Storhed og salg

SUNDANCE. Dokumentarfilmen "The Queen of Versailles" om en amerikansk milliardærfamilies storhed og fald er åbningsfilm på Sundance Film Festival. Filmens danske koproducer Mette Heide fortæller om samarbejdet på den amerikanske dokumentarfilm.

30 badeværelser. 11 køkkener. 6 pools. To biografer. Balsal. Skøjtebane. Bowlingbane. Udkigstårn.

David og Jackie Siegel er ved at bygge Amerikas største hus. Det er 8000 kvadratmeter stort og inspireret af Versailles-slottet. Men så er der også plads til parrets otte børn, fem barnepiger, hunde, kæletiger, påfugle og kinesisk marmor til en værdi af 5 millioner dollars.

KOPRODUKTIONER

Støtte til danske producenters deltagelse i internationale koproduktioner af kort- og dokumentarfilm har til formål at styrke den danske kort- og dokumentarfilmbranche i bred forstand ved at styrke samarbejdet mellem danske og udenlandske producenter, inspirere og medvirke til kompetenceudvikling i den danske filmbranche, og generelt understøtte dansk films muligheder for at opnå international finansiering.

Læs mere om Kort- og dokumentarfilm - minor koproduktioner

"At bygge det største hus i Amerika var ikke noget, vi planlagde. Det skete bare", fortæller Jackie Siegel, der er tidligere skønhedsdronning.

Men hvorfor en sådan dekadence?

"Fordi jeg kunne", siger ejendomsmogulen David Siegel, der har tjent sine mange penge på timeshare-udlejningsselskabet Westgate Resorts. Tidligere lød svaret "Fordi jeg kan". Men så kom finanskrisen, og boligboblen bristede ligesom forretningen og familiens byggeplaner.

Dokumentarfilmen "The Queen of Versailles" følger den excentriske families dramatiske deroute gennem to år. Da instruktøren Lauren Greenfield begynder med at filme, er familiens økonomi stadig i vækst, men undervejs sætter krisen ind og medfører, at familiens økonomi kollapser på under et år. Med et er David og Jackie Siegel sparket tilbage til den middelklasse, de begge kommer fra. Tvunget til at sætte det endnu ikke færdigbyggede drømmehjem i Florida til salg (pris: 100 millioner dollars) og radikalt ændre deres livsstil.

Den braste amerikanske drøm

"The Queen of Versailles" er en fortælling om den amerikanske drøm, der brister. Om hvad der sker, når ambitioner bliver til tab, overdådighed til henfald og ekstravagance til ydmyghed.

Filmens danske koproducer Mette Heide så første gang projektet pitchet på dokumentarfilmfestivalen IDFA i Amsterdam i november 2010 og faldt for universet.

"Jeg blev fascineret af den dramatiske shakespeareske fortælling om parrets storhed og fald," fortæller produceren, da FILMUpdate møder hende en lille uge før, "The Queen of Versailles" åbner den prestigefulde Sundance Film Festival.

Da Mette Heide søgte koproduktionsstøtte hos Det Danske Filminstitut, var de fleste optagelser færdige. Heides rolle kom derfor til at ligge i efterarbejdet med at skaffe penge, følge klipningen og stå for lydefterarbejdet, hvor den danske lyddesigner Peter Albrechtsen blev tilknyttet filmen.

Erfaringsudveksling

Det kreative møde mellem danske og amerikanske filmfolk, erfaringsudveksling og udvidelse af netværk er ifølge Mette Heide gevinsterne ved at arbejde med koproduktioner. "The Queen of Versailles" er et af flere projekter i USA, som Mette Heide og hendes selskab +plus pictures er involveret i.

"I USA er der er en enorm talentmasse af instruktører, fotografer, klippere og lydmænd. Det er den erfaringsudveksling, som vi er interesserede i. At amerikanske instruktører og filmarbejdere møder danske instruktører og filmarbejdere. Det kommer der ofte nogle nye måder at tænke på ud af."

"Jeg var personligt tiltrukket af at lære instruktøren Lauren Greenfield at kende, som primært har gjort sig bemærket som en meget dygtig stillfotograf. Med 'Queen of Versaille' har hun også skabt nogle fantastiske stillbilleder, og det visuelle pressemateriale er en af årsagerne til, at filmen har fået meget opmærksomhed i medierne." ´

Økonomisk gevinst

Ifølge Mette Heide giver det også økonomisk mening at samarbejde med amerikanerne. Det amerikanske marked er større og har nogle andre distributionsmuligheder. Koproduktioner er en god investering, fordi det netværk, de giver, kan være med til at stimulere de danske produktioner.

"Vi forsøger altid at inddrage amerikanske partnere finansielt. På den måde kan der komme amerikanske penge tilbage til Danmark, og vi får gode samarbejdspartnere, kreativt og finansielt, som vi kan bygge nogle gode film op med."

Forbilledligt dansk støttesystem

Det er ikke så sært, at et lille land som Danmark gerne vil lege med de store amerikanere. Men hvad får amerikanerne ud af samarbejdet på den anden side af Atlanten?

Faktisk kommer en pæn del af finansieringen til "The Queen of Versailles" fra Danmark. Pengene faldt på det helt rigtige tidspunkt og betød, at efterarbejdet kunne gå i gang. I USA er det nemlig almindeligt først at få penge hjem, når filmen er færdig. Så får man en salgsagent, der forhandler salget til distributørerne, f.eks. ved en festival som Sundance. Med mindre man er et etableret navn, går de amerikanske tv-stationer også meget sent ind. Det betyder, at produktionerne kan være enormt langstrakte i USA, fordi man hele tiden bliver nødt til at stoppe for at skaffe flere penge.

Det er vidt forskelligt fra arbejdsgangen i Danmark, hvor man først går i gang, når 80 procent af finansieringen er på plads. Den mulighed findes ikke i USA, fordi der ikke er et støttesystem som det danske.

"I Danmark er vi enormt privilegerede i forhold til finansieringsmuligheder. Vores dokumentarbranche er på mange måder mere veludviklet end deres. Jeg møder mange i udlandet, der siger, at det danske filmmiljø er interessant, fordi der er et miljø. I vores selskab sidder der f.eks. mange instruktører sammen, og det giver en platform for en kreativ dialog. Plus at der findes branchetræf i bl.a. Det Danske Filminstitut. USA har nogle få store dokumentarproduktionsselskaber, men størstedelen er enmandsselskaber, der arbejder som isolerede øer. På den måde kan vi som dansk branche tilføre amerikanerne inspiration."

"The Queen of Versailles" er åbningsfilm på Sundance Film Festival, der finder sted den 19. – 29. januar 2012 i Park City, Utah.

I Danmark kan filmen opleves i DR2's Dokumania i sommeren 2012 og på Filmstriben.

Sundance Film Festival