Det danske biografmarked i Europas top

BIOTAL. Den danske hjemmemarkedsandel er blandt de højeste i Europa, og mens flere lande kæmper med faldende billetsalg, voksede det samlede danske biografmarked, viser nye tal fra European Audiovisual Observatory.

2012 var et godt år for dansk film med store succeser som "Hvidsten Gruppen", "Den skaldede frisør" og "En kongelig affære". I alt blev der solgt knap 4,1 millioner billetter til danske film, hvilket udgør en markedsandel på 28 %. Kun to europæiske lande havde en højere hjemmemarkedsandel end Danmark; nemlig Frankrig og Storbritannien med henholdsvis 40 og 32 %. Finland havde også en markedsandel på 28 %.

markedsandele-2012
Kilde: European Audiovisual Observatory.

Det samlede salg af billetter i de danske biografer oplevede en stigning på 14 % i forhold til 2011, hvilket også er det tredje bedste resultat på europæisk plan. I Finland steg billetsalget med 19 % og i Rumænien steg det med 16 %. Til sammenligning faldt billetsalget i EU samlet med 2 %.

I de sydeuropæiske lande, der er ramt af høj ungdomsarbejdsløshed, oplever biograferne store fald. I Portugal blev der i 2012 solgt 12 % færre billetter, i Italien 10 % og Grækenland 9 % færre.

Billetsalg - forskel 2011 til 2012

aendring-i-marked
Rettelse: Grafen angiver forskellen mellem 2011 og 2012. Ikke 2013 som angivet i grafens overskrift.
Kilde: European Audiovisual Observatory.

Det nye år

2013 er også åbnet rigtigt flot, hvor "Jagten" har rundet 500.000 og "Alle for to" rundede 100.000 og "Min søsters børn i Afrika" 60.000 i første uge. I alt er der solgt 770.000 danske billetter, hvilket giver en hjemmemarkedsandel på imponerende 44 %.

Se nyheden på European Audiovisual Observatorys website: www.obs.coe.int/about/oea/pr/berlinale2013

* Der mangler tal for Malta og Belgien. Norge og Schweiz inkluderet, selv om de ikke EU-lande.