Det handler om kemi og gensidig forståelse

PORTRÆT. Det er ikke stjernestøv og røde løbere, som driver Jesper Morthorst. Alligevel er deltagelse ved store filmfestivaler alfa og omega, når man som den unge, danske producer laver kortfilm af den slags, der ikke nødvendigvis fylder biograferne. Jesper Morthorst har to film med i Berlinalens kortfilmkonkurrence, Birgitte Stærmoses "Ønskebørn" og Alice de Champfleurys "Sol skin".

Rygklap og røde løbere hører med, når man har film i konkurrence på filmfestivalen i Berlin. Men det er ikke den glamourøse del af festivallivet, som tiltrækker Jesper Morthorst.

jo færre penge, man har til rådighed, jo større frihed har man til at lave det, man gerne vil lave

"Næ, det er ikke det, der giver mig kicket til at fortsætte med at lave film. For mig handler det mere om, hvad jeg kan bruge det til professionelt."

Jesper Morthorsts film i Berlin

"Ønskebørn" (instruktør: Birgitte Stærmose)

Denne prisvindende film bevæger sig i grænselandet mellem dokumentar og fiktion. Den er optaget i Kosovo, hvor børn sælger cigaretter på gaden for at overleve. Med Pristina som dyster baggrundskulisse fortæller byens børn om tab, frygt og håb for fremtiden. "Ønskebørn" har modtaget adskillige priser, blandt andet en Robert for bedste korte dokumentar. Filmen bliver vist i Berlin tirsdag 16. februar, fredag 19. februar og søndag 21. februar som en del af konkurrencesektionen Generation 14plus med film for unge.

"Sol skin" (instruktør: Alice de Champfleury)

I "Sol skin" følger vi den lidt ensomme 13-årige Nadja, som slår sommerferien ihjel ved at spise is og hænge ud i det danske sommerland. Hendes fantasier om have en stor familie med en "rigtig" far tager overhånd, da hun begynder at spionere en kernefamilie, som er på ferie i området. "Sol skin" bliver vist i Berlin onsdag 17. februar, fredag 19. februar og lørdag 20. februar som en del af konkurrencesektionen Generation Kplus med film for børn.

Og der er bestemt noget at hente professionelt i Berlin. Især når man som den unge, danske producer laver film, som ikke nødvendigvis får mainstreampublikummet til at storme biograferne. Deltagelse i de store filmfestivaler er nemlig noget, mulige investorer lægger mærke til, fortæller 32-årige Jesper Morthorst, som i år har to film med i Berlinalens kortfilmkonkurrence, nemlig Birgitte Stærmoses "Ønskebørn" og Alice de Champfleurys "Sol skin".

"Det betyder ekstremt meget professionelt, når man som mig laver film, der er mere arthouse. Via festivalerne kan jeg gøre mine film interessante, og sådan jeg får investorerne til at kaste penge efter dem. For det er klart, at når de ikke kan se en guldgrube i billetsalget, så skal der være noget andet, som får dem til at bide på. Så professionelt er det alfa og omega for mig at få mine instruktører med. Hvis ikke man får det, er det svært at være synlig i branchen."

Danmarks bedste producer

Trods sin unge alder er Jesper Morthorst allerede en af sværvægterne i dansk film. Flere af de kortfilm, han har produceret, er blevet belønnet med fine filmpriser, og da Robert-udvalget i forrige uge kårede Julie Billes "Bobby" til årets bedste lange fiktionskortfilm, udnævnte den unge instruktør i sin takketale filmens producer, Morthorst, til intet mindre end landets bedste. Selv har han svært ved at pege på, hvad det er, der gør ham så god til det, han laver.

"Tja”¦ Det må du spørge dem om," siger han undvigende og tilføjer så, at et godt samarbejde handler om kemi og gensidig forståelse.

"Jeg fandt ret tidligt ud af, at det handler om at finde de rigtige mennesker – dem, jeg synes har gang i noget interessant, og som jeg føler, at jeg forstår. Når jeg har fundet sådan en person, bakker jeg 100 procent op om projektet."

Ligeså dejligt, som det er hårdt

Jesper Morthorsts vej ind i filmbranchen har, med hans egne ord, været nem og smertefri. Hvor andre spirende producertalenter arbejder gratis i årevis for at få foden indenfor, blev Morthorst fastansat hos Nimbus allerede inden, han var gået i gang med sin produceruddannelse på Super16.

Det var den nuværende leder af Den Danske Filmskoles produceruddannelsen, Lottie Terp Jakobsen, der først lagde mærke til Jesper Morthorst, da han gik til optagelsesprøve på Filmskolen, hvor hun sad i optagelsesudvalget. Dengang arbejdede Lottie Terp Jakobsen for Nimbus, og selvom hun og resten af udvalget måtte si Jesper Morthorst fra i sidste runde, opfordrede hun ham til at sende et CV til sin arbejdsplads. Det blev til seks år på Nimbus – først som producerassistent, siden som producer. I dag arbejder Jesper Morthorst for Alphaville Pictures Copenhagen, og han mener, at livet som producer i Danmark er ligeså dejligt, som det er hårdt.

"Pengene er knappe her i landet, og vi er meget afhængige af offentlige midler. Det er fantastisk, at vi har dem, men som producer har man slet, slet ikke de muligheder og den kapital, man har i for eksempel USA. Det er hårdt, når man endnu engang skal sætte et talent i gang. Men samtidig er det også fantastisk, når man ikke har en masse investorer, man skal stille tilfredse. Det absurde er jo, at jo færre penge, man har til rådighed, jo større frihed har man til at lave det, man gerne vil lave."

Et pistolskud

Når Jesper Morthorst om en uges tid kommer hjem fra Berlinalen, er der ikke lang tid til, at han starter indspilningerne af Birgitte Stærmoses første spillefilm "Dagen derpå". Filmen, som har manuskript af Kim Fupz Aakeson, er et multiplotdrama, som foregår på et hotel i dagene efter et pistolskud.

"Vi følger en række forskellige menneskers historier, der alle er bygget op omkring det her skud, og som bliver flettet ind i hinanden," fortæller Jesper Morthorst om filmen.

Indspilningerne til "Dagen derpå" starter den 17. marts.