Facebook som lanceringsværktøj

LANCERING. "I kan ikke få folk til at gøre noget som helst. I kan kun gøre jer selv mindre uinteressante, så skal de nok dele jeres indhold." Sådan var det korte budskab fra internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen på Lanceringsdagen 2010.

Filmbranchen kan udnytte publikums ønske om at fremstå på en bestemt måde bedre, mener cand.psych. Anders Colding-Jørgensen, der er tilknyttet Instituttet for Fremtidsforskning og er ekstern lektor på IT Universitet. Mandag den 22. november på Lanceringsdagen 2010 i Filmhuset fortalte han omkring 180 distributører og producere, hvordan Facebook kan blive et redskab til at engagere publikum.

"Folk er ligeglade med, at jeres indhold er kommercielt."

Folk skaber identitet gennem produkter, heriblandt film, understregede Colding-Jørgensen. Folk bruger film til at promovere sig selv, og det kan filmbranchen udnytte. Og her er især Facebook en arena til at vise andre, hvor kulturelt fede vi er.

Lancerings dagen 2010

Lanceringsdagen er et årligt brancheseminar, der sætter fokus markedsføring og distribution af spillefilm.

Seminaret, der afholdes af Det Danske Filminstitut, havde i år særlig fokus på digitalisering, trailers på internettet, Facebook og plakater.

Anders Colding-Jørgensen

Internetpsykolog (cand.psych.) med speciale i sociale medier, online samarbejde og forbrugeradfærd på nettet.

Ekstern lektor på IT Universitetet og lever af at holde foredrag og give sparring og rådgivning til virksomheder og organisationer. Er til dagligt tilknyttet Instituttet for Fremtidsforskning.

Læs mere på www.virkeligheden.dk

Hvis man skal benytte sig af Facebooks potentiale kommercielt, er det nødvendigt at sætte brugeren i centrum og ikke sig selv eller sin virksomhed, lød Colding-Jørgensens pointe. Folk vil gerne dele indhold, hvis det er relevant for deres egen selvfremstilling. Det sker, når man f.eks. poster, "liker" eller kommenterer på eksterne ting, som bands, brands og film. Denne form for selvpromovering kan udnyttes kommercielt, da den primært består af de ting firmaer stiller til rådighed for brugerne.

"Det er her, filmbranchen kommer ind i billedet. I skal ind i det flow. Folk er ligeglade med, at jeres indhold er kommercielt," sagde Anders Colding-Jørgensen, der ser to måder, hvorpå man kan fremme sine produkter på Facebook.

"Man skal for det første give folk flere og bedre muligheder for at udtrykke sig gennem jeres indhold." Det kan være i form af bag-om-filmen-klip, trailers, videodagbøger, epiloger etc.

"For det andet skal man også tænke i at give brugerne mulighed for at blive en del af jeres indhold." Man kunne involvere brugerne allerede under produktionen, så de får ejerskab tidligt. Anders Colding-Jørgensen forestiller sig, at man kunne lade brugerne være med til at foreslå tøj til bestemte scener og lade dem bidrage, hvor de kan. "Folk vil jo gerne gnubbe skuldre med de kendte. Også på Facebook."