Brancheevent: Få de nyeste indsigter om unge og børns liv med film, serier og sociale medier

INVITATION. Filminstituttet inviterer til præsentation af rapporten 'Tæt på børn og unge' med dugfriske indsigter høstet igennem kvalitative interviews med 7-18 årige. Arrangementet finder sted den 7. februar kl. 13-16 i Cinemateket.

Unge og børn er fremtidens publikum, men hvad tænker de om formater, genrer og om dansk indhold? Hvilken type fortællinger, synes de, er relevante og betydningsfulde, og hvad betyder det for danske indholdsskabere og formidlere? Vidste du fx, at børn og unges behov for identifikation i høj grad tilfredsstilles af sociale medier, hvor indholdet opleves ’ægte’, mens det relaterbare indhold og autentiske følelser er afgørende for dem i fiktionsindhold?    

Målet med undersøgelsen 'Tæt på børn og unge – samtaler med de 7-18 årige om deres liv med film, serier og sociale medier' er at supplere og nuancere den eksisterende viden om børn og unge – primært som publikum til fiktionsfilm og serier og sekundært som brugere af socialt medieindhold og spil.

Børn og unge spiller som filmbrugere en vigtig rolle kommercielt og kulturelt i et medielandskab, hvor udbuddet af film, serier og videoer er eksploderet, og nye distributionsplatforme er kommet til. Filminstituttet håber, at indsigterne kan anvendes som inspiration og fælles vidensgrundlag for alle, der kreativt udvikler eller arbejder med fortællinger til børn og unge.

Undersøgelsen er et kvalitativt studie gennemført af Will & Agency for Det Danske Filminstitut som led i at styrke publikumsbevidstheden inden for film- og mediebranchen og hos filmformidlende aktører. Studiet er gennemført med deltagelse fra 122 børn og unge, via såvel mobiletnografi, interviews, fokusgrupper og hjemmebesøg.

Dato: 07.02.2023 kl. 13.00 – 16.00
Sted: Bio Carl, Cinemateket, Gothersgade 55, Kbh.
Program:

13.00 – 13.15 Registrering
13.15 – 13.25 Velkomst og intro ved Claus Ladegaard og Sanne Juncker Pedersen
13.25 – 14.35 'Tæt på børn og unge' (del 1)
Præsentation af nyt kvalitativt publikumsstudie ved Will & Agency (Rikke Flodin og Niels Alberg)
14.35 – 14.50 Kaffepause
14.50 – 15.30 'Tæt på børn og unge' (del 2)
Præsentation af nyt kvalitativt publikumsstudie ved Will & Agency (Rikke Flodin og Niels Alberg)
15.30 – 16.00 Refleksioner og spørgsmål