Michael Noer åbner Göteborg

FESTIVAL. Michael Noers "Nøgle hus spejl" og Samanou Acheche Sahlstrøms "I dine hænder" deltager i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Göteborg, hvor i alt 16 danske film er udtaget.

16 danske film er udtaget til Göteborg International Film Festival, der finder sted den 23. januar til 2. februar. Michael Noers "Nøgle hus spejl" er åbningsfilm og deltager i hovedkonkurrencen Dragon Award Best Nordic Film i selskab med Samanou Acheche Sahlstrøms debutspillefilm "I dine hænder". Jeppe Røndes "Bridgend" deltager i konkurrencen om bedste debutfilm. Filmen blev i går annonceret i hovedkonkurrencen på Rotterdam Film Festival.

I Michael Noers tredje spillefilm "Nøgle hus spejl" har Lily og Max været gift i mere end 50 år. Nu er de sammen flyttet på plejehjem, for siden Max blev ramt af en hjerneblødning, har han været plejekrævende. Efter at have tilsidesat sine egne behov i mange år længes hun efter atter at opleve nærhed og adspredelse i sit liv. Så da den jævnaldrende charmør, "Piloten", flytter ind i lejligheden ved siden af, falder Lily pladask for hans ukuelige og smittende livsglæde til stor fortrydelse og forargelse for hendes voksne datter. Men Lily giver ikke op, hun vil kæmpe for retten til at bestemme over sit eget liv og den nye kærlighed hun har fundet.

Ghita Nørby og Sven Wollter spiller hovedrollerne og vil være til stede til åbningsvisningen. Tomas Radoor og René Ezra har produceret for Nordisk Film. Filmen har dansk premiere senere i år.

Det er tredje gang, Michael Noer er udtaget til hovedkonkurrencen på Göteborg. Han vandt hovedprisen og kritikerprisen FIPRESCI for "R" i 2010 og kritikerprisen for "Nordvest" i 2013.

Samanou Acheche Sahlstrøms spillefilmdebut "I dine hænder" følger Maria, en ung og omsorgsfuld sygeplejerske, der længes efter frihed. Niels er en uhelbredeligt syg patient, der gerne vil til Schweiz for at begå assisteret selvmord. Sammen drager de på en intens rejse, der bringer dem tættere på hinanden, men også tættere på deres drømme.

Filmen er produceret af Sara Namer for Meta Film. På rollelisten er Lisa Carlehed, Peter Plaugborg, Johanna Wokale, Kirsten Olesen og Gustav Dyekjær Giese. Den har dansk premiere den 21. maj.

Susanne Biers "En chance til" og Bille Augusts "Stille hjerte" bliver præsenteret til gallavisninger. Camilla Nielssons "Democrats", Joshua Oppenheimers "The Look of Silence" og Frida Barkfors og Lasse Barkfors' "Pervert Park" konkurrerer om prisen for bedste nordiske dokumentar.

16 danske film til Göteborg

• Baby – Camilla Ramonn

Europa, Europa

• 1989 – Anders Østergaard