Digital Single Market til debat

FILMPOLITIK. Vil et digitalt indre marked øge eller mindske diversiteten i europæisk film? Formindske pirateri eller skade producenternes indtjeningsmuligheder? Det debatterede EU-kommissær og vicepræsident for Digital Single Market Andrus Ansip med europæiske brancheaktører, da han fredag besøgte Det Danske Filminstitut.

Bedre digital adgang til europæiske film for EU-borgerne landene imellem, mindre pirateri og flere penge til filmskaberne. Det er målet for EU-kommissionens forslag om et digitalt indre marked, fortalte EU-kommissær og vicepræsident for Digital Single Market Andrus Ansip, da han besøgte Det Danske Filminstitut i Gothersgade i København fredag eftermiddag. Der var livlig debat i biografsalen, og mødets moderator Adam Holm måtte afrunde diskussionen blandt de mange fremmødte en del over den afsatte tid.

vi har endnu ikke set nogen operationelle forretnings-modeller, der understøtter de økonomiske muligheder -Joachim Malling

Flere brancheaktører har udtrykt bekymring over de økonomiske konsekvenser af forslaget, og Ansip var mødt op for at lytte til disse og diskutere udfordringer og gevinster ved forslaget med et panel bestående af direktør for Det Norske Filminstitut Sindre Guldvog, formand for Danske Filminstruktører Christina Rosendahl, direktør for Nordisk Film Allan Hansen, direktør for Film i Väst Tomas Eskilsson og generalsekretær for European Film Agency Directors Samuel Young.

Fakta

Europakommissionens forslag indebærer, at forbrugeren får mulighed for at medbringe og bruge lovligt købte digitale tjenester, uanset hvor de rejser i EU.

Samtidig ønsker Kommissionen også at udbrede muligheden for at købe ophavsretligt indhold, der udbydes i andre EU-lande. Forslaget forventes vedtaget i 2017 og vil herefter finde anvendelse i EU's 28 medlemsstater.

Læs Europakommissionens pressemeddelelse.

Bestyrelsesformand for Det Danske Filminstitut Joachim Malling bød velkommen med en tak til kommissæren for at inddrage branchen i en dialog om Europas digitale fremtid og understregede vigtigheden i at samarbejde om at finde en model, der også sikrer rettighedshavernes økonomi – og dermed mulighed for at fortsætte med at producere film.

"Forstå mig ret: Vi er ikke maskinstormere," sagde Joachim Malling. "Alle rettighedshavere og filminstitutter i Europa anerkender behovet for at tilpasse sig og omfavne nye muligheder, men det digitale indre marked bør formes under hensyn til de mekanismer og økonomier, der sikrer udviklingen, produktionen og distributionen af de kreative værker, der repræsenterer den europæiske kulturs forskellighed. Men vi har endnu ikke set nogen operationelle forretningsmodeller, der understøtter de økonomiske muligheder."

Essentielle eksklusive rettigheder

Joachim Malling forklarede, at hovedbekymringen ligger i elimineringen af producenternes mulighed for at præ-sælge eksklusive territoriale rettigheder til distributører fra forskellige lande, hvilket i dag er essentielt for finansieringen af film. For "uden territorialitet kan man ikke sælge eksklusive rettigheder".

Til det svarede Ansip, at der i dag ikke er tale om absolut territorial eksklusivitet, når 20 procent af de europæiske forbrugere omgår geoblokering ved at benytte VPN, og 68 procent downloader ulovligt. "Vi er nødt til at ændre folks mentalitet: Det er forkert at stjæle. Men det kræver, at folk får adgang til indholdet på lovlig vis," sagde Ansip, men understregede, at kommissionen ikke agtede at afskaffe territorialitetsprincippet fuldstændigt.

Udsigten til en lempelse gav dog paneldeltagere og publikum dybe panderynker.

"Forslaget reducerer territorial eksklusivitet, og det er den valuta, producenterne sælger. Enten er noget eksklusivt, eller også er det ikke," sagde juridisk rådgiver Charlotte Lund Thomsen.

"Vi har et skrøbeligt og smukt system af offentlige og private aktører, der arbejder sammen. Vi frygter, at hvis vi kun får én kunde at sælge vores rettigheder til, vil den kunde være Netflix, Amazon eller lignende store tjenester. Og vi ved godt, hvad de betaler," sagde Nordisk Film-direktør Allan Hansen. 

Danske Filminstruktørers Christina Rosendahl understregede med et kig ind i sin privatøkonomi, hvor afhængig hun som kunstner er af de copyright-penge, hun i det eksisterende system modtager for sit arbejde. Og argumenterede for, at uden økonomisk bæredygtighed for filmskaberne vil diversiteten i filmudbuddet falde.

"Hvis vi ændrer for meget på copyright-systemet, vil vi have en masse adgang, men ikke ret mange interessante ting at få adgang til," supplerede Samuel Young, generalsekretær for European Film Agency Directors.

Bekæmpelse af pirateri

"Jeg kan ikke være enig i, at systemet fungerer," indvendte Ansip. "Kreative brancher som film har potentiale til at forene befolkningen, men folk har ikke adgang til den kulturelle diversitet på grund af copyright. Vi ønsker at skære ned på pirateri, give betalt adgang til filmene og dermed skaffe flere penge til skaberne."

"Branchen er glad for at høre, at hovedformålet er at bekæmpe ulovlige downloads," sagde direktør for Producentforeningen Klaus Hansen. "Men du burde give branchen håndhævelsesredskaber, ikke åbne markedet. I de sidste fem år er der kommet mange digitale platforme, men ingen nedgang i illegale downloads."

"Jeg tror ikke, det er en god idé at sætte 68 procent af filmseerne i fængsel. Jeg tror på, at vores befolkning ønsker at købe sig adgang som ærlige mennesker. Men som det er nu, vil de ikke acceptere vores penge," svarede Ansip.

Både formand for Danske Biografer Kim Pedersen og Zentropa-direktør Anders Kjærhauge protesterede over for rationalet om, at lovlig digital adgang formindsker pirateri. Og salen virkede fortsat mindre bekymrede for pirateri end for udsigten til at miste de territoriale rettigheder.

"Din idé er smuk, men jeg er bekymret over, at du ikke kan se konsekvenserne," sagde kommunikationsdirektør i Egmont Line Aarsland. Og Joachim Malling sluttede debatten af med denne opfordring til Europakommissæren: "Bevar territorialiteten, så længe I kan. Og skynd jer langsomt."

Mange valgte trods solskin og weekend forude at fortsætte den vigtige diskussion i Cinematekets Asta Bar efterfølgende.

ansip6

ansip3

ansip2

ansip4

ansip5

Tags: