En verden som ikke er vores

TORONTO. Den dansk-palæstinensiske instruktør Mahdi Fleifels dokumentarfilm "A World Not Ours" om hverdagen i en palæstinensisk flygtningelejr vises i Toronto Film Festivals dokumentarprogram. Kontrasten mellem livet i en flygtningelejr og livet i Danmark blev for Mahdi Fleifel en afgørende faktor for valget som filminstruktør.

"A World Not Ours" er Mahdi Fleifels videodagbog om livet i den palæstinensiske flygtningelejr Ain El-Helweh i Libanon, hvor han som ung boede i to år, før han flyttede med sin familie til Danmark. Siden er han jævnligt vendt tilbage med et videokamera under armen.

Kontrasten mellem livet i flygtningelejren og livet i Danmark har haft afgørende betydning for hans valg af levevej. Som ni-årig fandt han sig selv i et land, hvor han ikke kunne sproget og derfor måtte opfinde nye måder at kommunikere med sine danske klassekammerater.

Fra tårer til latter

Fra programmer Thom Powers' præsentation af filmen i Torontos program:

"'A World Not Ours' er et blændende stykke personlig filmkunst, der slår toner an på en bred skala fra tårer til latter. Instruktør Mahdi Fleifel får os til at føle for hans familie, venner og hjem som var de vores egne.

Hans temaer er universelle og dog plantet et sted, som du sikkert aldrig har set før i en film: den palæstinensiske flygtningelejr Ain El-Heweh i Libanon. Mahdi tilbragte sine første år i lejren i 1980'erne, før hans familie slog sig ned i Danmark. I årevis er han vendt tilbage og har ført en videodagbog. Centralt i filmen er hans forhold til vennen Abu Iyad. De deler en besættelse af World Cup fodbold og politik, men Mahdi har en mulighed for at komme og gå, som Abu Iyad ikke har. Den ulighed gør deres venskab ekstra værdifuldt og giver også anledning til spændinger. (..) De seks årtier, siden Ain El-Heweh opstod, har været fulde af tumult, og Mahdis personlige rejse er en indbydende måde at forstå det på. Måske du aldrig har hørt om Ain El-Heweh før, men efter denne film vil du aldrig glemme stedet."

"Jeg tegnede og spillede skuespil for at dele mine historier med resten af klassen. Det har givet mig en ny måde at se verden på, som jeg aldrig ville have haft, hvis jeg var blevet født i Danmark, eller hvis jeg aldrig havde forladt flygtningelejren. To verdener giver altid et bedre billede af verden. Og også måske et mere komisk billede. Det er det, jeg prøver at få frem i mine film og historier," siger Mahdi Fleifel.

Dansk film er "the real deal"

Mahdi Fleifel har en lang uddannelse bag sig. Han har studeret film på Wales Universitet og tog en forfatter-uddannnelse fra Royal Holloway Universitetet i London, inden han i 2009 blev uddannet fra the National Film and Television School i Beaconsfield, England. Den danske filmarv har dog fortsat sit tag i den unge instruktør.

"Jeg voksede op i dansk films guldalder i 90'erne. Hvad Lars von Trier gjorde for den danske filmscene, havde så stor effekt på den måde, vi begyndte at se film på. Ikke bare i Danmark, men også i Storbritannien. Dansk film var 'the real deal' blandt os filmstuderende," siger Mahdi Fleifel og fortsætter: "Men de to danskere, som har haft allermest indflydelse på mig personligt, er Jon Bang Carlsen og Nils Malmros. De er mine største helte i dansk film. Bang Carlsen lavede to film, 'Hotel of the Stars' og 'How to Invent Reality', som åbnede nogle døre for mig, da jeg stadig var i opstartfasen af min filmkarriere, og så er Malmros' 'Kundskabens Træ' nok den bedste danske film i min bog."

Mahdi Fleifel vil gerne vende tilbage til Danmark for at lave film: "Danmark er et drømmeland for en hver filminstruktør. Jeg har nu boet i Storbritannien i ti år, og det har ikke været nemt at få mine film produceret herovre. Jeg er uddannet her, og de fleste kollegaer, jeg kender, bor i London, f.eks. min danske klipper Michael Aaglund. Vi taler tit om at flytte tilbage for at lave film derhjemme."

"A World Not Ours" er produceret af Patrick Campbell for Nakba Filmworks. Filmen vises i Totonto 12., 13. of 15. september i dokumetarprogrammet TIFF DOC.