Elaine May

New Hollywoods oversete geni

11. maj - 25. jun

Med kun fire film ændrede Elaine May (f. 1932) den amerikanske komedie i 1970’erne – men så blev hun glemt. May startede ellers på toppen, da hun i partnerskab med Mike Nichols dannede skole for improvisationskomikken, men sammenlignet med Nichols – som blev Oscarvindende instruktør med ’Fagre voksne verden’ – fik Elaine Mays spring fra scenen til filmen aldrig en blød landing.

De senere års cinefile genopdagelseskultur har dog skabt en nyfunden værdsættelse af Mays karriere som instruktør, cementeret med sidste års store biografi ’Miss May Does Not Exist: The Life and Work of Elaine May, Hollywood’s Hidden Genius’. I dag er der blandt filmhistorikere og fans bred enighed om, at May er et komisk geni – samt at hun er kriminelt overset. Årsagerne er mange, men det er svært at overse sexisme som én af de mest centrale: Som mange kvinder i Hollywood før og siden, fik May en stedmoderlig behandling af samtidens studiesystem og eftertidens historieskrivning.

“Hvis alle, der hader ‘Ishtar’, havde set den, ville jeg være en rig kvinde i dag“, har Elaine May selv sagt om sin farce fra 1987. Filmen skulle have været hendes store comeback med Warren Beatty og Dustin Hoffman i hovedrollerne, men i stedet har floppet i dag kultstatus som en misforstået stopklods for instruktørens i forvejen tumultariske karriere.

Kun fire film blev det til. Udover ’Ishtar’ er der den morbide overklassesatire ’A New Leaf’ (1971), den uromantiske komedie ’The Heartbreak Kid’ (1972) og gangsterfilmen ’Mikey & Nicky’ (1976). Hver film var en kamp. May var tæt på fyring under alle produktioner, og hun fik et karrieredræbende ry for at være ”besværlig”. Ikke desto mindre er det en lille håndfuld idiosynkratiske og nyskabende sorte komedier, der både afspejler den iderigdom og oprørstrang, der prægede 1970’ernes New Hollywood, men også viser samme miljøs snæversynethed, dobbeltmoral og machismo.

De fire film er fortsat svært tilgængelige, og denne filmserie er derfor en unik mulighed for at opleve Elaine Mays skjulte, oversete og glemte geni på det store lærred i Danmark. Med fire arrangementer i forbindelse med filmvisningerne indføres vi i Mays filmiske og komiske varemærker, i hendes forbindelser til New Hollywood, i hendes kampe med studiesystemet som kvindelig instruktør og i hendes forhold til den særlige amerikansk/jødiske komedietradition.

Serien er kurateret i tæt samarbejde med filmtidsskriftet Skuelyst, der i forbindelse med serien udgiver et online-dossier med nye, dansksprogede tekster om Elaine Mays film.

Niels Bonde Jensen og Nick Bruhn-Petersen, filmjournalister / Skuelyst
Christian Hansen, programredaktør / Cinemateket

Film i serien

Vælg dato
Ma Ti On To Fr
28 29 30 1 2 3 4
maj
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1
juni
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6
juli
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13