Coming-of-age
Larry Clark er en af den slags instruktører der deler vandene hver gang. At han også er en filmskaber, der rummer store modsætninger er tydeligt i den lille serie på tre af hans film, som kan opleves i Cinemateket under CPH PIX - inklusive gennembruddet 'Kids' fra 1995, og den helt nye ’The Smell of Us’. Clark kunne være ambassadør for temaet comig-of-age, da han altid laver film om livet som teenager med alt hvad det indebærer af subkulturer, stofmisbrug og sex - og ofte det hele på én gang. Torsdag 16. april kl. 21.30 og onsdag 22. april kl. 16.45.
Men der er også andre film, på programmet, der beskæftiger sig med teenagelivets op- og nedture på finurlig vis. Der er ligeledes fart på i Andreas Dresens tyske film ’As We Were Dreaming’, der foregår i Leipzig i årene før og lige efter Murens fald. Filmen fortæller historien om en gruppe drenge, tidligere pionerer i DDR-tiden, der er lige ved at gå til i narko, sprut og vilkårlig vold - alt sammen til tonerne af besættende tysk 90'er-techno. Mandag 13. april kl. 19.00.
I Gregg Arakis ’White Bird in a Blizzard’ lever teenagepigen Kat det perfekte pæne liv i et røvkedeligt middelklassehjem med en rollemodel af en hjemmegående husmor og en konfliktsky tøffelhelt af en far. En dag forsvinder hendes mor sporløst, og familiens liv vendes på hovedet. Soundtracket byder blandt andet på Cocteau Twins, The Jesus and Mary Chain, Echo and the Bunnymen, The Cure og mange flere. Filmen er en ægte ”slacker-whodunnit” med skeletter i skabet. Søndag 12. april kl. 19.15.
Asia Argento har med ’Misunderstood’ lavet en selvbiografisk coming-of-age film, som bruser af barnlig fortælleglæde og overskud. Filmen handler om teenagepigen Aria, hvis forældre er nogle selvoptagede festaber i 80'ernes heftige filmmiljø i Rom. Så langt hen af vejen må hun klare sig selv blandt andet fordi moren (Charlotte Gainsbourg) tilsyneladende kun interesserer sig for de ældre søskende. Fredag 17. april kl. 16.45.
Nye talenter
Op mod 80.000 unge svenskere flygter fra den omfattende ungdomsarbejdsløshed i Sverige for at tage skodjobs i Norge, hvor oliepengene sidder løst. Pigen Dino i Ronnie Sandahls debutfilm ’Underdog’ er en af dem, og hun møder en verden, der er vrangbilledet på den 'New Nordic'-luksus, som vi ellers nyder at spejle os selv i. Filmen er en præcis, observerende fortælling om og fra en ny underklasse, man ikke havde set opstå. Onsdag 15. april kl. 21.15.
Samme onsdag Kan du se slovenske Sonja Prosencs stilsikre debut ’The Tree’, om en mor og hendes to sønner, der gemmer sig i deres hus bag en høj mur. Hvorfor? Hvad er der derude? Grubl over svaret mens en knugende uhygge langsom tager til. Onsdag 15. april kl. 19.30.
Gys
Gys og genrefilm står som altid højt på festivalens program. Opleve blandt andet maestroen Shinya Tsukamotos realiserede drømmeprojekt ’Fires on The Plain’. En filmatisering af romanen 'Nobi' fra 1951, som Tsukamoto har omsat til et barokt, buddhistisk dødstrip af en (anti)krigsfilm med sig selv i den altdominerende hovedrolle. Oplev Anden Verdenskrigs sidste dage skildret som et psykedelisk febermareridt, set gennem en enkelt mands blodskudte øjne. Søndag 12. april kl. 14.30 og lørdag 18. april kl. 19.15.Fabrice Du Welz gik, med sin første spillefilm ’Calvaire’, efter provokationen og chokværdien. Inspirationskilderne er tydeligvis backwoods-klassikere som 'Deliverance' og 'The Texas Chainsaw Massacre', men han forsøger samtidig at udfordre horrorgenrens klicheer, f.eks. ved at udskifte den storbarmede skrigende blondine med en mand i kjole. Søndag 12. april kl. 12.00 og fredag 17. april kl. 22.00.
Efter 'Calvaire' ville Du Welz oprindeligt have lavet en langt mere traditionel horrorfilm, men efter tsunamien i 2004 blev han så inspireret, at han ændrede filmen til at foregå i Asien efter katastrofen. ’Vinyan’ handler om et europæisk forældrepar har mistet deres søn under tsunamien. Overbevist om at dengen stadig er i live begiver sig ud på en hasarderet rejse for at finde ham. Eftersøgningen ender blindt, men moren nægter at erkende det, og så tager historien en uventet drejning, som leder tankerne hen på klassiske kannibal- og junglefilm som 'Cannibal Ferox' og især 'How Can You Kill a Child?'. Søndag 19. april kl. 16.30.
Less Is More – PIX TALK
Kom og del dine erfaringer om kreative processer med begrænsede midler. Hvordan påvirker det skriveprocessen, arbejdet på settet og det at finde alternative måder at udgive sin film på? Bliv inspireret af danske og internationale film og instruktører, modereret af filmkritiker Neil Young (The Hollywood Reporter).
Arrangementet præsenteres i samarbejde med New Danish Screen og Kreative medieindustrier, KU. NB. Der er fri entre. Billetter kan først afhentes på arrangementsdagen og skal afhentes senest 30 min. før start. Torsdag 16. april kl. 13.00-16.00.
Tid: 9.-22. april 2015
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K
Billetbestilling: cinemateket.dk og tlf. 3374 3412.