Danske computerspil har succes med crowdfunding

SPIL. Det danske spilfirma Logic Artists skrabede i september en halv million brugerbetalte kroner sammen til udvikling af spillet "Expeditions: Conquistador". Nu har et andet dansk spilfirma, BetaDwarf, rundet 300.000 kroner. Deres spil, "Forced", kan støttes to dage endnu på Kickstarter.com.

"Expeditions: Conquistador" blev i september første danske eksempel på et brugerbetalt computerspil, da de overskred målet på $70.000 og endte med en støtte på i alt $77.247 fra 1.569 personer fra hele verden.

Det skete på det amerikanske crowdfunding-site Kickstarter.com, hvor privatpersoner kan støtte ufærdige produkter – typisk som en forudbestilling af det endelige produkt. Pengene bliver kun trukket, hvis projektet når et fastsat støtte-mål inden en bestemt tidsfrist.

Fakta

BetaDwarf har været flittige til at opdatere og skabe opmærksomhed på Kickstarter. Et eksempel er deres løfte til brugerne om, at spillet – hvis projektet nåede støtte på $50.000 – ville få en ny figur med. Nemlig ham her:

betadwarf-karakter

Et andet eksempel er deres valg af "perks", som er de gaver, donorerne på Kickstarter kan vælge mellem til gengæld for deres bidrag. For sjov havde BetaDwarf udbudt, at man kunne få et billede af sig selv og et citat hængt op på firmaets toilet – i al fremtid – for $4.000. Dén "perk" er netop blevet købt af en ukendt mand ved navn Ryan.

Nu er spilfirmaet BetaDwarf godt i gang med at gøre dem kunsten efter. BetaDwarfs spil, "Forced", er et holdbaseret gladiatorkampspil, hvor spillerne skal samarbejde og udnytte forskellige karakteres evner og en særlig magisk kraft kaldet "The Orb". Sidste efterår modtog BetaDwarf projektudviklingsstøtte til spillet fra DFI's Spilordning, flyttede sammen i et hus i Karlslunde, udviklede en spilbar demo – og lagde deres projekt på Kickstarter med et mål om at nå $40.000 inden 1. december. I skrivende stund har 1.633 personer støttet "Forced" med i alt $51.870 – og det er stadig muligt at være med.

BetaDwarf er dog ikke kommet sovende til succesen på Kickstarter. Ifølge direktør Steffen Grønning, som FILMupdate mødte til spilseminaret "Engage & Play" i Filmhuset i tirsdags, har selskabet udsendt målrettede pressemeddelelser til over 120 forskellige nyhedssites, hvoraf kun 12 har taget historien op. Mere held har der været på sociale medier, hvor BetaDwarf er repræsenteret på stort set alle større sites og f.eks. kommet med på den i spilkredse kendte YouTube-kanal FORCE, som viser de første 40 minutter af nye pc-spil. Her har videoen imponerende nok fået flere hits end eksempelvis samme kanals gennemgang af det nye "Hitman: Absolution".

Og senest, med kun fire dage til Kickstarter-tidsfristen, lagde BetaDwarf et billede på billeddelingssitet Imgur. Billedet fortæller i tegneserie-stil historien om de sidste to år i BetaDwarfs liv – og er blevet et viralt hit med indtil videre 226.869 visninger (se billedet nederst). Denne interesse smittede med det samme af på Kickstarter, hvor projektet dagen efter overskred målet på $40.000:

betadwarf-kickstarter
Udviklingen i støtten til "Forced" på Kickstarter.com.

Følg BetaDwarf og spillet "Forced"

Forced på Kickstarter: http://www.kickstarter.com/projects/betadwarf/forced
BetaDwarfs hjemmeside: http://www.betadwarf.com/
Forceds hjemmeside: http://forcedthegame.com/
BetaDwarf på Twitter: http://twitter.com/betadwarf
Forced på Facebook: https://www.facebook.com/forcedthegame
Forced på Youtube: http://www.youtube.com/user/forcedthegame
Forced på Greenlight, hvor brugerne kan stemme om hvilke spil, der skal udgives i online-spilshoppen Steam: http://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=92915870
BetaDwarf på Twitch, hvor de streamer live fra deres kontor: http://da.twitch.tv/betadwarf

Viralt billede fra Imgur

Se også http://imgur.com/gallery/2P7L1

betadwarf-historie