En påskeferie i 3D - Biotal

Mens folk med hus og have kunne have ønsket sig et påskevejr, der egnede sig bedre til solbriller, har biograferne haft kronede dage. I mørket iførte danskerne sig til gengæld ivrigt den tilsvarende populære 3D-brille.

I påsken, regnet fra den 25. marts til og med den 4. april, har tre af de fem bedst sælgende film været i 3D — "How to Train your Dragon", "Alice in Wonderland" og sidst men ikke mindst "Avatar". Men det ikke kun brille-filmene fra Hollywood, der har trukket publikum til salene. Med tre påske-premierer, Charlotte Sachs Bostrups "Karla og Jonas", Thomas Vinterbergs "Submarino" og Nicolas Vinding Refns "Valhalla Rising", har der været et stærkt dansk alternativ til de amerikanske sværvægtere.

"Karla og Jonas" klarede sig bedst af de danske film og nåede i ugens løb op på 87.000 solgte billetter. Filmen, der er den tredje i rækken om pigen Karla, er et klassisk eksempel på en feriefilm for hele familien. De klarer sig ofte godt.

"Submarino" når med 23.000 billetter en 8. plads på top-10 listen, mens "Valhalla Rising" – i kraft af sin sene premiere midt i påskeugen - befinder sig lige uden for listen.

Også komedien "Parterapi", der på 6. uge er at finde i top-10, har haft godt fat i biografpublikummet. Siden filmens premiere i slutningen af februar har den solgt 133.000 billetter.

Top 10 i påskeferien

  • "How to train your Dragon: 137.000
  • "Karla og Jonas": 87.000
  • "Alice in Wonderland": 56.000
  • "Green Zone": 38.000
  • "Avatar": 37.000
  • "The Bounty Hunter": 30.000
  • "The Lovely Bones": 25.000
  • "Submarino": 23.000
  • "The Ghost Writer": 22.000
  • "Parterapi": 14.000

Påsken 2005-2010 I alt blev der solgt 549.000 billetter i de danske biografer over påsken, hvilken er lidt over gennemsnittet på 531.000 for de seneste fem år. Der blev solgt 142.000 billetter til danske film, hvilket er lidt under gennemsnittet på 156.000. * Bemærk at påskeugen er én dag længere da premiereugen nu begynder torsdag.

Skrevet Af Signe Bjørg

Tags: tal og fakta