Nye talenter i 2017

TALENT. Fra punk-chick-flick og slackerfilm til melodrama og thriller på én location. Vi ser på året, der snart er gået for nye talenter i dansk spillefilm, hvor blandt andet debutanterne Annika Berg, Hlynur Pálmason og Milad Alami brød igennem på internationale festivaler, og vi peger frem mod nye navne i det kommende forår.

Boblende kreativitet og frisk energi spirer frem i den danske filmmuld. Mens flere rutinerede kræfter søger mod udlandet, er en ny generation ved at gøre sig klar til at skabe fornyelse i dansk film.

Det mest markante ved selve filmene er, at der er tale om nogle genremæssigt og fortællemæssigt meget forskellige film, der har stor originalitet.

De nye talenter bliver blandt andet hjulpet på vej af Det Danske Filminstituts lavbudgetinitiativ, som indtil videre har støttet 22 film. Initiativet giver nyuddannede instruktører mulighed for at debutere hurtigt og eksperimentere kunstnerisk, fri fra pres om at sælge billetter. Andre unge instruktører er brudt igennem med film produceret uden for systemet – blandt andet Avaz-brødrenes 'Mens vi lever' og en række film, der havde premiere på CPH PIX i oktober.

"Fem ud af de seks fiktionsinstruktører, der kom ud fra Filmskolen i 2015, har allerede lavet en spillefilm. Det er en markant forbedring i forhold til tidligere," fortæller direktør for Filminstituttet Claus Ladegaard.

"Det mest markante ved selve filmene er, at der er tale om nogle genremæssigt og fortællemæssigt meget forskellige film, der har stor originalitet. En hyppig klagesang i filmbranchen lyder, at hvis Trier var kommet frem i dag, ville han aldrig nogensinde have fået støtte. Det synes jeg, at de her film modbeviser."

Som eksempel på en film, der går sine egne veje, fremhæver Ladegaard Hlynur Pálmasons 'Vinterbrødre', som blandt andet har vundet store priser på Locarno Film Festival og CPH PIX, og Annika Bergs 'Team Hurricane', som vandt prisen for mest innovative film ved kritikerugen på Venedig Film Festival:

"'Vinterbrødre' er en film, som er trukket væk fra den traditionelle psykologiske realisme og hverdagsdramaet. Visuelt og specielt lydligt er den sindssygt anderledes. 'Team Hurricane' er tæt på at være non-narrativ og halvdokumentarisk og er visuelt udfordrende. Men også film som 'En frygtelig kvinde' og 'Den skyldige' går nye veje ved at trække på genrefilm som inspiration frem for hverdagsrealismen, der har domineret dansk film i de sidste 20-25 år. Der er en vitalitet og fortællelyst i filmene, som jeg er imponeret over. Jeg synes, vi har fået en lang perlerække af anderledes og skarpe film."

Danmark her og nu

Claus Ladegaard hæfter sig desuden ved en anden markant tendens, nemlig, at filmene på nær en enkelt handler om Danmark her og nu: "De har et aktuelt udtryk og en lyst til at fortælle om noget, som sker lige nu omkring os. Det er klart, at det bliver hjulpet på vej af at være lavbudgetfilm, men det står i kontrast til en række af de bredere film, som enten er filmatiseringer eller har historiske temaer," siger Ladegaard, der også glæder sig over, at der er så meget energi og fortællelyst i talentlaget, at det også er resulteret i en række markante film, der er produceret uden om Filminstituttets støtteordninger.

"Det er en fryd at opleve så mange talenter med visioner og historier, der bare vil laves – statslig støtte eller ej. Brødrene Avaz kom med 'Mens vi lever' drønende ind på den danske filmscene med en meget lovende debutfilm, der fortæller en bredt appellerende og gribende historie. Det bliver spændende at følge Mehdi, Milad og Misams videre færd. Også Kasper Rune Larsen demonstrerer med 'Danmark' en originalitet og friskhed, som er meget opmuntrende."

Som et mere håndgribeligt tegn på filmenes kvalitet peger Ladegaard på filmenes deltagelse på store internationale festivaler. Ud over 'Team Hurricane' og 'Vinterbrødre' kan man blandt andet nævne Ali Abbasis 'Shelley' og Daniel Borgmans 'At elske Pia', der var udtaget til Berlinalen i henholdsvis 2016 og 2017, Milad Alamis 'Charmøren', der vandt en kritikerpris på San Sebastian Film Festival, samt Gustav Möllers 'Den skyldige' og Isabella Eklöfs 'Holiday', der begge er udtaget til Sundance til januar.

"To film i Sundance ud af 12 – det synes jeg er et ret overbevisende vidnesbyrd om, at der er nogle, der synes, at der sker noget interessant i dansk film i øjeblikket," siger Ladegaard.

Nye talenter med dansk premiere i 2017

Shahrbanoo Sadat: Wolf and Sheep
Produktion: Katja Adomeit, Adomeit Film

Afghanske Shahrbanoo Sadat vandt hovedprisen i sideprogrammet Director's Fortnight på Cannes-festivalen i 2016 for sin danskproducerede debutfilm. Filmen, som er inspireret af Sadats egen opvækst, skildrer med en blanding af dokumentarisk observation, magisk realisme og improvisatorisk dialog hverdagslivet for en gruppe børnefårehyrder i en afghansk landsby.

Jens Dahl: 3 ting
Produktion: Caroline Schlüter Bingestam og Jacob Jarek, Profile Pictures

Manuskriptforfatter Jens Dahl spillefilmdebuterede som instruktør med den stramt fortalte kammerspil-thriller. Nikolaj Coster-Waldau spiller sprængstofeksperten Mikael, der giver vidneudsagn til PET om sin involvering i et røveri med en gruppe serbiske kriminelle. Filmen udspiller sig i realtid på et hotelværelse, hvor spændingen skabes af det verbale magtspil mellem Mikael og PET-agenterne.

Karla von Bengtson: Nabospionen

Produktion: Mette Valbjørn Skøtt og Fie Ørnsø, Copenhagen Bombay
Animationsinstruktør Karla von Bengtson har stået bag en række kortfilm, der har været særdeles populære på festivaler, inden hun i sommer spillefilmdebuterede med sin film noir-inspirerede cut out-animerede børnefilm, der følger den 10-årige enspænder Agathe Christine, der drømmer om at blive privatdetektiv.

Annika Berg: Team Hurricane

Produktion: Katja Adomeit, Adomeit Film
Annika Bergs debutfilm hylder teenagepiger, der tør være højlydte, vulgære og sårbare. Berg beskriver selv filmen om otte pigers sommer i en ungdomsklub som en "punk-chick-flick", der søger det smukke i det upolerede. Filmen dyrker en patchwork-æstetik, der blander regulære scener med videodagbøger og musikvideoagtige indslag, og har fuld knald på farverne. Den vandt Verona Film Club Award ved Venedig Filmfestivalens kritikeruge for programmets mest nyskabende film.

Mehdi Avaz: Mens vi lever
Produktion: Sara Victoria Bjerre Pedersen, Milad Avaz og Misam Avaz, Rocket Road Pictures
Avaz-brødrene debuterede selvsikkert med familiemelodramaet om en ung mand, der konfronteres med sin fortid. Filmen er produceret for to millioner kroner uden støtte fra Filminstituttet og har solgt imponerende 97.000 billetter.

Kasper Rune Larsen: Danmark
Produktion: Martin Fugl Chabert, Stefan Frost og Henrik Underbjerg, Radiator Film
Den Super8-uddannede instruktør Kasper Rune Larsens ungdomsslackerfilm om 18-årige Norge og 16-årige Josephine, der finder sammen om en uønsket graviditet, var en af årets mest hypede film på CPH PIX.

Kristian Sejrbo Lidegaard: Sange i solen
Produktion: Maria Møller Kjeldgaard, Manna Film
Kristian Sejrbo Lidegaards debutfilm er en udvidelse af hans afgangsfilm fra Super16. Filmen er en artfilmgyser om tre kvinder på en strand på Møn og havde premiere på CPH PIX.

Mads Rosenkrantz Grage: Muskelsvindler
Produktion: Mads Rosenkrantz Grage, Claudia Saginario og Andreas Hjortdal, Good Company Films
Mads Rosenkrantz Grage, der blandt andet står bag DR3-serien 'Yes No Maybe', spillefilmdebuterer med en roadmovie om fodboldfanen Hjalte, som har muskelsvind. Han spilles af Elliott Crosset Hove fra 'Vinterbrødre'.

Gabriel Tzafka: Thorn
Produktion: Theis Nørgaard og Michael Bille Frandsen, Nitrat Film og Panagiotis Kakavias og Katerina Beligianni, Kakavias films
Super16-uddannede Gabriel Tzafkas spillefilmdebut handler om et ungt nygift par, der flytter ind i på en gammel gård ved en skov, hvor der begynder at ske mystiske hændelser. Filmen havde premiere på CPH PIX og har internationalt vundet prisen Eurimage Lab Award "for aktivt at bidrage til fornyelsen af europæisk film" samt førstepræmie ved Thessaloniki International Film Festival.

Stefan Kjær Olsen: Gælden
Produktion: Preben Steen Nielsen og Claus Thomsen, Jysk Filmproduktion
Stefan Kjær Olsens spillefilmdebut er en krimifilm om to brødre, der forsøger at skaffe penge til at betale en gæld. Filmen havde premiere på CPH PIX og er den første spillefilm produceret i Vejle.

Hnynur Pàlmason: Vinterbrødre
Produktion: Julie Waltersdorph Hansen og Per Damgaard Hansen, Masterplan Pictures
Flere kritikere har udråbt islandske Hnynur Pàlmason til dansk films nye auteur på baggrund af hans æstetisk overrumplende debutfilm om to brødre, der arbejder på et kalkbrud i provinsen. Elliott Crosset Hove vandt prisen for bedste mandlige skuespiller ved verdenspremieren på Locarno Filmfestival i august for sin rolle som den yngste, utilpassede bror. Herhjemme vandt filmen i oktober hovedprisen på CPH PIX.

Christian Tafdrup: En frygtelig kvinde
Produktion: Thomas Heinesen og Marta Mleczek, Nordisk Film
Christian Tafdrup spidder parforhold og kønsroller i satiren, der er hans anden spillefilm efter den anmelderroste, surrealistiske 'Forældre' fra 2016.

Talenter på vej i 2018

Milad Alami: Charmøren
Produktion: Stinna Lassen, Good Company Films. Dansk premiere 17. maj
Milad Alamis debutfilm er et psykologisk drama om iranske Esmail, der desperat prøver at finde en dansk kæreste, så han kan blive i Danmark. Filmen vandt i forbindelse med sin verdenspremiere på San Sebastian Filmfestivalen i september en kritikerpris og har siden vundet priser på filmfestivalerne i Warszawa, Chicago og Lübeck.

Gustav Möller: Den skyldige
Produktion: Lina Flint, Nordisk Film. Dansk premiere 14. juni
Gustav Möllers debutfilm er en thriller om en politibetjent, der besvarer et 112-opkald fra en kidnappet kvinde. Filmen foregår på én location med fokus på hovedkarakterens psykologi, filmens dialog og på at udfordre publikums forestillingsevner. Den er udtaget til Sundance Filmfestivals konkurrence for internationale spillefilm, der har fokus på nye talenter med en original signatur.

Isabella Eklöf: Holiday
Produktion: David B. Sørensen, Apparatur
Isabella Eklöfs debutfilm er ligeledes udtaget til Sundance Filmfestival. Filmen følger den unge Sascha, som hænger ud med sin gangsterkæreste ved den tyrkiske riviera – et liv i luksus, men også præget af fysisk og psykisk vold. Hovedrollen som Sascha spilles af Victoria Carmen Sonne, som har været en af dansk talentfilms mest fremtrædende skuespillere i en årrække, senest med roller i 'Vinterbrødre', 'Sange i solen' og 'Nord'.

Kasper Kalle: C4
Produktion: Claudia Saginario, Good Company Films
Kasper Kalles (tidl. Skovsbøl) debutfilm er et kammerspil, der foregår i en karet i 1648, hvor en alvorligt syg Christian IV med sin ekskone Kirsten Munk kører mod København for at dø på Rosenborg Slot.

Rasmus Kloster Bro: Cutterhead
Produktion: Amalie Lyngbo Quist, Beo Starling
Rasmus Kloster Bros debutfilm er katastrofefilm, der udspiller sig i det københavnske metrobyggeri og fortæller om tre vidt forskellige menneskers kamp for overlevelse under en ulykke, i en klaustrofobisk tunnelboremaskine.

Laurits Flensted-Jensen: Neon Heart
Produktion: Julie Friis Walenciak, Walenciak Film
Laurits Flensted-Jensens debutfilm tager os med på en rejse ind i tre forskellige skæbners sind og sjæle. En kalejdoskopisk udforskning af seksualitet, begær og handicap.

Antonio Tublén: Robin
Produktion: Alexander Brøndsted, Pingpong Film
Den svensk-danske duo Antonio Tublén og Alexander Brøndsted har skabt spillefilmene 'Original' og 'LFO' med en DYI-tilgang, hvor LFO er lavet uden for støttesystemet. Nu har de produceret deres næste film med støtte fra Filminstituttet. Den psykologiske thriller, som de beskriver som en "elevated genre", handler om en kvinde, der er vidne til et mord, men hvor hverken kroppen eller gerningsmanden kan findes.