2012 var et godt år for dansk film med store succeser som "Hvidsten Gruppen", "Den skaldede frisør" og "En kongelig affære". I alt blev der solgt knap 4,1 millioner billetter til danske film, hvilket udgør en markedsandel på 28 %. Kun to europæiske lande havde en højere hjemmemarkedsandel end Danmark; nemlig Frankrig og Storbritannien med henholdsvis 40 og 32 %. Finland havde også en markedsandel på 28 %.
Kilde: European Audiovisual Observatory.
Det samlede salg af billetter i de danske biografer oplevede en stigning på 14 % i forhold til 2011, hvilket også er det tredje bedste resultat på europæisk plan. I Finland steg billetsalget med 19 % og i Rumænien steg det med 16 %. Til sammenligning faldt billetsalget i EU samlet med 2 %.
I de sydeuropæiske lande, der er ramt af høj ungdomsarbejdsløshed, oplever biograferne store fald. I Portugal blev der i 2012 solgt 12 % færre billetter, i Italien 10 % og Grækenland 9 % færre.
Billetsalg - forskel 2011 til 2012
Rettelse: Grafen angiver forskellen mellem 2011 og 2012. Ikke 2013 som angivet i grafens overskrift.
Kilde: European Audiovisual Observatory.
Det nye år
2013 er også åbnet rigtigt flot, hvor "Jagten" har rundet 500.000 og "Alle for to" rundede 100.000 og "Min søsters børn i Afrika" 60.000 i første uge. I alt er der solgt 770.000 danske billetter, hvilket giver en hjemmemarkedsandel på imponerende 44 %.
Se nyheden på European Audiovisual Observatorys website: www.obs.coe.int/about/oea/pr/berlinale2013
* Der mangler tal for Malta og Belgien. Norge og Schweiz inkluderet, selv om de ikke EU-lande.