Taktiske 3D-rollespil til seriøse spillere

SPIL. Det handler om rigdom, magt og ære i vikingetiden, når det danskudviklede rollespil "Expeditions: Viking" udkommer i starten af næste år. Vi har talt med holdet bag, der tæller 18 udviklere i firmaet Logic Artists.

Hvem er I?
Logic Artists er et uafhængigt spilstudie med base i København. Vi er specialiserede i taktiske 3D-rollespil til seriøse spillere, og vi udvikler primært til pc og Mac. Vi er først og fremmest kendt for serien "Expeditions", der bygger på historiske tur-baserede rollespil.

Det danske udviklingsmiljø har en rigtigt god balance mellem innovation og kvalitet og mellem kunst og softwareudvikling.

Hvad har I lavet indtil nu – og hvad er I i gang med?
I 2013 udkom vores første spil, "Expeditions: Conquistador", som er et tur-baseret strategirollespil med baggrund i den spanske kolonisering af Mexico. Vores anden titel, "Clandestine", udkom i 2015 og er en asymmetrisk spionthriller, hvor to spillere sammen gennemfører farlige missioner på forskellige lokationer i USA og Europa – den ene som spion, den anden som hacker.

Om Logic Artists

Logic Artists blev etableret i 2011 af Ali Emek, Jonas Wæver og Juan Ortega, tre tidligere studerende fra IT-Universitetet i København.

Firmaet har base i København og huser 18 udviklere, mens en del grafik og motion capture leveres udefra.

Logic Artists har udviklet "Expeditions: Conquistador" (2013) og "Clandestine" (2015) og arbejder nu på "Expeditions: Viking", der tidligere i år modtog projektudviklingsstøtte fra DFI/Spilordningen og forventes færdigt i første kvartal af 2017.

Vores tredje spil, som er under udvikling, er "Expeditions: Viking", efterfølgeren til "Expeditions: Conquistador". Med "Viking", som udkommer i første kvartal af 2017, flytter vi serien væk fra strategigenren og over imod rollespil.

Hvad er det mest fantastiske ved at være spilproducent i Danmark – og i verden i 2016?
Danmark har et meget kreativt og tætknyttet udviklingsmiljø, hvor man er rigtigt gode til at udveksle erfaringer og hjælpe hinanden. Det er et miljø, der fordrer eksperimentering og nyskabelse, godt hjulpet på vej af de regelmæssige forsyninger af nyuddannede nytænkere fra institutioner som DADIU. Det danske udviklingsmiljø har en rigtigt god balance mellem innovation og kvalitet og mellem kunst og softwareudvikling.

Hvad er det mest udfordrende?
Det sværeste ved at udvikle spil i 2016 er udfordringerne ved at skabe opmærksomhed om sine projekter. Branchens relativt få forhindringer til at udgive betyder, at langt flere spil end tidligere opnår udgivelse på de store digitale platforme, og det er derfor meget let for små udviklere, som leverer spil af høj kvalitet, at forsvinde i den store mængde af små billige spil udviklet af hobbyister.

I havde jeres spil med på spilmessen Gamescom i Köln i august. Hvad fik I ud af at deltage?
Gamescom er Europas største spilmesse, og at kunne præsentere "Expeditions: Viking" dér var en stor ære. De seks stande, hvor man kunne prøve spillet, var fyldt fra start til slut, og vi fik endda lejlighed til også at promovere spillet et par gange fra scenen.

Det vigtigste ved den offentlige del af Gamescom er, at det er en unik mulighed for at få feedback og kommunikere direkte med brugerne. Fra et salgssynspunkt er det værdifuldt at kunne opretholde en kontakt med dem, der kan lide demoen, helt frem til spillets udgivelse – men det giver også mulighed for at lytte til spillerne og høre, hvad de kan lide ved spillet, og hvad de synes, vi kan forbedre.

Hvad går jeres nye spil "Expeditions: Viking" ud på?
Det er et historisk rollespil, som foregår i Danmark i vikingetiden. Spilleren skal lede en lille vikingelandsby ud af sin ydmyge placering i vikingesamfundet og ind i en position af styrke og ærbødighed. Man skal manøvrere strategisk i det politiske landskab og træffe vanskelige beslutninger om, hvordan tidens trusler og udfordringer skal overvindes.

Spillet begynder i Jyllands iskolde vinterlandskab i den første kampagne og fortsætter gennem de frugtbare bølgende marker om sommeren i Britannia, hvor man møder de smålige konger af pikterne og englænderne. Rigdom og ære er målet for spillet, men hvordan man når dertil, er drevet af et system af moralske valg og konsekvenser.

Trailer Expeditions: Viking