Hasse Ekman: Serie med Sveriges Orson Welles

HASSE EKMAN-SERIE. I 1940'erne var instruktøren Hasse Ekman en kæmpestjerne i svensk film, men hans karriere blev efterhånden overskygget af Ingmar Bergmans. Vi viser i januar to af Ekmans fascinerende klassikere - og et dansk remake med introduktion ved filmkritiker Morten Piil.

Instruktøren Hasse Ekman (1915-2004) var en lysende filmbegavelse, der både skrev, instruerede og spillede skuespil. Hans karriere blev desværre efterhånden overskygget af Ingmar Bergmans – endda på så markant og tragisk vis, at det næsten er en film værdig. 

Ekman var aktiv i filmbranchen allerede i starten af 30’erne og blev svensk films golden boy i 1940’erne. Idérigdommen og alsidigheden bringer en Noel Coward eller Orson Welles i erindring. Ekmans hovedværk 'Pigen og hyacinten' er tydeligt inspireret af Welles' 'Den store mand', både i sin komposition og mht. kameraføring, dybdefokus og lyssætning.

Da Bergman trådte ind på scenen, blev de to konkurrenter, og det med så entydig en sejrherre, at Ekman opgav ævred, begyndte at lave ligegyldige komedier og i midten af 1960’erne trak sig helt ud af svensk film og flyttede til Spanien. Ingmar Bergman brugte kuriøst nok Ekman som skuespiller i nogle mindre roller, f.eks. i 'Gøglernes aften' (1953), og roste i øvrigt gentagne gange Ekmans film til skyerne.

I de senere år er Ekman blevet genopdaget i Sverige. Hans store produktion er ujævn, men en håndfuld film, både komedier og dramaer, er absolut værd at se. Vi viser to af hans absolut bedste svenske dramaer: 'Banketten' (1948) og ’Pigen og Hyacinten’ (1950), foruden en dansk kopi efter Ekman-manuskript: 'Mens porten var lukket', der vises 16. og 19. januar. Til visningen den 19. januar er der introduktion ved filmkritiker Morten Piil.

Tid: 16.-24. januar 2016
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, 1123 København K
Billetbestilling: Cinemateket.dk og Tlf. +45 3374 3400