De danske biografsale har på grund af corona stået tomme siden den 12. marts, og ingen ved endnu, hvornår biograferne kan åbne igen.
Vi har spurgt fire biografdirektører, hvordan de håndterer krisen, og hvilke tanker de gør sig om tiden efter corona.
"Jeg er ikke så bekymret for, om gæsterne vender tilbage"
Nordisk Film Biografer er Danmarks største biografkæde med 23 biografer fordelt i hele landet. Selskabet har desuden 21 biografer i Norge og 1 biograf i Sverige. Asger Flygare Bech-Thomsen har været administrerende direktør siden 2017:
Hvordan står det til i Nordisk Film Biografer?
"De økonomiske hjælpepakker, der dækker lønomkostningerne for hjemsendte ansatte og de faste omkostninger, er en kæmpe hjælp. Vi er jo en del af Nordisk Film og Egmont, og vi tjener fornuftige penge. Så jeg ser ikke nogen problemer. Vores målsætning er at komme igennem krisen med alle virksomheder i alle lande og med alle ansatte ombord."
Hvad tror du, at krisen kommer til at betyde for biograferne?
"Konsekvensen af krisen bliver nok, at der går noget tid, før vi kaster os ud i store investeringer. Biograferne har trods alt nogle omkostninger, der ikke bliver dækket af pakken."
Tror du, at publikum vænner sig til at se film derhjemme og vil holde sig fra biograferne efter krisen?
"Det er der god evidens for, at de ikke gør. Man kan stille sig selv tre spørgsmål: 1: Tror vi, at folk vil holde op med at forlade hjemmet og gå ud i offentligheden? Nej, det tror vi nok ikke. 2: Vil en kulturoplevelse i forbindelse med at gå ud af hjemmet være attraktiv? Ja, det vil den nok. 3: Er biograferne en billig og lettilgængelig mulighed? Ja, det er den.
Jeg tror faktisk, vi får problemer med at begrænse publikum. Elastikken er trukket godt ud, og når den bliver sluppet, flyver den tilbage. Jeg tænker selv på, hvor meget jeg glæder mig til at komme på restaurant igen. Vi har et behov for at komme ud og være sammen med andre mennesker uden for hjemmet.
Faktisk er spørgsmålet besvaret før, da biograferne i Hong Kong blev lukket i to en halv måned på grund af SARS i 2002-2003. Dér blev andet halvår i 2003 større end året før. Så jeg er ikke så bekymret for, om gæsterne vender tilbage. Det vigtigste er, at den generelle samfundssituation bliver afklaret."
Hvordan håber du, at genåbningen bliver?
"Jeg håber på en fuld åbning. Men vi planlægger en åbning på to niveauer: en restriktiv og en mindre restriktiv. Vi har forberedt nogle scenarier, som vi har afleveret til Dansk Industri, og som er blevet videregivet til Danske Biografer. Så vi er sådan set klar til at åbne. Det bliver dog svært økonomisk, hvis vi skal åbne med meget begrænset kapacitet i anlæg med 800 sæder."
Hvad betyder det, at så mange premierer er blevet udsat?
"Mange spørger, om filmene bare vil udkomme direkte på VOD (streamingtjenester, red.)? Svaret er, at der rigtigt nok er kommet kortere vinduer for nogle af de film, der blev frigivet, før biograferne lukkede ned.
Vi kan dog konstatere, at distributørerne er villige til at udskyde film op til ni måneder, for at de kan komme i biografen. Det ser ud til, at der kommer en trafikprop i sidste kvartal i år og første kvartal i 2021.
Et væsentligt problem er, at ingen ved, hvornår vi åbner, og sandsynligvis får vi ikke et varsel. Det betyder, at distributørerne ikke kan rulle en marketingkampagne ud over tre-fire måneder, som de plejer. De er nødt til at finde nogle andre værktøjer til at markedsføre filmene, men det er problematisk, fordi alle producenter selvfølgelig helst vil slippe deres film, når de har fornemmelsen af, at biograferne er godt i gang igen. Det betyder, at vi kan risikere at starte med et svagt repertoire. Og det nytter ikke noget, hvis vi skal trække folk i biografen. Distributørerne er nødt til at se i øjnene, at de må have nogle titler klar, som vi kan smide på."
"Jeg håber, at vi kan bruge den første tid på at afprøve de nye forholdsregler i en blød opstart"
Kulturbiografen Frysehuset er en biograf med fire sale i Holbæk. Jesper Nielsen har været direktør siden biografens åbning i 2012:
Hvordan står det til i Kulturbiografen?
"Der sker ikke så meget. Vi har fået renset stole og hovedrengjort biografen. Det er kun mig, der er på arbejde. Vi søger de puljer, vi kan, og jeg er ikke i tvivl om, at vi nok skal klare os igennem krisen. Men det er da træls at sidde her mutters alene i biografen, og jeg håber ikke, at der går for lang tid. Det er svært at forholde sig til uvisheden om, hvornår vi må åbne, og hvad en stor forsamling er. Jeg håber, at Mette Frederiksen vil give biograferne lov til at åbne i slutningen af maj."
Hvilket åbningsscenarie håber du på?
"Jeg tror ikke, vi får en fuld åbning fra starten, men at der kommer en begrænsning på fx 100 gæster. Især efter at myndighederne har meldt ud, at en større forsamling på den lange bane er på maksimalt 500. Så jeg tror, vi åbner i en skrabet udgave, hvor vi skal tage forholdsregler som kun at benytte hver anden række og have to sæder mellem gæsterne. Men det er vi klar til, for vi nåede at skabe et nyt bookingsystem, inden vi blev lukket ned den onsdag aften i marts."
Hvad tror du, at krisen kommer til at betyde for biograferne?
"Under alle omstændigheder får biograferne det svært indtil 1. oktober, hvor de store film, der er blevet rykket fra sommeren, begynder at komme. Opstarten handler bare om at holde skruen i vandet.
Jeg håber, at vi får lov til at åbne for 100 mennesker, så vi kan bruge den første tid på at afprøve de nye forholdsregler med håndsprit og afstand i en blød opstart. På den måde får vi forhåbentlig afviklet noget af den nervøsitet, der sidder i folk, inden det store filmboom kommer. Folk skal lige finde ud af, at det er sikkert at gå i biografen. Hvis vi først får lov til at åbne i september, og vi lægger ud med blockbusterne, tror jeg ikke, vi vil få nok publikum ind.
Jeg tror, vi kommer til at se forholdsregler med sprit og afstand i hvert fald det første halve år efter en biografåbning, og fred være med det. Jeg tror også, at publikum selv er bevidste om, hvordan de skal opføre sig, så det bliver formentlig ikke noget problem."
Har I iværksat nogen særlige initiativer under coronakrisen?
"Ja, vi har netop startet en drive-in-bio, som skal køre hen over sommeren. Vi har en 40 kvadratmeter storskærm på vores facadebygning ved parkeringspladsen, hvor vi kommer til at vise nogle af sidste års film. I første omgang er det gratis at deltage, for vi skal lige teste logistikken. Formålet er at skabe hype om biografen og hele kulturen. Folk hungrer jo efter at komme ud at opleve noget, og der er ingen risici, når publikum sidder i deres biler."
"En restriktiv åbning er ikke det, vi forbinder med en hyggelig biografoplevelse"
Grand Teatret er en kunstfilmbiograf i København med seks sale. Virksomheden driver også distributionsselskabet Camera Film og lancerede i oktober 2019 streamingtjenesten Grand Hjemmebio. Kim Foss har været direktør siden 2006:
Hvordan står det til i Grand?
"Lige nu er vi i gang med at søge hjælpepakker til dækning af vores faste udgifter og lønomkostninger til vores personale, som vi har valgt at fastholde.
Jeg bebrejder ikke politikerne, at de fortsat holder os lukkede, for jeg tror alligevel ikke, at biograferne vil være de første, som får glæde af at åbne igen. Jeg kan godt forstå, at frisørerne og tandlægerne bliver løbet over ende, men sådan tror jeg desværre ikke, det bliver med biograferne.
Hvis støtteordningerne fungerer, som de skal, giver det faktisk mere mening at holde lukket, indtil vi kan åbne for alvor. En restriktiv åbning med afspærrede sæder, hvor folk hopper i vejret, hver gang nogen nede på første række hoster, er ikke det, vi forbinder med en hyggelig biografoplevelse. Biografoplevelsen handler jo også om at nyde, at man er ude blandt andre mennesker.
Hvis myndighederne giver lov til at åbne biografen, hvor der kun kan sidde 10 mennesker i salen ad gangen, bliver det en hård tid, vi går i møde, og så får vi behov for nogle nye støttepakker. Vi skal jo have personale på, uanset om der er 10 eller 900 mennesker på matriklen."
Så du vil hellere holde lukket end halvt åbent?
"Ja, det hælder jeg umiddelbart til. Men det kommer an på, hvor lang overgangsperioden bliver – og de økonomiske scenarier. Og også det er et politisk spørgsmål. I Japan har regeringen fx anbefalet folk at holde sig hjemme, men samtidig har de ikke befalet biograferne at holde lukket. Det betyder, at de slet ikke får nogen kompensation."
Hvad tror du, at krisen kommer til at betyde for biograferne?
"Jeg tror, at efterskælvet bliver lige så heftigt som selve skælvet. Det bliver en lang proces med at få publikum tilbage. Nogle vil måske synes, det er fint at sidde med et eller flere sæder mellem sig, mens andre slet ikke vil turde gå ud. Jeg tror, at der nemt vil gå fire-seks måneder, før folk for alvor er blevet frygtløse og tør gøre alt det, som de har fået besked på ikke at gøre i de sidste måneder. Men vi er jo sociale dyr, så forhåbentlig kommer vi ud på den anden side."
Hvad betyder det, at så mange premierer er blevet udskudt?
"Det har blandt andet startet en interessant streamingdiskussion. Jeg har talt med mange distributører, der har været tvunget til at leve af de royalties, de får hjem fra deres film på forskellige platforme, og som har erkendt, at man hverken kan leve eller dø af ren streaming. Det er biograferne, der holder filmbranchen kørende.
Vi er også filmdistributører, og vores type distributører har fået slået bunden ud af regnskabet, men samtidig har vi ikke noget valg. Vi er tvunget til at vente, til biograferne åbner igen, og så håber vi, at vi kan holde os oven vande indtil da – og ikke mindst at folk vil være klar til at se filmene, når de endelig kommer op. Allerværst er det for dem, der nåede at brænde markedsføringen af på deres film lige inden den store nedlukning. De skal ud og afholde alle de samme udgifter en gang til.
Til gengæld er jeg ikke nervøs for, om vi får noget at vise i biografen. Når det kommer til de såkaldte artfilm, er der allerede flere film i markedet, end vi kan finde plads til i biografen. Men vi kommer alle sammen til at lide under de store amerikanske films fravær. Altså alle de titler, som enten er blevet flyttet eller midlertidigt lagt ned. Det samme gælder også de danske, fx 'Margrete den Første'. Vi kommer til at mangle de titler, som skulle have drevet markedet. I Danmark har vi heldigvis Biografklub Danmark, som er et kæmpe lokomotiv for både de kommercielle og de kunstneriske biografer. Jeg går ud fra, at de fire endnu ikke udsendte film fra forårsprogrammet skal ud i et hurtigere flow end planlagt, og at de burde kunne trække."
Har I mærket en større efterspørgsel på Grand Hjemmebio?
"Vi har væsentligt flere folk i butikken end før. Formålet med platformen er at brande os selv og knytte vores publikum tættere til os, fordi de også ser 'vores' film derhjemme. Men økonomisk er hjemmebiografen stadig på et niveau, hvor jeg skal være lykkelig for at få mine udgifter hjem."
Hvad mener du, at filmkunst betyder i en krise som denne?
"Jeg er selv røget ned i den grøft, hvor mit forbrug af kultur er blevet erstattet af nyhedsmedier. Men jeg fornemmer også, at folk trænger til at føre samtaler om noget andet end det allestedsnærværende fareelement, som coronaen udgør. Det er også det, biograferne normalt bibringer folk: en mulighed for at træde ind i et rum, hvor man løftes ud over hverdagens bekymringer og op i helikopteren – og mærker livet og døden og eksistensen tæt på.
Folk sluger rigtigt meget indhold lige nu, men hjemme i sofaen laver man jo alt muligt andet samtidig med, at man ser film. Når biograferne åbner igen, tror jeg, at vores kunder vil gå i spagat over, hvor helt utroligt det er at blive omsluttet af filmoplevelsen – uden nogen distraktioner."
"Jeg kan mærke, at sulten vokser hos folk"
Øst for Paradis er en kunstfilmbiograf i Aarhus med syv sale og er samtidig også importør og distributør af artfilm. Line Bjørn Daugbjerg Christensen, der driver biografen sammen med sin søster, har været direktør siden 2007:
Hvordan står det til i Øst for Paradis?
"Jeg er optimistisk, for jeg synes, det er nogle fornemme hjælpepakker, der er kommet. Som en lille kunstbiograf er vi vant til kriser cirka hvert fjerde år, og der er ikke nødvendigvis nogen, der holder hånden over os. Derfor var det en sten fra brystet, da vi kunne ringe til personalet og fortælle, at vi formentlig kommer godt gennem den her verdensomspændende krise, som alle jo vil mærke bagefter.
Jeg glæder mig bare til at komme i gang igen. Jeg kan mærke, at sulten vokser hos folk. Folk glemmer jo ikke at gå i biografen eller på café eller ud at drikke cocktails."
Du tror ikke, at folk vil være bange for at gå i biografen?
"Dem, der skal passe på sig selv, kommer nok ikke til at vælte ind. Men en stor del af vores publikum er ungt, og jeg fornemmer, at de glæder sig til at komme i biffen igen, når det bliver forsvarligt. Hvis vi får lov til at åbne i lavsæsonen, som sommeren er, tror jeg, at vi vil se flere gæster. Vi kan næsten ikke vente med at lave events, og vi drømmer om at holde åbent i 24 eller 48 timer den første dag, så folk kan gå i biffen døgnet rundt, og vi kan banke nogle lønninger af til vores personale."
Nu hvor mange premierer er blevet udskudt, har I så overhovedet noget at vise?
"Jeg er ikke i tvivl om, at vi har noget at vise, men jeg er i tvivl om, hvor store filmene bliver. Men efter min mening har der i de sidste år været for mange premierer, så måske vil folk nyde de film, der er, lidt længere, og så kan nogle af de små film måske blive lidt større.
Måske bliver der lidt tomt på hylderne til at starte med, men som kunstbiograf vil vi også nyde at vise klassikere og skabe events. Og så kan jeg ikke forestille mig andet, end at både biografer og distributører er omstillingsparate. Filmene venter jo bare.
Men vi slår koldt vand i blodet. Vi åbner først, når det er forsvarligt. Og når vi åbner, skal det være med den største forsigtighed, så vi ikke skal lukke igen. Og så håber jeg, at vi alle sammen vil være kultursultne og ansvarsbevidste, når vi bevæger os ud igen."
Hvad tror du, krisen kommer til at betyde for biograferne?
"Selvfølgelig betyder det et tab og et dårligt halvårsregnskab. Men de fleste biografer har heldigvis haft en virkelig godt år, så der er sul på de fleste biografkroppe. Hvis vi kan undgå at blive berørt privat, er jeg glad. Økonomien skal vi nok finde ud af."
Hvad tænker du, at film betyder i en krisetid?
"Filmkunsten er ekstrem vigtig til alle tider og især i en krisetid. Man kan jo se, at folk læser bøger og ser film og snakker. Det er dejligt. Og filmkunsten skal nok bestå. Vi biografer er blevet passet godt på, og jeg tror også, at staten stadig vil hjælpe, hvis vi skal åbne på nedsat kapacitet i en længere periode. Jeg håber bare, at produktionsselskaberne klarer sig igennem, så vi kan få skabt den kunst, vi var i gang med, og at filmene kan komme ud i biograferne."