Tyske og italienske film under CPH PIX

Oplev en række aktuelle produktioner fra Tyskland og Italien i denne uge. Desuden fremtrædende debutanter og eksperimenterende Frontrunners.

Nye filmstrimler fra Tyskland
Tysk film er i vælten i disse år, og tirsdag d. 16. april dedikerer vi en hel dag til nabolandet syd for grænsen. ’Less is more’ i Ramon Zürchers minimalistiske perle 'The Strange Little Cat', som samler en familie i tre generationer og en orange kat i en lille berliner-lejlighed. En både hjemlig og dybt 'unheimlich' sitcom, der kunne have været instrueret af Jacques Tati og Storm P. i kreativt fællesskab. Zürcher kigger selv forbi og præsenterer filmen.

Westerns er normalt ikke noget, man forbinder med tysk film, men med ’Gold’ giver Thomas Arslan en fængslende fortolkning af den traditionelt meget amerikanske genre. Filmen omhandler en flok tyske bosættere, der i sommeren 1898 ankommer til Canada i håb om at få del i det guld, der for nylig er fundet på egnen. Som rejsen skrider frem rammes gruppen af udmattelse, og dermed begynder konflikterne også at eskalere. Arslan var fokus-instruktør på PIX'10, og med ’Gold’ tilføjer han endnu et storslået kapitel til sin filmografi.

Dagen slutter i en helt tredje boldgade, når den debuterende instruktør, Nico Sommer, besøger festivalen og tager sin film 'Silvi - Maybe Love' med under armen. Hvad stiller man op med sit liv, når ens første og eneste mand gennem 30 år pludselig fortæller, at fra og med i aften sover han på hotel? Den efterladte 47-årige Silvi, som tager sin venindes ord om at starte på en frisk ret bogstaveligt, stiger fluks på dating-karrusellen, hvor hun gennem latex, pisk og gemmelege tvinges til at forholde sig til, hvad hun egentlig vil. Et sjældent set nøgternt og indfølt studium af en kvinde sidst i 40'erne.

Italiensk dag med instruktørbesøg og ny Garrone-film 
Fredag d. 19. april præsenteres årets filmhøst fra støvlelandet. Vi lægger ud med Massimo Andreis fandenivoldske og humørfyldte 'Benur', der tager krisen, udbyttersamfundet og italiensk økonomi op til grundig overvejelse. En socialrealistisk komedie, der peger på nogle af landets aktuelle problematikker.

Senere er der instruktørbesøg på programmet, når Salvatore Mereu viser sin uimodståelige 'Pretty Butterflies'. Cate bor i et fattigt kvarter på Sardinien. Alt, hun drømmer om, er at slippe væk fra sine håbløse forældre, sine utallige søskende og udsynet til en fremtid, der ikke synes lysegrøn af håb. Cate har kastet sin uforbeholdne kærlighed på Gigi, og da hans liv pludselig er i fare, er der brug for en smule magi. Sara Podda er formidabel som den nævenyttige Cate, og Mereus' film er befolket med vidunderligt gale, morsomme og skræmmende folk nok til at gøre Fellini misundelig.

Aftenen fortsætter med nyt fra Matteo Garrone, der i 2008 diskede op med det suveræne mafiadrama 'Gomorra'. Forventningerne til hans nye film er store, og selvom han mildt sagt bevæger sig over i en anden genre, lykkes det den forbandet talentfulde italiener at ramme plet endnu en gang. I 'Reality', der var i hovedkonkurrencen på sidste års festival i Cannes, er temaet realitykulturens berømmelsesfix. Scenen er endnu en gang Napoli, hvor Garrone i filmens begyndelse tager os med til et storladent, kitschet bryllup, der er badet i technicolornuancer og dårlig smag.

Nye talenter og udfordrende Frontrunners
Ugen byder derudover på muligheden for stifte bekendtskab med nogle af tidens mest interessante up-and-coming instruktørnavne. Serien ’New Talent Grand Prix’ præsenterer en række debuterende filmtalenter, der alle har en personlig signatur til fælles: Emir Baigazins kazhakstanske ’Harmony Lessons’ er på én og samme tid et high-school hævndrama og en smuk visuel fortælling, mens Frédérick Pelletiers ’Diego Star’ er socialrealisme i topmoderne klæder. En idiot-sikret kidnapningsplan kører af sporet i israelske Tom Shovals galgnehumoristiske ’Youth’, og Leonardo Brzezicki har med ’Night’ begået en hypnotisk feberdrøm med en fænomenal lydside. Endelig er Leonardo di Constanzos ’The Interval’ en følsom film om livet under den syditalienske mafias gadediktatur. 

Festivalen og Cinemateket er også stolte af at kunne præsentere nyt fra to udfordrende instruktører. Harmony Korine er festivalaktuel med den kontroversielle 'Spring Breakers', men han er også på programmet med et mindst ligeså bizart projekt, der eksplicit ønsker at ophæve skellet mellem virkelighed og fantasi. ’The Fourth Dimension’ består af tre film af tre instruktører, og Korine åbner ballet med Val Kilmer i rollen som en speedet selvhjælpsguru. Der er også mulighed for at opleve den tidligere PIX-vinder Peter Stricklands forrygende ’Berberian Sound Studio’, hvor Toby Jones giver den som en special effects-lydmand på arbejde i den italienske gyserfilmsindustri. En super-auditiv filmoplevelse, der inkarnerer 1970’erne i både billede og lyd. Strickland præsenterer selv filmen mandag d. 22. april.

Medlemstilbud
Som noget særligt i år får medlemmer af Cinemateket 20 procents rabat på køb af billetter til de ordinære PIX-visninger i Cinemateket. Derudover er der mulighed for at tage en gratis ledsager med til en række udvalgte PIX-visninger - blandt andet føromtalte 'The Strange Little Cat', 'Silvi - Maybe Love', 'Benur' og 'Pretty Butterflies'. Se listen over +1 PIX-visninger her.

Tid: 15.-24. april.
Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K.
Billetter: Online og på tlf. 33 74 34 12.