Efterårsferiens biograftal 2021

BILLETSALG. Efterårsferien har som sædvanlig været en af de største uger i biograferne. 'Ternet Ninja 2' nærmer sig 900.000 solgte billetter, mens James Bond-filmen 'No time to die' blev set af knap 100.000 i sin 4. weekend og dermed allerede har rundet imponerende 855.000.

Vi kan efter weekenden nu se tilbage på en veloverstået efterårsferie, der som vanligt har været en af de største uger i biograferne set ift. billetsalg. Dansk film er fortsat godt repræsenteret på weekendens topliste, ikke mindst med ’Ternet Ninja 2’ der i sin 10’ende weekend solgte knap 27.000 billetter. ’Ternet Ninja 2’ er med imponerende 898.000 billetter samlet set nu meget tæt på at runde 900.000 og nærmer sig den magiske milepæl på 1 mio. billetter, hvilket sker yderst sjældent – seneste var ’Avatar’ fra 2010.

Yderligere danske film på top 10-listen er ’Margrete den første’, der i ferien rundede 300.000 billetter og samlet er set af mere end 318.000 samt familiefilmen ’Forsvundet til Halloween’ der efter ferien er set af 37.400.

Kontakt

Martin Kofoed Hansen
Analysekonsulent
Tlf. +45 2630 4008
martinkh@dfi.dk

Mest sete film i weekenden var dog fortsat Bond-filmen ’No time to die’ der blev set af knap 100.000 i sin 4. weekend og dermed allerede har rundet imponerende 855.000 billetter samlet set. Det er virkeligt svært at forestille sig, at den ikke også komme til at passere millionen. Det er altså meget unikt med to så store film på samme tid.

Som tidligere nævnt er efterårsferien historisk en af årets mest travle i biograferne – kun overgået af vinterferien, og det har også været tilfældet i år. Set over uge 42 samt weekenden uge 43, har mere end 723.000 gæster lagt vejen forbi en af landets biografer. Det er 13% højere end sidste år, og kun en smule lavere end gennemsnittet fra de seneste fem år. Der er altså ikke noget her der indikerer, at publikum er ved at vende biograferne ryggen.

Billetsalg i efterårsferien 2016-21

Kilde: FAFID, Efterårsferien er her opgjort som uge 42 samt weekenden uge 43.

Man kunne umiddelbart forledes til at tro, at det er familiefilmene, der står for den største del af billetsalget, når nu ferien er bundet op på skolernes efterårsferie, men det er faktisk ikke tilfældet. Gennemsnitligt har familiefilmene stået for 41% af billetsalget i efterårsferien de seneste fem år, mens det konkret i år var 36%. I år har kampen om familierne især stået mellem filmene ’Boss Baby 2’, danske ’Ternet Ninja 2’, ’The Addams Family 2’ og ’Forsvundet til Halloween’, mens også den amerikanske filmudgave af serien ’Paw Patrol: Filmen’ har trukket en del i biografen.

Den største forskel på ferien sidste år og i år er, hvilke film der har ”trukket læsset”. Sidste år var der stor set ingen større amerikanske film i biograferne. De var enten blevet udskudt eller sendt direkte på streaming som en konsekvens af corona-restriktionerne i USA. Dette i sammenhæng med stærke danske film i markedet, betød at billetsalget sidste år i høj grad blev båret af de danske film, som det ses af grafen nedenfor, hvor knap fire ud af fem solgte billetter i ferien gik til danske film. Her var det især ’Druk’ og ’Far til fire og vikingerne’, der trak folk i biografen.

I år har situationen været mere ”normal” i forhold til udbuddet af film, men her har den ekstremt succesfulde Bond-film alligevel skævvredet fordelingen og vendt billedet om, så det nu er amerikanske film, der har stået for majoriteten af billetsalget – ’No time to die’ har alene stået for 38% af alle solgte billetter i ferien. 

Efterårsferien fordelt på oprindelse 2016-21

Kilde: FAFID, Efterårsferien er her opgjort som uge 42 samt weekenden uge 43.

Weekendens top-10