Fortællinger om det absurde og elskværdige

TALENT. Zara Zerny dimitterede fra filmskolen Super16 sidste sommer. Selv beskriver den nyuddannede instruktør sig som en slags filmisk antropolog, og hun lægger vægt på, at bringe de anderledes og smukke fortællinger ind i dansk film. Hendes kortfilm "Aqua Mamas" udvikler hun i øjeblikket som webserie med støtte fra New Danish Screen.

aqua mamas 2

Zara Zerny udvikler i øjeblikket sin kortfilm "Aqua Mamas" som webserie. Foto: Philip Jørgensen

Instruktør Zara Zerny er en af mange danske filmtalenter udsprunget fra den alternative filmskole Super16. Da hendes afgangsfilm, kortfilmen "Aqua Mamas", fik premiere i efteråret, fik den flotte anmeldelser med på vejen.

"Fælles for mine fortællinger er det absurde og elskværdige i, hvor forskellige mennesker er."

Filmen handler om Pernille, der er forventningsfuld førstegangsmor. Da hendes søn kommer til verden, græder han konstant og sætter hende på en alvorlig prøve. Hun begynder at tvivle på sine egne evner som mor, og søger støtte i sin mødregruppe, hvor de andre mødre synes at have godt styr på situationen. På godt og ondt forsøger de alle sammen at hjælpe Pernille med at blive en god mor.

Inspirationen til filmen fandt Zara Zerny til dels i sig selv og i sin egen oplevelse med livet som nybagt mor.

"Jeg fandt inspiration i de kvinder, jeg pludselig befandt mig selv sammen med hver dag gennem hele min barsel – min mødregruppe. Jeg blev inspireret af alle de fordomme og forestillinger, jeg havde til, hvordan mødre er, og alt det jeg ikke ville blive. Da jeg så selv blev mor, oplevede jeg næsten at være i en choktilstand og befinde mig i en situation, hvor alle de fordomme, jeg havde haft, pludselig var en del af hverdagen."

Mødregruppen i "Aqua Mamas" bliver spillet af kvinder fra Zernys egen mødregruppe, og det er fælles for alle hendes film, at hun hovedsageligt bruger amatørskuespillere. Ifølge hende bidrager det med noget virkeligt til fortællingen.

"Det er meget sjældent, jeg følger en dialog, der er skrevet på forhånd. I stedet bruger jeg greb til at få skuespillerne til at improvisere og bidrage til deres karakter på deres egen måde," siger hun. "Fælles for mine fortællinger er det absurde og elskværdige i, hvor forskellige mennesker er. Mine film hviler i sig selv og kan betragtes som meget langsomme, men det elsker jeg."

En filmisk antropolog

Zara Zerny er født og opvokset i Canada og kom til Danmark som otteårig. Hun har en bachelor i grafisk design fra kunstakademiet Gerrit Riedevald i Amsterdam, og det var gennem sit ophold i den hollandske hovedstad, interessen for film opstod. Selvom hendes store inspirationskilder i dag er folk som Roy Andersson, Ulrich Seidl og Ruben Östlund, var det en dansk instruktør, der i første omgang vakte interessen til live.

"Jørgen Leth var faktisk manden, som fik mig til at lave mit første filmiske projekt. Jeg havde set en boks med alle hans eksperimenterende film, og jeg valgte så at lave projekt om at vente i 24 timer. Direkte inspireret af hans fantastiske måde at få alt kedeligt til at være undersøgende og interessant," fortæller Zara Zerny.

Siden har hun skabt sin egen stil og beskriver sig selv som en slags filmisk antropolog. Inden hun begynder arbejdet med sine film, bruger hun meget tid på at undersøge historier og karakterer fra virkeligheden, som fascinerer hende. Virkeligheden og dens forskellige karakterer afspejles både i "Aqua Mamas" og i hendes tidligere film, "Shoot for the Moon" (2014) og "Enkebal" (2015), som hver især indeholder mange dokumentariske elementer. Personligt mener hun dog ikke, at hendes film kan kaldes dokumentarer.

"Jeg udforsker det rum, som opstår mellem fiktion og dokumentar. Jeg tror faktisk, alle mine film er mest hybrid-fiktion og mindre dokumentar, da de er ekstremt kontrolleret og stilistisk opsatte," siger hun.

Aqua-Mamas_450px
"Aqua Mamas". Foto: Philip Jørgensen.

Fremtiden ligger på internettet

"Aqua Mamas" har netop modtaget støtte til udvikling i et webserie-format gennem New Danish Screens nye initiativ Webisodes. Formatet er et uudforsket område for Zerny, og er noget hun ser meget frem til at arbejde med. Hun tror, at web-formatet skal være med til at bane vejen for dansk film i fremtiden.

"Der er en masse kreative danske filmfolk, der kæmper en brav kamp for at få lov til at lave deres film, men desværre er der ikke nok penge. Jeg synes dog, at den danske filmindustri langsomt åbner op for nye spændende måder at udvikle film på. Fremtiden for dansk film kommer i højere grad til at bære præg af, at internettet bliver brugt som platform," siger hun og fortsætter. "Det, synes jeg, er en positiv udvikling, da man kan nå bredere ud via nettet, og folk er kritiske og sultne efter noget nyt. Derfor er det virkelig dejligt, at New Danish Screen giver mulighed for andre udviklingsformer."

Hun er sikker på, hvad hun vil med sine fremtidige filmprojekter. Dokumentargenren trækker stadig i hende, og hun vil gerne være med til at skubbe til nogle grænser for filmmediet – og også for dansk film.

"Jeg prøver at bevare et fokus på at fortælle ærlige, absurde og smukke historier. Jeg undersøger konstant anderledes måder at fortælle historierne på, da jeg hele tiden vil rykke mig og bryde filmmediets grænser. Jeg håber også, at jeg kan bidrage til, at dansk film ikke kun opfattes som det, der bliver vist i biograferne, men at mine fortællinger kan nå ud og ramme bredere end det."

Zara Zerny_Director (3)Zara Zerny.

Fakta

Kontakt

Redaktionen: redaktionen@dfi.dk


nyhed

delpaafacebook

Det Danske Filminstitut

Det Danske Filminstitut
/ Danish Film Institute

EAN-nr: 5798000794085
CVR-nr: 56858318

Gothersgade 55
1123 København K

Tlf. +45 3374 3400
Fax +45 3374 3401
E-mail: dfi@dfi.dk

Cinematekets billetsalg
TLF. +45 3374 3412