Rusland - før og nu

"Børnene på Putins losseplads" er en gribende skildring af mennesker, der bor på en kæmpe losseplads lidt uden for Moskva.
TEMA. Dette tema belyser aspekter af Rusland og det russiske folk før og nu. Filmene findes på Filmstriben og kan vises på bibliotekerne.

Ruslands mangfoldighed og omskiftelige historie afspejles i de dokumentarfilm der præsenteres i dette tema. Filmene er meget forskellige i deres udtryk og tematikker, og kan  ses som interessante og seværdige bidrag til at få indblik i russernes identitet og Rusland som nation før og nu.

Temaserien byder på både danske og udenlandske film. Mange af dem har tiltrukket international bevågenhed, og er blevet belønnede med priser over hele verden.

Introduktion til filmene i temaet

Børnene på Putins losseplads har vakt stor international opmærksomhed. Den anerkendte polske instruktør Hanna Polak har over en lang årrække fulgt pigen Yula og hendes venner, der bor på en kæmpe losseplads lidt uden for Moskva. En unik skildring af mennesker og deres håb og nederlag, og et portræt af et Rusland med enorme sociale problemer og forskelle mellem rig og fattig.

Den danske Putins kys (Lise Birk Pedersen, 2011) viser et politisk klima i nutidens Rusland, præget af magtmisbrug, vold og utryghed.  Filmen følger den 19-årige kvinde Masha, som efter at have arbejdet sig op mod toppen i den Putin-styrede ungdomsorganisation Nashi, langsomt begynder at tvivle på et politisk projekt, som undertrykker kritikere med hård hånd.

Andre dokumentariske nutidsskildringer af russernes liv og samfund findes i tre meget forskellige film: I Tankograd (Boris Bertram, 2010) kommer vi tæt på en gruppe unge mennesker i en dansetrup, som bor i en by, hvor gennemsnitsalderen kun er 51 år på grund af radioaktiv forurening. For Gud, Putin og fædrelandet (Nino Kirtadze, 2007) handler om russiske patrioter, der er imod demokratiet, mens De nøgne fra Skt. Petersborg (Ada Bligaard Søby, 2010) viser stemninger og situationer fra dagliglivet i Skt. Petersborg.

Den finske instruktør Pirjo Honkassalos dokumentarfilm Melancholia (orig. titel: ”The 3 rooms of Melancholia") skal fremhæves som en yderst seværdig og meget bevægende film som egner sig bedst til det store lærred. Med konflikten mellem Rusland og Tjetenien som ydre ramme, skildrer filmen meget intenst og stemningsfyldt krigens universelle rædsler og barnesindets sårbarhed. Filmen er blevet belønnet med mange internationale priser, bl.a. hovedprisen på IDFA.

I Den højeste straf (Tómas Gislason, 2000) følger vi Ole Sohn på hans rejse til Moskva, hvor han forsøger at afdække hvad der blev af kommunisten Arne Munch-Petersen, som forsvandt i Sovjetuninonen i 1937. Filmen er en virtuos montage og den blev da også belønnet med bl.a. en Robert for bedste dokumentarfilm i 2001 og Årets tv-Oscar samme år.

Tre af filmene i temaet belyser vigtige personer og perioder i den russiske historie. Russisk  Avantgarde (Alexander Krivonos, 1999) handler om en dramatisk epoke i begyndelsen af 1900-tallet. En gruppe store personligheder på den russiske kunstscene dedikerede deres liv til revolutionen, men blev senere forrådt af det kommunistiske styre. Olga – Den sidste storfyrstinde (Sonja Vesterholt, 2003) er en biografisk skildring af Rusland sidste storfyrstinde Olga Romanov, mens The Star Dreamer (Sonja Vesterholt og Mads Baastrup, 2002) handler om den sovjetiske filminstruktør Pavel Klushantsev, som trods meget svære vilkår, viste sig at være meget forud for sin tid inden for science-fiction genren. Han var en visionær drømmesjæl som så rejsen ud i rummet som menneskehedens helt store fremtidshåb.

Film i temaet