1920'erne rammer Cinemateket: Absolut avantgarde og italienske muskelbundter

De brølende 1920ere favnede bredt, og i næste uge demonstrerer Cinemateket hvor bredt. Den italienske kraftkarl Maciste var en rigtig actionhelt, der klarede jordskælv, vulkanudbrud, menneskelig utugt - ja, han vendte såmænd også levende tilbage fra Helvedes forgård. I samme årti ville avantgardister fra Paris og Berlin gennem filmiske eksperimenter finde frem til et rent filmsprog – fuldkommen frigjort fra litteraturen og teatret.

Stumfilm med musik: ’Maciste i underverden’


Tirsdag den 30. marts kl. 19.00 viser Cinemateket ’Maciste i underverdenen’ (1926) i en flot tintet kopi. Filmen er efter manges mening den bedste af tidens populære Maciste-film. Et effektmættet lodret dyk ned i helvedes cirkler af damp og glohede, hvor rene sjæle er få, og tilgivelserne færre. Filmen byder på forrygende inferno-scenografi, stop motion-effekter, baglæns optagelser, malebariske djævle, letpåklædte tøjter og en meget mat drage, der vil få en og anden til at tænke 'Reptilicus'. Federico Fellini har udtalt, at det var filmen, der overbeviste ham om, at han skulle være instruktør!

Sideløbende med filmen vil kontrabassist Ida Bach Jensen levere en elektroakustisk lydside - dvs. spille kontrabas med lydeffekter. Hør smagsprøver på hendes musik her: http://idabachjensen.dk/audio.html

Læs mere og bestil billetter

Eksperimental: et udvalg af 1920ernes cinéma pur og Absolut Film


Onsdag den 31. marts kl. 19.00 viser Cinemateket et udvalg af 1920'ernes cinéma pur fra Frankrig og Absolut Film fra Tyskland.

I Tyskland var det blandt andet Viking Eggeling, Hans Richter og Walther Ruttmann, der skabte de film, der senere er blevet refereret til som ’absolutte’ film. De arbejdede med abstraktion i bevægelse og ønskede at skabe et absolut sprog af form.

Fra Frankrig kom de såkaldte cinéma pur-film, der var mindre fokuseret på rene former end den tyske gruppe, men på samme måde benyttede et ikke-narrativt filmsprog til at afsøge filmens særegne mekanismer. Også disse filmiske udtryk har en sådan karakter, at de ikke kan oversættes til andre medier. Med film af bl.a. Léger og Duchamp.

Læs mere og bestil billetter