Dansk filmhjælp bærer frugt i Mali

INTERNATIONALT. Med hjælp fra Per Fly og andre danske filmfolk er det lykkedes den maliske instruktør Sidy Diabatés at realisere landets første egenproducerede film i 17 år. I disse dage er det historiske drama "Da Monzon" med i konkurrencen om hovedprisen ved Afrikas største filmfestival.

Den 26. september 2010 var en festdag i fiskerlandsbyen Ségou Koro i det centrale af Mali. Ikke nok med, at det vestafrikanske land på netop denne buldrende mørke septemberaften kunne fejre 50 års selvstændighed. Malierne kunne også kippe med flaget, fordi instruktør Sidy Diabatés historiske drama "Da Monzon", landets første egenproducerede spillefilm i adskillige år, var klar til at rulle hen over det kæmpemæssige hvide lærred, der i dagens anledning var spændt op mellem to træer.

Premieren på "Da Monzon" var ikke kun en milepæl i malisk filmhistorie. Den var også kulminationen på et dansk-malisk samarbejde, som har stået på, siden filminstruktør Per Fly under et besøg på Malis filminstitut Centre National de la Cinématographie du Mali (CNCM) i 2008 blev mødt af synet af filmruller i forfald og interimistiske arbejdsforhold og besluttede, at noget måtte gøres.

Fakta

Det malisk-danske filmsamarbejde er støttet af Den Danske Ambassade i Mali og Center for Kultur og Udvikling, København.

I februar sidste år var fire maliske filmfolk på initiativ af Per Fly, Anne Juul og Jacob Trock på studietur i Danmark, hvor de blandt andet mødte Zentropas Peter Aalbæk Jensen og producenten Sven Clausen fra DR Drama.

Som del af projektet har Det Danske Filminstitut sendt tre mobilbiografer til Mali, der hidtil har rådet over blot én biograf til i alt 12 millioner indbyggere. Derudover har Det Danske Filminstitut også sendt materialer og udstyr til Malis filmarkiv.

Projektet hjælper også malierne med at digitalisere en del af de 1700 filmruller, som ligger på landets filmarkiv og er i fare for at gå i forfald.

Siden har ham sammen med Zentropa-producer Anne Juul og leder af Filmarkivet, Jacob Trock, kæmpet for at uddanne de maliske filmskabere og redde værdifulde historiske filmruller. I februar sidste år var en delegation af filmfolk fra Mali således på besøg i Danmark for dels at lære at digitalisere deres filmiske kulturarv, dels at arrangere dansk postproduktion af "Da Monzon".

Gallapremiere under stjernehimlen

I september blev resultatet af samarbejdet så fejret med en gallapremiere for enden af en støvet jordvej i landsbyen Ségou Koro, hvor "Da Monzon" er optaget. Mali er et af verdens fattigste lande, og der var derfor hverken champagne i glassene eller rød løber under fødderne på de flere tusinde premieregæster, som var mødt op for at se den første historiske spillefilm fra Mali i 17 år. I stedet indviede man en af de tre mobilbiografer, som Det Danske Filminstitut har skænket landet i anledning af 50 års jubilæet.

mali3 
Foto: Lene Johansen

"Det er den sjoveste premiere, jeg nogensinde har været til. Vi sad derude i den lillebitte landsby under stjernehimlen sammen med tusindvis af afrikanerne, der grinede og hujede hele vejen igennem. Der er masser af lyn, torden, bulder og brag i filmen, så især børnene sad og hoppede. Jeg var ret betaget af en lille dreng, som var fuldstændig opslugt af det, han så på lærredet. Han sad med åben mund og polypper under hele filmen," fortæller Anne Juul, der sammen med Per Fly, visuel effekt-specialist Lalo og tonemestrene Mick Raa Schou og Rasmus Winther Jensen rejste til Ségou Koro for at overvære premieren på den film, som de har hjulpet med at postproducere i Danmark.

Med på Afrikas største filmfestival

Det skønnes, at en million maliere siden premieren i september har set "Da Monzon", som Anne Juul beskriver som "en klassisk Shakespeare-agtig historie tilsat malisk magi og voodoo". Nu er filmen også på vejen ud til resten af det afrikanske kontinent. I øjeblikket dyster den i hovedkonkurrencen i Afrikas største filmfestival, Fespaco, i Burkina Faso, og målet er, at Mali fremover skal have en film med, hver gang festivalen finder sted.

"Niveauet er højt i Mali. De har en helt unikt måde at fortælle deres historier på, så jeg tror bestemt, at de kan gå hen og blive en spiller i den afrikanske filmverden i fremtiden," siger Anne Juul.

Men der skal oplæring til, for at de maliske filmfolk kan udnytte deres potentiale fuldt ud. Derfor søger Anne Juul og Per Fly netop nu penge til et projekt med fokus på at uddanne maliske filmfolk og etablere studier til postproduktion. Grundtanken er en mesterlære-ordning, hvor de mest kompetente maliere indenfor billedbehandling, lyd, visual effects og andre dele af post-produktionen bliver knyttet til danske mestre. Lærlingene vil både blive trænet direkte på CNCM’s egne filmproduktioner i Mali og komme til Danmark og følge mestrene under deres arbejde på konkrete danske produktioner.

"Som det ser ud nu, kan malierne godt selv klippe filmen, men når de når til grading, lydefterarbejde og visual effect, er de på bar bund," fortæller Anne Juul og tilføjer:

"Vi håber at få lov til at hjælpe dem i gang, så de kan blive selvforsynende indenfor filmproduktion og ikke længere behøver tage til Europa for at få færdigbearbejdet deres film og opnå international standard. Og det er en fantastisk følelse for os at give malierne muligheden for at fortælle de historier, de gerne vil fortælle, uden at andre skal blande sig i det."

Tags: filmarkiv Mali