Et ægte dansk stjerneskud

BERLIN 2013. Film med pudrede parykker plejer ikke at stå i forreste række, når der skal uddeles fornemme filmpriser. Alligevel blev det til ikke mindre end to priser til "En kongelig affære" i Berlin sidste år, inklusive en Sølvbjørn til Mikkel Boe Følsgaard for sin første filmrolle. Kim Skotte har talt med den unge skuespiller, der er tilbage i Berlin som Shooting Star.

Mikkel Boe Følsgaard betog alle med sin fortolkning af den "gale" Kong Christian VII som en forvirret og påvirkelig ung mand med følsomt hesteansigt og uforudsigelig skoggerlatter. Den komplekse præstation blev leveret af en ung skuespiller, som stadig gik på Statens Teaterskole og efter virakken i Berlin måtte ile tilbage til skolebænken for at gøre sin uddannelse færdig.

"Det er lidt som at blive kåret til Årets Fodboldspiller. Det er super, men det er ikke derfor, man gør det." Mikkel Boe Følsgaard i 2012

Nu er Følsgaard blevet færdiguddannet som skuespiller, men er udmærket godt klar over, at færdiguddannet bliver man aldrig i den metier. Man tilegner sig nogle redskaber, som forhåbentlig gør én i stand til at tackle stadig større og sværere opgaver.

Berlin 2013

Få overblik over danske film og filmfolk i Berlin på dfi.dk/Berlin

En imponeret Mads Mikkelsen

For den 28-årige skuespiller, der er tilbage i Berlin som en af ti unge europæiske skuespiltalenter under fremstødet Shooting Stars, er det selvfølgelig også en opgave at finde ud af, hvordan man håndterer så tidlig en succes. Tanken har da strejfet ham: Kan det kun gå nedad herfra? Men så skynder han sig at tænke på noget andet.

"Jeg har været heldig. Jeg er kommet rigtig godt fra start og har fået lov at prøve noget forskelligt," siger Følsgaard.

Under optagelserne til "En kongelig affære" i Tjekkiet sagde en imponeret Mads Mikkelsen til en journalist: "Jeg ved faktisk ikke, om jeg kan lære Mikkel noget."

Der var dog stadig meget, den unge skuespillerelev skulle vænne sig til, da han ankom til Tjekkiet i 2011, men filmens instruktør Nikolaj Arcel blev hurtigt imponeret:

"Forskellen fra dag 1 til dag 40 på optagelserne var enorm. Han udviklede sig hver eneste dag, sugede til sig, som om han var på verdens mest intensive filmskole. De sidste par uger behøvede jeg nærmest ikke at instruere ham, han kom selv op med tonsvis af ideer til hver en scene og hver en replik. Han fik styr på alt det tekniske i løbet af utrolig kort tid og begyndte at levere præstationer under ekstremt pres, som kun rutinerede skuespillere normalt er i stand til".

En af de store udfordringer for en teaterskuespiller er filmindspilningens mangel på lineær kronologi. Man springer frit rundt i figurernes udvikling. Den "vanvittige" Christian VII gennemgår en meget tumultarisk følelsesmæssig udvikling i filmen. Excentrisk, entusiastisk, galsindet, apatisk. For at holde styr på det lavede Mikkel Boe Følsgaard en graf, hvor han til enhver tid kunne plotte ind, hvor på Christians følelsesmæssige temperaturskala den pågældende scene befandt sig. Det fungerede.

Søgte ind tre gange

Mikkel Boe Følsgaard hverken taler eller agerer som en novice. Den nyuddannede skuespiller har da også en længere historie bag sig.

Han blev født i 1984 og er vokset op i Gilleleje på Sjællands nordkyst. Her var scenen sat ved skov og strand i et Danmarks mest naturskønne områder. Han kom ikke fra et teaterinteresseret miljø, men endte som 10-årig alligevel til casting på en stor dansk tv-serie, "Bryggeren", om Carlsbergs grundlægger og den senere kunstmæcen Carl Jacobsen. Følsgaard fik rollen som Carl Jacobsen som dreng. Med vildt hår og store ører.

Som så mange andre talenter fik også Mikkel Boe Følsgaard et skub i ryggen af en lærer på det rigtige tidspunkt. Da han gik i gymnasiet i Nordsjælland, havde han som dramalærer Shakespeare-eksperten Lars Kaaber. Denne tændte en fascination af Shakespeare i sin elev, som aldrig har fortaget sig. Sammen med ligesindede var han med til at starte teaterforeningen Dramaterne, der opførte moderniseret Shakespeare. Efter nogen tøven måtte Følsgaard se i øjnene, at hans passion var ved at skifte karakter fra hobby til ambition.

Følsgaard spillede på livet løs i teatergrupper, men var ikke et af de talenter, der fik foræret sin fremtid på et sølvfad. Tre gange forsøgte han forgæves at komme ind på teaterskolen. Han begyndte på lærerseminariet, men holdt kun et år, da det omsider lykkedes ham at komme ind på Statens Teaterskole. 3 ½ år senere stod han på scenen i Berlin.

Var det karrierens højdepunkt?

"Det var helt surrealistisk. Jeg troede, det var løgn," lød det fra Mikkel Bo Følsgaards ved hjemkomst fra Berlin i 2012 med en Sølvbjørn under armen. Et år efter er følelserne mere blandede.

"Kan jeg nu leve op til det prædikat, der er blevet sat på mig? Selvfølgelig tog jeg hjem fra Berlin og var bange for, at det var højdepunktet, og at det kun kunne gå ned ad bakke derfra. Jeg måtte bruge lidt tid på at minde mig selv om, at det ikke var det, det handlede om. At det var superdejligt at få en pris og at folk sætter pris på det man laver. Det er jo lidt som at blive kåret til Årets Fodboldspiller i en fodboldklub. Det er super, men det er ikke derfor, man gør det. Man gør det fordi, det er sjovt".

I modsætning til så mange andre unge i disse år har Mikkel Boe Følsgaard ikke uddannet sig til et liv i arbejdsløshed: Han har en rolle i en stor dansk tv-serie, "Arven efter Veronika", instrueret af blandt andre Pernilla August, og han har netop spillet hovedpersonens hjerneskadede bror i filmen "Kvinden i buret" baseret på en roman af Jussi Adler Olsen.

Men den næste opgave foregår på teateret, hvor Følsgaard skal spille en hovedrolle i et eksperimenterende stykke af Katrine Wiedemann, en af nordisk teaters mest dristige instruktører.

Artiklen har været bragt i en engelsk version i Det Danske Filminstituts festivalmagasin FILM Berlin Issue, februar 2013.