Bordwell på carlthdreyer.dk

"Præsidenten" står som en af periodens stærkeste europæiske værker, skriver den anerkendte amerikanske Dreyer-forsker David Bordwell om instruktørens spillefilmdebut, der var en af de første på kontinentet til at tage amerikanernes continuity-klipning til sig. Læs hele Bordwells artikel, der netop er oversat til dansk, på carlthdreyer.

"Præsidenten" (1919) er en skæbnefortælling, der foregår i slutningen af 1800-tallet. Karl Victor von Sendlingen lover sin døende far ikke at gifte sig under sin stand. Faren blev som ung tvunget til at indgå i et ulykkeligt ægteskab med en pige fra en lavere klasse, fordi han gjorde hende gravid.

Tredive år senere, da Karl Victor er retspræsident i en mindre by, står han over for at skulle dømme en ung kvinde, Victorine, til døden, fordi hun har slået sit barn ihjel. Undervejs går det op for Karl Victor, at den unge kvinde er hans egen datter. Som ung havde han, på grund af løftet til sin far, svigtet en borgerlig pige, som han elskede, og som siden døde i barselssengen.

Website

Gå på opdagelse i Carl Th. Dreyers liv og værk på carlthdreyer.dk, der også rummer en lang række baggrundsartikler om den berømte instruktørs filmiske univers.

Den amerikanske inspiration

"Præsidenten" udnytter og omskaber den amerikanske continuity-stil, argumenterer filmhistoriker David Bordwell, der dermed ser Dreyer som en at de første filmmagere i Europa, der bryder med den fremherskende tableau-stil i 1910'ernes europæiske film, hvor kulisserne er fyldt op med rekvisitter og historien båret frem af udførligt skuespil og iscenesættelse.

"'Præsidenten' prøver noget mere dristigt, idet Dreyer næsten helt negerer de fortættede, dybe kompositioner, der havde været i højsædet i dansk film," skriver Bordwell. "Hans stuer er ryddelige, nærmest spartanske."  

Victorine i billeder

Med masser af billedeksempler dokumenterer Bordwell, hvordan Dreyer bruger nærbilleder og klipning – frem for en omhyggelig koreografi af skuespillere, der bevæger sig som på en scene – til at skabe dramatisk effekt. Som for eksempel i filmens centrale scene.

"Ved Victorines retssag er retssalsrummet brudt op i 41 indstillinger (...). Der er kun et enkelt akseindklip. Ellers er kamerapositionerne varieret i forhold til vinkel og omfang med gruppebilleder, billeder med en eller to personer og nogle temmeligt intense nærbilleder. Victorines reaktioner, der udgør det dramatiske omdrejningspunkt, vises i ikke færre end otte markant forskellige kameraopstillinger."

Læs hele Bordwells essay om Dreyers klippestrategier i "Præsidenten" på Det Danske Filminstituts Dreyer-site.
Dreyer-generationen