CPH DOX: Gæstekuraterede kunst- og politikserier

DOKUMENTARFILMFEST. Under COPH:DOX kan du opleve to serier kurateret af henholdsvis samtidskunstner Olafur Eliasson, forfatter Naomi Klein og instruktør Avi Lewis. Langt størstedelen af visningerne finder sted i Cinemateket.

Politik, klimaforandring og kunst er nogle af de store temaer på dette års CPH:DOX, og to gæstekuraterede serier beskæftiger sig netop med disse. 

Naomi Klein & Avi Lewis

Naomi Klein, som er aktuel med filmatiseringen af bogen 'Intet bliver som før' har sammen med filmens instruktør, Avi Lewis, kurateret en serie af ti film med hver sit bud på, hvordan politisk engagement, stærke fortællinger og filmkunstnerisk originalitet kan gøre en forskel. Her et udvalg af filmene:

'Trouble the Water', vinder af Sundance, handler om et ungt par fra et af New Orleans' fattige sorte kvarterer, der står uden midler til at forlade byen, da orkanen Katrina varsles. Uden andre valg barrikaderer de sig, filmer løs imens vandet stiger og et klima ude af kontrol smadrer alt omkring sig.

'Darwin's Nightmare', som modtog en Oscar-nominering omhandler om et biologisk eksperiment i Tanzania der har affødt et nyt økosystem af kannibalistisk udbytning. Kaosteori i sin reneste form. 

'Harlan County U.S.A', Oscar-vindende klassiker, der er blevet hyldet som en af filmhistoriens bedste, amerikanske dokumentarfilm. Minestrejke, klassekamp og solidaritet i en græsk tragedie af en klassiker.

'The Corporation' den øjenåbnende historie om multinationale selskaber med vilde afstikkere til slavehandel og koncentrationslejre. Bestyrelsesformænd, spioner og sociale kritikere som Michael, Noam Chomsky og Naomi Klein selv tegner et billede af Selskabet som en organisme, der skaber ufattelig velstand velstand med den ene hånd og forårsager ubodelige skader med den anden.

'The Take': En ægte globaliserings-thriller om den Argentinske fabriksrevolution, der gav et reelt alternativ til neoliberalismens diktatur.

'Leviathan': En brutal og sensorisk horrorfilm og totaloplevelse af bibelske dimensioner - optaget på fiskekutter. 

'Hour of the Furnaces': Et frihedselskende filmmanifest og et pejlemærke for 60'ernes latinamerikanske 'Third Cinema'. Filmen blev optaget i hemmelighed for myndighederne. 

Olafur Eliasson

Samtidskunstneren Olafur Eliasson har kurateret en filmserie, der tager afsæt i den fysiske verden ved sansningen. Ved kroppen forstås også de menneskeskabte forandringer af både klimatisk og geologisk karakter. Et udvalg af seriens film:

'Utopia' modstiller Death Valleys tørre vidder og sparsomme dyreliv med en lydside, der stort set udelukkende består af lydsporet fra en obskur dokumentarfilm om Che Guevara.

'Topophilia' + 'Blow Debris' (kortfilm). Vores afhængighed af olie har formet vores klode derefter. Spørgsmålet er, om de landskaber vi her betragter også har en fremtid. Som hos James Benning bliver den enkle proces at se nemlig til en politisk akut handling.

'Foreign Parts' er et nytænkende, antropologisk field trip til et post-industrielt parallelsamfund i udkanten af New York.

'Fata Morgana' er associativt sammenkædede ørkenscenarier af mere eller mindre surreel karakter, understøttet af 1500-tals-skabelsesmyter fra Guatemala og instruktør Werner Herzogs egne tekster – foruden en smeltedigel af umage musikstykker fra hele verden.

'The Intruder' er en stilfærdig, elliptisk fortælling om menneskelighed og accept baseret på et selvbiografisk essay.

'Notes from the Anthropocene' er en evolutionær fortælling, der bevæger sig igennem forskellige stadier af dominans, uddøen og genopstandelse som kulturelt ikon - fra plastifigurerne i en fastfood-boks til fossiler af både museal og industriel værdi.

'Worldly Desires': En th ailandsk jungle danner den frodige ramme om den dokumentariske meta-musical. Tid og rum spiller hovedrollen i den og de tre andre kortfilm, den vises sammen med.

Tid: 5.-15. november
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, 1123 København K.
Billetbestilling: Cinemateket.dk og Tlf. +45 3374 3400