Danskerne vælger danske film

Pressemeddelelse14.11.2001
Ifølge nye tal fra
Danmarks Statistik går det rigtig godt med billetsalget i biograferne, og
især til de danske film.
Med 2,4 mio. solgte
billetter i årets første ni måneder tegner 2001 til at blive et rekordår
for dansk film. Det svarer til en markedsandel på 31%. Det samlede antal
solgte biografbilletter til danske såvel som udenlandske film ligger efter
3. kvartal 9% højere, end det plejer, når man sammenligner med
femårsperioden 1996-2000.
Det er især 2000-filmen
"Italiensk for begyndere" (Zentropa) - i år set af 647.000 - og dette
efterårs "Anja & Viktor" (Regner Grasten) - set af 538.000 -, som har
bidraget til det fine resultat for årets tre første kvartaler. "Flyvende
Farmor" (Græsted Film), "Bænken" (Zentropa), "Blinkende lygter" (M&M
Productions og DR-TV), "At klappe med én hånd" (Zentropa) og "Ørkenens
juvel" (Thura Film) har også trukket mange mennesker i
biografen.
Billetsalget i årets
sidste kvartal ser også lovende ud. Tomas Villum Jensens "Min søsters
børn" (Moonlight) har siden efterårsferiens start den 12. oktober solgt
356.000 billetter, og ifølge et estimat fra Filminstituttet er der pr. 11.
november allerede solgt mere end 3 mio. billetter til danske film i år.

I succesåret 1999 blev
der solgt 3,0 mio. billetter til de danske film, men over hele året. Man
skal helt tilbage til 1981 og årene før for at finde tilsvarende stor
interesse for de dansk producerede film.
To helt nye film "En
Kærlighedshistorie" og "Fukssvansen" trækker i øjeblikket et stort
publikum i biografen. Den 16. november får "En kort, en lang" premiere, og
den 14. december bliver der blændet op for en ny omgang med Olsen Banden,
"Olsen Banden Junior".
For ugentlige opgørelser
over biograftal se: www.dfi.dk/sitemod/moduler/index.asp?pid=4680

For yderligere
oplysninger, kontakt:
Det Danske
FilminstitutJimmy Bredow, 3374 3517, jimmyp@dfi.dkLars Fiil-Jensen, 3374
3559, larsf@dfi.dk