Erotisk filmbølge genoplives i ny bog

Amerikansk forfatter har skrevet en bog om 60erne og 70ernes erotiske film fra Skandinavien. Bogen markerer en tid, som vendte op og ned på filmbranchen i hele verden. Den 29. april præsenterer Jack Stevenson kultklassikeren fra 1965 ”Jeg – en kvinde” i Cinemateket.

"Scandinavian Blue" er en ny bog af den amerikanske forfatter og exploitation-ekspert Jack Stevenson. Bogen beskriver og diskuterer bølgen af erotiske film fra 60erne og 70erne lavet af danske og svenske filminstruktører. Det handler om lavbudgetfilm, der ofte med et ikke-eksisterende plot viser varmblodige mænd og kvinder i fuldt vigør på de hvide lagener. Filmbølgen satte nye grænser for, hvad man turde vise på det store lærred.

Filmen brød med de gængse regler om nøgenhed og sex på det store lærred

Amerikansk forfatter

Den herboende amerikaner Jack Stevenson er forfatter til en lang række bøger om film. Her tæller biografien "Lars von Trier" fra 2002 og "Land of thousand balconies – Discoveries and confessions of a B-movie archeologist", der dykker ned i b-filmsverdenen, som er et af Stevensons yndede interesseområder. Herudover har han undervist på Filmhøjskolen i Ebeltoft fra 1995 til 1998 og drevet flere filmklubber, blandt andet Station 16, som han stadig driver med Thure Munkholm.

SEXPLOITATION

I sexploitation film er der et overdrevet fokus på det seksuelle indhold; en måde hvorpå man eksponerer scener med nøgne eller halvnøgne kvinder i en stil, man i dag kan kalde soft-core pornografi.

Genren opstod i USA i starten af 1960’erne, som en del af det større fænomen 'exploitation' – dvs. film, der fokuserer på sex, vold, stoffer, nøgenhed, bizarre freaks osv. Disse temaer har eksisteret siden filmens fødsel, men med lempelsen af censur-reglerne i Vesten i 1960’erne og 70’erne populariseredes disse film, og der blev skabt et reelt marked for genren. Filmene blev bl.a. vist i drive-in biografer i USA.

Den amerikanske instruktør Russ Meyer er nok en af de mest kendte indenfor sexploitation-genren med eksempelvis filmen "Faster, Pussycat! Kill! Kill!" fra 1965. I løbet af 1970’erne mindskedes produktionen af sexploitation-film, da mange af drive-in biograferne lukkedes, og den mere hardcore pornografi overtog markedet.

Jack Stevenson har brugt næsten syv år på at skrive "Scandinavian Blue". Det skyldes ifølge ham selv, at det har krævet et massivt researcharbejde at få alle de vigtigste detaljer med om filmene. Når han har mødt sproglige vanskeligheder i de mange levende billeder, har han måttet opsøge den nødvendige viden i Det Danske Filminstituts arkiver, gamle avisartikler og personlige samtaler med filminstruktørerne. Men til trods for de sproglige barrierer mener Jack Stevenson, at han med sin amerikanske baggrund har kunnet se de danske film i et nyt og anderledes perspektiv, da han ikke er vokset op med det danske frisind. Tværtimod er han vokset op i en konservativ del af USA, hvor levende billeder af nøgne piger og kollektive samlejescener bestemt ikke var hverdagskost.

Irrelevant plot – bare der er sex

Blandt de mange film, som "Scandinavian Blue" giver nyt liv, finder man Palle Kjærulff Schmidts vovede "Weekend" fra 1962. En film om en gruppe velstillede danskeres seksuelle lyster, der kommer til udtryk, da de tager i sommerhus en weekend. Filmen blev, trods massiv kritik for at være stødende og vulgær, en overraskende publikumssucces i flere europæiske lande og i USA. Den blev samtidig et pejlemærke for fremtiden: der var kommet sex på plakaten, og det var de europæiske og amerikanske biografer ikke vant til.

Lavbudgetfilmen "Weekend" og de andre film som omtales i bogen, kalder Stevenson for ’sexploitation-film’ (en subgenre til exploitation). Film, der kun havde ét umiddelbart formål, at vise nøgenhed og samleje mellem hovedpersonerne; plottet var mere eller mindre irrelevant. Men til trods for det enkle mål, beskriver Jack Stevenson filmene som interessante og vigtige, fordi de var med til at få hidtil usete seksuelle scener på biograflærredet. De brød med sexcensuren, som blandt andet herskede i Stevensons eget hjemland. Filmene kunne noget, som den internationale filmbranche ikke havde turdet eksperimentere med før, understreger Jack Stevenson.

Tilbage til de våde 60’ere

Torsdag den 29. april klokken 21 viser Cinemateket Mac Ahlbergs dansk/svenske kultklassiker "Jeg – en kvinde" fra 1965. "Jeg – en kvinde" handler om den mørkhårede sygeplejerske Siv, der på trods af en baggrund fra et strengt religiøst hjem, lader sig friste af utallige forhold til ældre mænd af vidt forskellige type. Forfatter Jack Stevenson vil selv være til stede denne aften for at introducere filmen, som han anser for at være den vigtigste fra de erotiske filmårtier, for det var den, der fik bølgen af sexfilm til at rulle i Skandinavien og resten af verden.


"Scandinavian Blue", hvori man blandt andet kan læse mere om "Jeg – en kvinde", vil blive solgt denne aften til nedsat pris.

Arrangementet er en del af Psych-out, som er Cinemateket og Station 16’s faste månedlige aften dedikeret til genrefilm fra undergrunden.

Efter filmen vil det være muligt at få kropstemperaturen tilbage på et normale leje, når der i Asta Bar bliver vendt plader og solgt kolde øl.

Tid: Torsdag den 29 april kl. 21.00
Sted: Cinemateket
Billetter: www.cinemateket.dk eller tlf. 3374 3412.

Tags: