Christina Ramsø Thomsen anbefaler på CPH:DOX

CPH:DOX. Christina Ramsø Thomsen, der er projektredaktør på New Danish Screen, retter sin filmiske nysgerrighed mod en antropologisk detektivhistorie, en videnskabsfilm, en VR-installation, et psykosocialt eksperiment og nye danske talenter, når hun tager hul på filmene under den store dokumentarfestival.

Christina Ramsø Thomsen arbejder på Det Danske Filminstitut som projektredaktør på talentudviklingsordningen New Danish Screen, hvor hun er en del af den kunstneriske ledelse. Hun giver her sine bud på filmoplevelser, hun ikke vil gå glip af under CPH:DOX:

"Hvis man som jeg er interesseret i at få det klassiske 'arv og miljø'-spørgsmål stillet på ny, er der noget at komme efter i Tim Wardles 'Three Identical Strangers'. Ved første øjekast ligner filmen en af disse overeffektive amerikanske dokumentarer, hvor man føler sig talt ihjel inden for det første kvarter. Men jeg har set filmen – og den overrasker. Den har en fantastisk brug af arkivstof, hvor de samme scener gentages og ændrer betydning undervejs. Og så bevæger den sig fra det underholdende til det dybt foruroligende på meget elegant vis.

Det er svært at udfolde videnskabeligt stof, så det bliver fortællende og nærværende – og ikke bare fascinerende i teorien. Kombinationen af Pernille Rose Grønkjær og den altid skarpe og kontante Lone Frank er vældig interessant. Så jeg glæder mig til at se 'Hunting for Hedonia' og forestiller mig, at jeg blive afklædt alle romantiske forestillinger om "ånd" og "fri vilje", når de tager fat på temaet deep brain stimulation.

VR-installationen 'Spheres' af Eliza McNitt har taget tilgangen til videnskabelige gåder et meget konkret skridt videre: Hvis man for eksempel har lyst til at opleve fænomenet universets "sorte huller" på egen krop, så er det på med VR-brillerne. Det er både overvældende og sanseudvidende at befinde sig midt i en af dem – og pludselig opleve, at man forstår en flig mere af dette abstrakte fænomen. Men man skal ikke være bange for at falde fra store højder!

Svenske Anna Odell sætter altid sig selv på spil i sine dokumentariske iscenesættelser – ofte i en sådan grad, at jeg undervejs udvikler en slags krampagtig beskyttertrang og ønsker, at det hele skal stoppe. Og det er vel ikke så dårligt! Særligt ikke når hun også får fortalt noget essentielt om den menneskelige natur samtidig. Så mon ikke også hendes leg med Mikael Persbrandt og egen identitet kan få mig lidt ud på sædekanten i 'X&Y'.

Til slut et par anbefalinger fra egen baghave: New Danish Screen har i år støttet en række stærke debuter, der får premiere på CPH:DOX. 'Ulveland' af Olivia Chamby-Rus er et portræt af kvarteret rundt om Blågårds Plads, sådan som børnene og de unge oplever og sanser deres barndoms land. 'Forget Me Not' af Sun Hee Engelstoft skildrer tre unge, ugifte gravide koreanske kvinder, der skal tage det svære og smertelige valg, om deres børn skal bortadopteres. Og ikke mindst er der 'Gadejørgen', en farverig gadesangers liv opført i seks afsnit i en kombination af dokumentar og animerede sange. Efter visningen er der minikoncert med Gadejørgens måske største fan, Bisse.

Glæder mig til 10 dages dokumentarfest!"