I nationens interesse

INTERVIEW. Kathrine Windfelds Jan Guillou-filmatisering "Hamilton – i nationens interesse" får dansk premiere den 23. februar. FILMupdate har talt med instruktøren om køn, kvoter og kvindelige actioninstruktører.

"Den bedste svenske actionfilm. Nogensinde." Sådan karakteriserer Aftonbladet filmen "Hamilton – i nationens interesse", som på tre uger har solgt 413.000 billetter i Sverige.

"Jeg beviser det, som svenskerne ønsker politisk, nemlig at kvinder inden for filmverdenen kan det samme som mænd: Lave film og sælge billetter."

Instruktøren er danske Kathrine Windfeld. Efter flere år som instruktørassistent, instruktør af kortfilm, tv-serier og en enkelt spillefilm, "Flugten" herhjemme, har hun endelig fået sit store gennembrud. Men hvorfor blev det lige i Sverige?

"Det var egentlig tilfældigt - det var der, jeg fik chancen.”

Hanne Vibeke Holsts roman "Kronprinsessen" skulle filmatiseres, og den svenske producent Anna Croneman insisterede på, at serien skulle have en kvindelig instruktør, eftersom projektet var feministisk.

"Det var mit store held," siger Kathrine Windfeld.

Helt tilfældigt var det altså ikke. Ifølge Kathrine Windfeld er svenskerne nemlig langt mere opmærksomme på at give kvindelige og mandlige instruktører lige muligheder.

"Jeg klarer mig helt sikkert godt i Sverige, fordi man der er seriøst interesseret i, at kvindelige instruktører bevæger sig på samme niveau som mandlige. Man lovgiver med blik på køn og arbejder i det hele taget målrettet på at bane vejen for kvinder. Så jeg er nærmest den svenske stats drøm. Jeg arbejder i nationens interesse," griner Windfeld med henvisning til sin films titel.

"Jeg beviser det, som svenskerne ønsker politisk, nemlig at kvinder inden for filmverdenen kan det samme som mænd: Lave film og sælge billetter."

Aktiv kønspolitik

Den svenske filmaftale indeholder en målsætning om en ligelig fordeling af kvinder og mænd i nøglepositionerne instruktør, manuskriptforfatter og producer i film, som modtager støtte fra Det Svenske Filminstitut. Og den form for aktiv ligestillingspolitik kunne danskerne lære noget af, mener Kathrine Windfeld. Hun vil gerne tilbage og arbejde i Danmark, men ærgrer sig over, at danskerne er så berøringsangste over for begrebet feminisme.

"Selvom lige rettigheder er noget, vi alle går ind for og ønsker for vores børn, er feminisme slet ikke et issue, man forholder sig til i Danmark. Man har ingen politikker og ingen kønsbriller på overhovedet. Svenskerne er konsekvente og anerkender, at halvdelen af befolkningen er kvinder, som selvfølgelig gerne vil se film, der også handler om kvinder."

Hvordan oplever du at blive valgt til opgaver på grund af dit køn?

"Mænd er blevet valgt på grund af deres køn i de sidste hundrede år, så det har jeg ingen problemer med. Jeg ville jo ikke få jobbet, hvis jeg ikke var kvalificeret til det."

Hvad kan du som kvindelig instruktør tilføre en film?

"Jeg mener, vi har et både feminint og maskulint filmsprog. Jeg har selv lige lavet en meget maskulin film - "Hamilton" - men den har også nogle feminine elementer, som gør den anderledes. Jeg har fx tydeligvis vægtet de følelsesmæssige scener. Det behøver ikke betyde, at en mandlig instruktør ikke ville have gjort det samme, men ofte er det sådan, at kvindelige filminstruktører er mere traditionelt feminine i udtrykket, og mandlige instruktører mere maskuline."

Kvindelig rollemodel

I "Hamilton – I nationens interesse" spiller Mikael Persbrandt agenten Hamilton, som plages af visheden om, at årene som hemmelig agent har gjort ham til en decideret mordmaskine. Nu ønsker han at begynde et almindeligt liv. Han indser dog snart, at det ikke er muligt i en verden, hvor korrupte politikere og skrupelløse krigsforbrydere truer verdensfreden. Et spektakulært attentat planlægges i Stockholm, og da Hamilton er den eneste, som kan stoppe det, må han endnu engang handle i nationens interesse.

At Kathrine Windfeld fik opgaven at instruere "Hamilton" tilskriver hun i høj grad amerikanske Kathryn Bigelows succes med Irak-krigsfilmen "The Hurt Locker". Bigelow modtog som den første kvinde nogensinde en Oscar for bedste instruktion i 2010, og det har ifølge Windfeld haft en afsmittende effekt i branchen.

"Det har betydet, at man overhovedet kan forestille sig en kvinde instruere en actionfilm. Ja, det er næsten blevet moderne."

"Hamilton – i nationens interesse" har dansk premiere den 23. februar 2012. Biografklub Danmark arrangerer dog allerede nu en række forpremierer. Se oversigten her