Computerspillet Machineers skal gøre læring sjovt

SPIL. I dag udkommer computerspillet "Machineers", et puzzle-spil med en klar mission om at gøre læring sjovt. Men hvordan sniger man lærdom ind i spil uden at dræbe det sjove? Det har kvinden bag spillet, Henrike Lode, et bud på.

Læring behøver ikke være kedeligt! Så enkelt kan det siges, og det er netop det vigtigste i computerspillet "Machineers". Spillet er et bygge- og konstruktionsspil, der kombinerer eventyr og puzzle. Man styrer karakteren Zola, en ung pige, der gerne vil være "machineer". Hun vil gerne arbejde i et værksted, der ligger i et tivoli, hvor forlystelserne konstant har brug for reparation. Første episode af spillet udkommer i dag til Windows, Mac og iPad.

"Machineers" byder på praktiske opgaver og kreative udfordringer. Blandt mærkværdige robotter og vidunderlige maskiner gælder det både om at reparere maskiner og bygge sine egne mekaniske konstruktioner og dingenoter. Men det gælder også om meget mere; det gælder om at gøre leg og læring til to sider af samme sag og udvikle en bedre forståelse for sin omverden.

Det fortæller Henrike Lode fra det uafhængige spilfirma Lohika, der har skabt "Machineers" fra deres base i København. Men hvordan kan spil bidrage til at skabe et mere afslappende og meningsfuldt liv? Det handler blandt andet om ikke at skelne for skarpt mellem spil som underholdning og spil som læring.

At lege er at lære

Henrike Lode er født i 1985 i Østtyskland. Her voksede hun op i et system, hvor hun havde svært ved at udtrykke sig, selvom hun mest af alt havde lyst til at være på tværs, da hun ikke fandt sig til rette i skolesystemet. Delvist som en joke søgte hun ind på det tekniske universitet i Berlin og kom mod al forventning ind.

Hun lærte at programmere og fandt ud af, at hun var så god, at hun kunne undervise nye studerende. Det var her, hun begyndte at reflektere over, hvad det vil sige at lære, og det var her, det gik op for hende, hvordan skolesystemet havde fejlet.

"Jeg tror, at de fleste mennesker ser leg og læring som forskellige ting, selvom man oprindeligt forstod det samme ved begreberne. Som barn er man hele tiden i færd med at lære: at gå, at tale, at binde sine snørebånd, at man kan brænde sig på noget, der er varmt. De fleste af disse ting kan være frustrerende, men de er det værd, fordi man får mere kontrol over sit liv og udvikler en bedre forståelse for sin omverden," fortæller Henrike Lode.

Men i skolesystemet sker der noget med opfattelsen af læring: "Her træder den praktiske del af læringen i baggrunden, og læring som aktivitet begynder at blive noget kedeligt, frustrerende og kan føles som tvang."

Den tyskfødte programmør ser det derfor som et vigtigt job for både forældre og skoler at motivere skolebørn ved at blive bedre til at vise dem, hvordan undervisningen rent faktisk er forbundet til deres liv og fremtid. Det er disse tanker, der har ført hende til at bruge sin viden om spil og programmering.

henrike2Henrike Lode er en ivrig taler. "Machineers" er det første spil, hun udgiver.

Sjovt for alle

Men henvender spillet sig da primært til skolebørn? Ikke hvis man har lavet det interessant nok, mener Henrike Lode: "Vores målgruppe er folk, der kan lide puzzles: børn fra 12 år til voksne i alle aldre. Men mindre børn, der interesserer sig for konstruktionsspil og kan lide udfordringer, kan sågar give sig i kast med spillet fra 8-årsalderen. Vores hidtil ældste gamer er min far på 73!"

Spillet er indrettet således, at man kan selv kan vælge spilhastigheden – altså hvor mange maskiner man vil reparere, hvor hurtigt det skal gå, og hvor mange karakterer man vil interagere med. Hos Lohika forsøger de imidlertid ikke at hjælpe brugerne for meget, og det er netop én af pointerne: det handler ikke om resultater, det handler om at løse ting naturligt i eget tempo og at udvikle sine kreative evner.

Danskerne, lykken og fællesskabet

For fire år siden flyttede Henrike Lode til Danmark for at læse kandidatuddannelsen i spildesign. Det var der flere grunde til: "Valget faldt på Danmark, fordi det er tæt nok på Tyskland til, at jeg let kan besøge min familie, og fordi danskerne er så venlige og lykkelige." Dertil kommer, at der i modsætning til fødelandet ikke er nogen studiegebyrer i Danmark. Den gode stemning gør da også, at hun ikke har nogen planer om at flytte tilbage.

"København er blevet mit hjem. Det er ikke noget tilfælde, at jeg her har fundet de rigtige omstændigheder til at skabe mit spil og grundlægge mit firma. For fire år siden havde jeg aldrig troet, at jeg skulle føre denne drøm ud i livet og blive en del af så stærkt et fællesskab."

Netop fællesskabstanken er central for Henrike, og selvom man spiller "Machineers" alene – og i eget tempo – kan det bidrage til en bedre forståelse af omverdenen. "For mange mennesker er meningen med livet at tjene nok penge til at have råd til forskellige ting, og på den måde er de slet ikke klar over, at deres job faktisk også kan være sjovt og givende – ja, muligvis forbedre andre menneskers liv. Hvis vi igen kan føre leg og læring sammen, kan vi få et meget mere afslappet og meningsfuldt liv."

Drømmen om en efterfølger

"Machineers" er allerede en personlig succes for Henrike Lode, fordi det er det første spil, hun udgiver, og fordi hun med stolthed kan se, hvad hun og hendes team har stablet på benene. For hendes firma, Lohika, vil det være at betragte som en succes, hvis de sælger godt nok til at kunne betale deres investorer tilbage og kunne arbejde videre på projektet i et år.

"Hvis der er nok mennesker, der viser interesse i spillet, så vi kan udvikle alle fem planlagte episoder og en mulig efterfølger, vil det være meget mere, end jeg tør håbe på."

Trailer

"Machineers" er støttet af Det Danske Filminstitut under Spilordningen, som støtter udviklingen af digitale spil til børn og unge.

Download Machineers

"Machineers" kan erhverves for 32 kr.

app-store-button  google-play