Film i fynske børnehaver

FILMPÆDAGOGIK. Kreativitet og digital dannelse er nøgleord, når 110 børnehavebørn skal lave film. Under mottoet "Opleve, forstå og skabe" sætter 10 fynske børnehaver fokus på filmpædagogik med projektet "PixiFilm 2.0", der er støttet af Det Danske Filminstitut.

Først har 11 fynske skoler haft filmproduktion i undervisningen med projektet "Film som praktisk-musik faglighed" – mens et forskningsprojekt har afdækket en lang række gavnlige effekter ved det. Nu udvides indsatsen til 10 fynske børnehaver, der med projektet "PixiFilm 2.0" skal arbejde med at forstå og skabe film. I indslaget her fra TV 2/FYN fortæller bl.a. projektleder Anne Bertram fra Kulturregion Fyn om initiativerne, der alle er støttet af Det Danske Filminstitut.

Digital dannelse er et nøglebegreb i dag, og det starter fra børnene er helt små. Billedbårne fortællinger spiller en vigtig rolle i den sammenhæng

Børn er omgivet af levende billeder fra de er helt små. Derfor er det vigtigt, at de lærer at være kritiske overfor det, de ser. Samtidig gør smartphones og tablets det nemmere end nogensinde at lave små film selv. Det giver børn nye muligheder for at udtrykke sig og fortælle deres egne historier.

Det er nogle af grundene til, at projektet "PixiFilm 2.0" nu ser dagens lys. Målet med projektet er at kigge nærmere på de muligheder og udfordringer, der ligger i at bruge film- og mediepædagogik i børnehaven. Børnene skal opleve korte filmfortællinger af høj kvalitet, og filmene skal inddrages i det pædagogiske arbejde. Og så skal børnene lave deres helt egne film. Men er pædagogerne rustet til at kaste sig over filmpædagogikken? Og hvordan kan man 'lege med film' på en måde, så det spiller sammen med de pædagogiske læreplaner? Det er nogle af de spørgsmål, projektet forhåbentlig giver svar på.

Kulturregion Fyn og ni fynske kommuner står bag projektet, der er støttet af Det Danske Filminstitut. Deltagerne tæller 40 pædagoger og godt 110 børn på 3-6 år. Desuden vil der være følgeforskning tilknyttet. Projektet skal give viden om, hvordan film og digital teknologi kan indgå i børnehavernes daglige pædagogiske praksis. Erfaringerne skal bruges til at udvikle pædagogiske metoder, der kan fungere i daginstitutioner i hele landet.

Projektleder Anne Bertram uddyber:

"Projektet styrker Kulturregion Fyns filmindsats og den filmfaglige fødekæde - samt hele grundlaget for børn og unges digitale dannelse. Vi udvælger 10 'filmprofilbørnehaver', der bliver ressourcecentre for film- og mediepædagogiske kompetencer i de enkelte kommuner. Målet er at dele viden og forankre best practice både lokalt og siden i hele landet. Vi håber også på sigt at integrere film- og mediepædagogik på pædagoguddannelserne - og i det hele taget at få de relevante parter til at tage ejerskab for grundlaget for børns digitale dannelse."

Afdelingschef Claus Hjorth i Afdelingen for Børn & Unge på Det Danske Filminstitut kommenterer projektet:

"Digital dannelse er et nøglebegreb i dag, og det starter fra børnene er helt små. Billedbårne fortællinger spiller en vigtig rolle i den sammenhæng. Film har stor fascinationskraft. Levende billeder fanger opmærksomheden og sætter gang i børns tanker og fantasi. Kvalitetsfilm, som er i øjenhøjde med børnene, kan give anledning til at tale om, hvordan de oplever deres egen hverdag. At se en film sammen kan være en god indgang til at tale om for eksempel svære følelser og konflikter. Desuden kan børn fortælle deres egne historier med små film. Når børn skaber deres egne filmfortællinger, bruger de deres fantasi og kreativitet. Desuden styrker det deres samarbejdsevner, når de i fællesskab laver film."

Tags: