris Bertram og produceret af Lise Lense-Møller for Magic Hour Films med støtte fra Det Danske Filminstitut. Efter premieren vises den i en række europæiske lande for at markere tiårsdagen for koalitionens invasion af Irak.

Filmen får premiere på DR2 Dokumania den 19. marts kl. 20.30 under titlen "Bush, Blair og Fogh – Krigskampagnen".

Boris Bertram

Boris Benjamin Bertram er dokumentarinstruktør fra Den Danske Filmskole. Han har udover egne film har været instruktør og udvikler af dokumentariske tv-serier på DR og TV2.

I 2008 beskæftigede han sig med politiske beslutningsprocesser i "Diplomacy" om det danske formandskab i FN's Sikkerhedsråds hovedsæde i New York. Filmen blev nomineret til Robert Prisen og Guld Dok.

Med "Tankograd" fra 2010 om et russisk dansekompagni i Chelyabinsk opnåede Boris Bertram international anerkendelse i form af både nomineringer og priser.

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412