Filmfestival skal markedsføre Danmark

PublikumNår CPH FILM FEST næste år åbner dørene for første gang, bliver det med 4,5 mio. kr. i støtte fra Markedsføringsfonden.

CPH FILM FEST er en fusion af Natfilmfestivalen og Copenhagen International Filmfestival og vil første gang bliver afviklet fra den. 16. til den 26. april 2009. Med ca. 180 film i programmet og helt nye aktiviteter vil den stort anlagte spillefilmfestival skabe opmærksomhed både herhjemme og internationalt.

Formand for Markedsføringsfonden Jørgen Tandrup udtaler til Børsen, at "fondens opgave er at støtte projekter, der kan placere Danmark på landkortet og understrege, hvad vi er gode til her i landet." Til det formål har Markedsføringsfonden fundet CPH FILM FEST egnet. Med støttemidlerne står den københavnske festival nu styrket i kampen om en plads på globale festivallandkort.

Udover CPH FILM FEST har ni andre projekter modtaget støttemidler fra puljen. Markedsføringsfonden under Økonomi- og Erhvervsministeriet skal fremme opmærksomheden på Danmark globalt og vil frem til 2010 i alt uddele 150 mio. kr.