Dansk film med internationalt look

CANNES 2016. Nicolas Winding Refns "The Neon Demon" er optaget i Los Angeles, men præ og post-produktion er i høj grad foregået i Danmark med en blanding af danske og internationale filmfolk. Vi har talt med to af de danskere, som har sat deres præg Refns film. Filmen vises på Cannes Festivalen i hovedkonkurrencen fredag den 20. maj. Der er dansk biografpremiere den 9. juni.

Peter Hjorth – visuelle effekter

Har superviseret visuelle effekter i forberedelsesfasen og gennem klip og postproduktion. Sørget for at få den kreative brief ud til alle, der arbejder på filmens effekter. Var desuden ansvarlig for at gennemse alt arbejde, inden det nåede frem til instruktøren.

"'The Neon Demon' er en af de smukkeste og samtidig mest skræmmende film, jeg har været med på. Det får alle lidt ekstra op på mærkerne, når billeder og spil når så højt et niveau. Det var sjovt og hårdt på samme tid."

"Vi tog mange ret konsekvente og afgørende beslutninger undervejs og opgav for eksempel et par avancerede scener og fandt på en hel del nye. Og så gik vi fra cirka 100 indstillinger med effekter til det seksdobbelte i løbet af efterarbejdet, så vi måtte udvide kapaciteten en hel del."

"Det er en fornøjelse at lære Nicolas' nøje udvalgte internationale medarbejdere at kende. Det kendetegner en verdensklasse-instruktør at have gode kreative og tekniske kræfter omkring sig. Jeg var glad for at opleve, at København som postproduction-by kunne indfri de høje ambitioner, og jeg er ikke nervøs for at anbefale internationale produktioner at lave efterarbejde i byen. Jeg har været så heldig at arbejde med topkompetente mennesker i udlandet på andre film, men selv mindre leverandører i København holder absolut niveauet."

Anne Jensen – lyddesign

Lavede sammen med Eddie Simonsen filmens lyddesign, herunder dialog, eftersynk, atmosfære- og fx-arbejde, musikpålægning og mix.

"Nicolas er en instruktør, der ved præcis, hvad han vil have, også på lydsiden. Vi eksperimenterede meget under mixen, og store dele af filmens endelige lyddesign blev skabt der. Vi havde selvfølgelig forberedt 90% af lydene før mix, men det endelige udtryk blev lavet sammen med Nicolas og Matthew Newman, filmens klipper, der også deltog i final mixen."

"Det var et samarbejde i en god og gensidigt inspirerende atmosfære, ingen ideer var for små eller mærkelige. Det var en fantastisk arbejdsform og kunne kun lade sig gøre, fordi Nicolas på forhånd insisterede på, at vi skulle have fem ugers mix, hvor man normalt på en dansk spillefilm har to-tre uger. Det var rart at blive udfordret, og ikke bare gøre det man 'plejer' lydmæssigt på danske film."

Neon_Demon-14_Gunther-Campi
Foto: Gunther Campine

"At arbejde på film med internationale kræfter er både sjovt og udfordrende. På 'The Neon Demon' mærkede Eddie og jeg det mest i forhold til eftersynk med bl.a. Elle Fanning, som vi tog til London og optog, og med Jena Malone, som vi optog via Link til LA. Og så selvfølgelig gennem samarbejdet med komponisten Cliff Martinez."

"Takket være hurtige servere og Skype-forbindelser er det i dag ikke noget reelt problem, at komponisten sidder i LA. Man kommunikerer via Skype og up- og downloader musikken via servere. Det er dog min oplevelse fra tidligere, at det kan komplicere alting en del, hvis ledelsen af postproduktionen sidder langt væk. Det var heldigvis ikke tilfældet her, hvor Nicolas selv producerede sammen med Lene Børglum."

"For mig var en helt særlig opgave at skabe illusionen af en voldsom scene, der foregår i nabolejligheden, det sted vores hovedperson bor. Vi ser kun vores hovedpersons reaktion på det, hun hører, så det var en ren lydopgave. Jeg udvalgte tre piger, der kom ind i studiet i London. Vi lavede lydoptagelser med alle tre og valgte derefter den, vi syntes var bedst. Hjemme i Danmark var opgaven så at få klippet det bedste bud ud fra alle råoptagelserne og få det mixet, så man troede på, at det foregik lige på den anden side af væggen."

"Det var en fantastisk oplevelse at arbejde sammen med en instruktør, der ser filmen som et samlet udtryk, og som har en meget klar vision om, hvor filmens visuelle, dramaturgiske og lydlige udtryk skal ende. Samtidig med at han stadig er åben og lydhør over for nye input og ideer.""Arbejdet på 'The Neon Demon' mindede mig om vigtigheden af altid at bevare sin nysgerrighed og blive ved med at udfordre sig selv fagligt."

"The Neon Demon" er produceret af Lene Børglum for Space Rocket med støtte fra Det Danske Filminstitut ved filmkonsulent Kim Leona.