Alt er en byttehandel

PIX PREMIERE. Det begyndte med "en mand tager til Sydamerika for at købe et barn" og nu debuterer instruktør Carlos de Oliveira med spillefilmen "Rosa Morena". Filmen, der er støttet af New Danish Screen, får premiere på CPH PIX søndag den 24. april.

Da instruktør Carlos de Oliveira blev foreslået historien om en mand, der tager til Sydamerika for at købe et barn, var han skeptisk. "Min første reaktion som sydamerikaner var: Jeg vil ikke lave den film. Det er jo forfærdeligt!, fortæller instruktøren. "Men da jeg begyndte at tænke på de mennesker, "Rosa Morena" handler om, blev jeg nysgerrig. Hvem er den kvinde, der giver sit barn væk? Hvem er den mand, hvorfor vil han have det barn"?

I "Rosa Morena" brænder den danske arkitekt Thomas for at være far, men som enlig homoseksuel, får han ikke lov til det i Danmark. På et besøg hos en gammel ven i Brasilien, møder han Maria, der vil sælge sit barn. Det, der skulle have været en simpel transaktion, udvikler sig til et varmt, kompliceret forhold mellem de to.

Carlos de Oliveira

 

Født i Brasilien i 1974.

Læste arkitektur i Rio de Janeiro og Film- og mediavidenskab i København.

I 2003-2006 var Oliveira en del af den alternative filmuddannelse Super16, som han  afsluttede med kortfilmen "Tre Somre".

"Rosa Morena" er Oliveiras første spillefilm. Filmen har modtaget en særpris fra den brasilianske udenrigsministerium, Prisen Itamaraty, i São Paulo.

Brasilien set igennem danske øjne

Interessen for karaktererne drev Oliveira til et seks måneders langt ophold i São Paulo, hvor han ledte efter personer, der skulle være inspiration for filmen. Via et børnehjem kom instruktøren i kontakt med mennesker fra det slumkvarter, filmen er optaget i. "Selv om jeg er født og opvokset i Brasilien, var jeg ikke klar på den virkelighed, jeg mødte derude. Det var hårdt, men essentielt for både filmen og mig", siger instruktøren, som kom til Danmark i 2000.

Det var vigtigt for Oliveira, at filmens historie blev set igennem danske øjne. Det Brasilien, man oplever i "Rosa Morena", er ikke det, man er vant til fra feriekatalogerne. Det er det land, Thomas ser i sin jagt på et barn. "Thomas holder hele tiden afstand til den verden, og du får aldrig fornemmelsen af, at han er en del af den virkelighed, han ser", fortæller Oliveira. "Samtidig kan jeg godt lide idéen om, at filmen ikke kan placeres geografisk. Fortællingen er så universel, at den kunne foregå i et hvilket som helst udviklingsland i Latinamerika – det er jo noget, der finder sted i mange lande".

Fokus på det menneskelige

Som instruktøren frygtede, åbner "Rosa Morena" op for en del problematikker. Filmens hovedperson kan ikke adoptere et barn grundet sin seksualitet, og som velhavende, hvid mand involverer han sig med en kvinde fra et slumkvarter, der til gengæld for sit barn ønsker sig en skønhedssalon. 

"Løsningen på at fortælle denne historie uden at sidde fast i forskelige moralske dilemmaer, var at fokusere på det menneskelige aspekt", mener instruktøren. Det er ikke filmens mål at komme med endegyldige svar, for ifølge Oliveira, findes de ikke: "Der er ikke noget 100 procent rigtigt eller forkert, når det handler om mennesker. Thomas tror ikke, han behøver at involvere sig i det land, han rejser til, men ender med at involvere sig dybt med de personer, han møder", fortæller instruktøren. "Forholdet mellem mennesker er dog alt andet end ligetil - alt er en byttehandel. Det er det, vi vil vise med "Rosa Morena"".

Det bedste fra to lande

"Rosa Morena" er den første koproduktion mellem Danmark og Brasilien, og den er udelukkende optaget i São Paulo i samarbejde med et brasilianske crew. Alt for- og efterarbejde er lavet i Danmark med danske kollegaer. "Vi fik det bedste fra de to lande, og produktionen er et bevis på at lave film er det samme i hele verden."

Filmen er produceret af Astrid Hytten og Thomas Gammeltoft for Fine & Mellow med støtte fra New Danish Screen og koproduceret af Hank Levine og Ivan Teixeira for Master Shot Media i Brasilien. "Det er dejligt at New Danish Screen - ordningen giver plads til folks individualitet og forskellige baggrund og støtter den første spillefilm, som er en uddannelse i sig selv", mener Oliveira. "Nu har jeg to projekter i tankerne, som er "helt" danske. Jeg vil gerne lave danske film i Danmark. I hvert fald indtil videre".

"Rosa Morena" vises på CPH PIX søndag den 24. april. Læs mere på festivalens hjemmeside.