Filmkonsulenterne anbefaler på CPH:DOX

CPH:DOX. Programmet til årets CPH:DOX er som vanligt så bugnende fuld af fristelser, at det kan være svært at vælge. Filminstituttets to konsulenter for dokumentarfilm, Christina Ramsø Thomsen og Anders Riis-Hansen, fortæller her, hvad de går efter.

Christina Ramsø Thomsen, projektredaktør på New Danish Screen

Man kan jo starte med at lade sine valg styre af, hvad dansk dokumentarfilms nye talenter har på hjerte. Og jeg kan uden at forfalde til den rene nepotisme varmt anbefale film fra New Danish Screen: 'Lykkelænder', 'Den nat, vi faldt', ' Skjold og Isabel' og 'The Return'. Spændvidden og originaliteten er stor, både tematisk og æstetisk. Fra en undersøgelse af forholdet mellem Grønland og Danmark i tableauform til adoptionsspørgsmål i genrehybrid. 

Jeg vil også slå et slag for at se den svenske 'Silvana'. På overfladen kunne den ligne en næsten rituel fejring af den feministiske, lesbiske hiphopper, Silvana Imam. En moderne svensk revolutionær med en intens energi. Men det der gør dette portræt helt særligt er, at det også gemmer på en poetisk skildret, både svulmende og porøs, kærlighedshistorie, der giver fortællingen et stort uforudsigeligt bankende hjerte. 

Christina Ramsø Thomsen

'Of Fathers and Sons' er en tysk/syrisk film, der er blevet hængende i mit hoved lige siden IDFA i Amsterdam i november. Filmen rummer en unik adgang til de stuer, man meget sjældent kommer i. IS krigernes. Der er stillet skarpt på forholdet mellem fædre og sønner i skyggen af krigen. Forråelse og moralskred slår igennem i børneopdragelsen af en stor flok drenge – men der er også godnatkys og intimitet. Børnenes første skæbnesvangre skridt ind i de valg, der skal afgøre deres fremtid, følges uafrysteligt tæt og opmærksomt. 

Når hovedet er ved at være fyldt op af de store fortællinger, virker muligheden for at være et træ i 8 minutter i Amazonas tillokkende. Værket 'Tree' skulle være ganske særligt og kan opleves i VR biografen på Charlottenborg. Jeg er stadig nysgerrig på VR-formatets muligheder.

Det britiske band 'The XX' har et både cool og indfølt udtryk. Hvis deres kuraterede filmprogram kan bare noget af det samme som musikken, tror jeg man er i gode hænder. Om ikke andet er THE XX-PARTY en mulighed for at fejre de valg man nu engang fik taget! 

Anders Riis-Hansen, konsulent for dokumentarfilm

Jeg plejer altid at få set se så mange som muligt af de film, der er i hovedkonkurrencen, samt dem fra programmets sektion Hits, så er der nemlig allerede nogle, der har valgt cremen ud for en.

Her finder man bl.a. 'The Raft', 'The Great Game', 'Lost Warrior', 'Studio 54', 'Strike a pose' og 'The Dolphin Man'. Den sidste er en dokumentarfilm om fridykkeren Jaques Mayols, hvis liv var forlægget for 80'er spillefilmen 'The Big Blue'. Jeg så The Big Blue for ca. ti år siden på den græske ø, Amorghos, hvor den blev filmet. Det var lige tyve år for sent, for jeg synes, den var frygtelig, så nu skal den ægte vare have en chance.

Sektionen F:act Award byder på 'False Confessions', 'Laila at the Bridge' og 'Our New President', som alle står på min liste. 

Det er stort set kun på festivaler, jeg får set musik-dokumentarer. I år skal jeg se 'Betty – they say I'm different'. En dokumentar om den amerikanske funk- og soulsangerinde, der bærer sit efternavn efter et kort og stormfuldt ægteskab med Miles Davis. Hendes liveoptrædener var kendt for at chokere og provokere med kraftige seksuelle toner og saftige tekster i en tid, hvor det var forbeholdt mænd at skeje ud på scenen. 

Anders Riis-Hansen

Koncerten til den legendariske fader til ethio-jazzen, saxofonisten Mulatu Astatke er desværre udsolgt, men jeg napper filmen 'Ethiopiques – Revolt of the soul' inden koncerten for at dulme ærgrelsen. 

Og så må man ikke glemme de mange gode debatter om Me Too, Fake News, Radikalisering og Mandens rolle, der alle er at finde i kategorien Talks og CPH:Meetings

Vi ses i mørket!