Under digitaliseringen af Filmarkivets store filmsamling er der dukket en del film op, som er stereotype og nogle gange ”over stregen” i deres fremstillinger af race, køn og seksualitet. Men mens der andre steder i kulturlivet foregår en revision af det politisk ukorrekte, har Filminstituttet valgt at formidle de ”ukorrekte film” på sitet ’Danmark på film’ i temaet ’Vores politisk ukorrekte filmarv’.
Forskningsleder Lars-Martin Sørensen uddyber den beslutning i et interview i Politiken: "De her film skal ikke gemmes væk. De skal formidles og diskuteres, for de er et spejlbillede af, hvor meget vi har bevæget os i vores værdier".
Læs hele interviewet: ”Bøsser, der skal skydes, dumme kvinder og stakkels negerbørn: Dansk filmhistorie er fyldt med racisme og sexisme". Politiken.dk.
Filmene ligger frit tilgængelige på ’Danmark på film’, hvor de ledsages af refleksioner fra tre debattører, som hver især har forholdt sig til debatten om politisk korrekthed og samfundets normer før og nu. Debattørerne er tidligere folketingsmedlem for Enhedslisten, Pelle Dragsted, mangfoldighedskonsulent og aktivist Uzma Ahmed og direktør for den juridiske tænketank Justitia, Jacob Mchangama. De kommenterer på de konkrete filmeksempler og på de mere overordnede spørgsmål. Deres indlæg inspirerer til, at man selv tager stilling, og får nye aspekter med ind i debatten.
Det omfattende indhold i temaet ’Vores politisk ukorrekte filmarv’ gør det nemt at arrangere en spændende debataften med publikum. Der er mange vinkler, der kan diskutere, bl.a. de herskende normer og værdier i forhold til tidligere tider, etiske grænser, og spørgsmålet om hvordan vores fælles kulturarv bør formidles.
I debatten er det relevant at inddrage andre områder af kulturlivet: hvorfor har museer valgt at ændre titlerne på udvalgte værker? Hvorfor ændres Astrid Lindgrens tekster, så Pippis far ikke længere må være ”negerhøvding”? Og hvilke overvejelser ligger bag beslutningen om at "renvaske" Halfdan Rasmussens børnerim. Sidst men ikke mindst relaterer debatten sig også til, hvor bibliotekernes grænser er for formidling af materialer med kontroversielt indhold.