Drømme og længsel på dåse

BERLIN 2012. Den danske koproduktion "Canned Dreams" tager publikum med på en eftertænksom rejse med udgangspunkt i noget så jordbundent som produktionen af en dåse ravioli. Karsten Fundal og Peter Albrechtsen har stået for musikken og lydsiden til filmen, som er udtaget til Culinary Cinema sektionen under Berlin Filmfestival 2012.

Det er ikke umiddelbart til at se, at den dåse ravioli, der i slutningen af "Canned Dreams" står som én blandt mange i et anonymt supermarked, rummer ingredienser fra hele verden. Ikke desto mindre er det, hvad "Canned Dreams" gerne vil vise sit publikum. Kameraet er med, når metallet udvindes i Brasilien, når køerne slagtes i Polen, og når hveden høstes i Ukraine.  Undervejs skildrer filmen de menneskelige skæbner, som er involveret i processen. Vi hører deres drømme og følger deres arbejdsdag helt tæt på.

Tid til eftertanke

Det danske produktionsselskab Final Cut for Real er koproducent på filmen. For koproducer Anne Köhncke har drivkraften bag samarbejdet været filmens underliggende budskab og måden, det formidles på.

Culinary Cinema

Culinary Cinema sektion under Berlin Filmfestival 2012 er for film om mad og miljøet.

Dette års tema er “Trust in Taste”. Der vil blive vist 15 film i Martin-Gropius-Bau under festivalen.

Mere om Culinaty Cinema

"Det er en smuk og vigtig film. Den giver tid til eftertanke ved at gå tæt på et dagligdagsfænomen. Den får os til til at tænke over, hvordan vi behandler hinanden, og hvordan vi behandler de dyr, vi spiser," siger hun.

Det danske kreative input kan opleves i filmens musik og lydside med Karsten Fundal som komponist og Peter Albrechtsen som tonemester. For Karsten Fundal lå incitamentet i filmens forskellige niveauer.

"Projektet tiltalte mig, fordi det indeholder både den store og den lille fortælling, både det meget nære menneskelige og det meget store globale perspektiv, men på en meget raffineret og implicit måde."

Musikken som diskret medfortæller

Karsten Fundal og Anne Köhncke tillægger begge musikken en vigtig rolle med at binde de enkelte historier sammen til en helhed. For Karsten Fundal viste det sig undervejs at blive en udfordring.

"Min ambition var at nå ind til den følelsesmæssige kerne i filmen. Musikken skal udtrykke karakterernes længsel mod fredfyldthed og forløsning. Da det fra start var klart, at musikken spiller så stor en rolle, troede vi derfor også at musikken skulle være "stor". Men det viste sig at være helt forkert. Musikken skal ind bagved den portrætterede karakter, og medfortælle på alt det, der ligger mellem linjerne. I dette tilfælde var det nogle meget romantiske strygersatser, der viste sig at passe fuldstændigt til filmen," siger han.

"Canned Dreams" er instrueret af Katja Gauriloff og produceret af Joonas Berghäll for Oktober OY, som blandt andet står bag den prisbelønnede dokumentarfilm "Steam of Life" om den finske saunakultur. De danske koproducenter er Anne Köhncke og Signe Byrge Sørensen fra Final Cut for Real med støtte fra Det Danske Filminstitut.

Filmen har international premiere på Berlin Filmfestival tirsdag d. 13. februar kl. 22.00 i Cinema of the Martin-Gropius-Bau.