Kan hjerneforskning bruges til at forbedre filmtrailere?

SEMINAR. DR, Nordisk Film og DFI har i et nyt pilotprojekt undersøgt, hvordan målinger fra hjerneforskning kan fange filmtraileres evne til at vække publikums følelser, samt hvordan disse følelser påvirker deres lyst til at se filmen. Resultaterne bliver præsenteret på et seminar, hvor du også får unik indsigt i traileres emotionelle effekt fra psykolog, Ph.D, Dr. Brendan Rooney (University College Dublin), som bl.a. arbejder inden for kognitive filmstudier.

Publikum i biografen

Filmtrailerens vigtigste formål er at trække folk i biografen, men det er vanskeligt at måle den direkte respons af traileren hos det potentielle publikum. En af årsagerne er, at man hidtil primært har benyttet spørgeskemaer til at teste trailere – en metode der ikke er ideel til at fange, præcis hvornår filmtrailere fanger publikums interesse, og hvornår de keder sig. 

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Men nye målemetoder udvikles og forfines hele tiden, ikke mindst inden for hjerneforskning, hvor såkaldte psyko-fysiologiske målinger i stigende grad anvendes – også inden for medieverdenen – til at analysere effekten af audiovisuelle stimuli på modtagerne.

På denne baggrund har Nordisk Film, DR og DFI samarbejdet i et nyt pilotprojekt, der havde som mål at afsøge, hvordan de nye psyko-fysiologiske målinger kan bruges til at måle aktiveringen af publikums følelser, når de ser filmtrailere, og hvordan dette påvirker deres lyst til at se filmen. 

Du kan høre mere om projektet, hvordan målingerne konkret foretages og naturligvis se resultaterne af analysen på et gratis seminar den 5. september 2018 i Cinemateket fra kl. 9:00-12:00. 

Ud over præsentationen af den nye analyse har vi inviteret psykolog, Ph.D, Dr. Brendan Rooney til at tale om, hvorledes psyko-fysiologiske metoder kan bruges til forskning i film og forbedre filmoplevelsen for publikum. Rooney er lektor ved School of Psychology ved University College Dublin og arbejder blandt andet med kognitive filmstudier. Han forsker især i følelser, og hvordan hjernen arbejder, når publikum ser medier og film, og vil på seminaret give unik indsigt i traileres emotionelle effekt.

Om serminaret

Tid: Den 5. september 2018, klokken 9:00-12:00

Sted: Cinemateket, Gothersgade 55, København K.

NB! Tilmelding er påkrævet og der er et begrænset antal pladser.