Berlin: filmhæder og godt salg

To ud af de otte danske film, som deltog på dette års festival i Berlin, blev hædret, og der kom godt gang i salget af danske spillefilm.

Pernille Fischer Christensens "En familie" modtog fredag den 19. februar den internationale filmkritikersammenslutning FIPRESCI's pris på Berlin Filmfestivalen.

Birgitte Stærmose modtog samme aften en Special Mention for sin dokumentarfilm "Ønskebørn", som deltog i festivalens ungdomssektion.

Fakta

  • FIPRESCI er sammenslutningen af internationale filmkritikere, The International Federation of Film Critics.
  • FIPRESCI-prisen uddeles på  de store internationale festivaler.
  • FIPRESCI-juryen, der består af tre internationale filmkritikere, sammensættes fra festival til festival.

http://www.fipresci.org/

Internationale filmkøbmænd sværmede omkring de danske film.

"En familie" blev i løbet af festivalen solgt til Polen, Holland, Belgien, Luxemburg, Schweiz og Israel, og det summede hele ugen omkring salgsselskaberne, der repræsenterede de danske film.

Thomas Vinterbergs drama "Submarino" modtog efter pressevisningen en superflot anmeldelse i branchebladet Screen, der belønnede den med fire stjerner ud af fire mulige, mens et par af branchebladene var mere tilbageholdende. Filmen vakte interesse hos de internationale indkøbere, og den er nu  solgt til Holland, Belgien, Luxemburg, Frankrig, Italien, Spanien, det tidligere Jugoslavien, Rusland, Japan, Taiwan, Columbia og Brasilien.

TrustNordisk, som står for salget af "En familie", åbnede også det indledende salg af Susanne Biers endnu ikke færdige film "Hævnen", som blev præsenteret med en 5-minutters promo-reel. Det alene gave anledning til, at filmen blev solgt til Spanien og Polen.

Lars von Triers "Melancholia", der går i optagelse fra midten af juni, blev forsolgt til Holland, Belgien, Luxemburg, Spanien, det tidligere Jugoslavien, de baltiske lande og Rusland.

Den norske film "En ganske snill mann" af Hans Petter Moland vandt for øvrigt Berliner Morgenposts Publikumspris for bedste film på festivalen, og danske Kim Fupz Aakeson fik pæn omtale af sit manuskript til filmen.