Flerstrenget filmformidling

FILMSEMINAR. For tyvende år i træk inviterer Det Danske Filminstitut bibliotekarer fra hele landet til Odense til to dage med præsentation af nye film og filmprojekter for børn, unge og voksne. Her skal bibliotekarerne inspireres til at få danske film ud til deres brugere og det lokale kulturliv gennem filmvisninger, events, workshops og konkurrencer.

På en storskærm byder stemningsfulde billeder fra Jørgen Leths "Nye scener fra Amerika" deltagerne velkommen til dette års filmseminar i hjertet af Odense.

Filmmediet er ligeværdigt med det andet, som bibliotekerne tilbyder. Hvis jeg har en elev, der vil lære om Anden Verdenskrig, kan jeg lige så vel anbefale en film. Det er en del af vores DNA

"Vi er utrolig glade for, at vi kan få jer samlet her på Fyn," indleder bibliotekskonsulent og arrangør Carsten Olsen sin velkomsttale. "Det er dejligt, at I vil vise film til publikum ude i landet, og det vil Filminstituttet selvfølgelig gerne støtte op om. Vi vil gerne have endnu mere filmvisning på landets biblioteker og håber, at I vil blive inspirerede til at spille på endnu flere strenge i jeres formidling," siger Carsten Olsen til salen, der består af 65 fagfolk fra hele landet, størstedelen bibliotekarer.

Fakta

Film præsenteret til filmseminaret i Odense er eller vil blive tilgængelige på Filmstriben for biblioteker.

Med strenge henviser han til de mange forskellige aktiviteter, biblioteker kan tilbyde deres brugere, og som seminaret over to dage skal introducere til. Den første dag har primært fokus på film til børn og unge, mens andendagen henvender sig mere til det voksne publikum.

Aktiviteter omkring film

Filmseminaret forløber sideløbende med Odense International Film Festival, og derfor kommer festivalleder Birgitte Weinberger og skuespiller Rasmus Botoft forbi for at introducere til nogle af festivalens højdepunkter. Derefter starter programmet med visning af de nyeste indkøbte film til "småbørn". Det er film uden for det kommercielle kredsløb, så børnene får filmoplevelser, de ikke nødvendigvis ville have fået, fortæller Carsten Olsen. Herefter er der fokus på, hvordan man kan snakke om filmene med bibliotekets yngste brugere og ikke mindst lave aktiviteter omkring dem.

Én måde er gennem tablet-appen "Filmcentralen/Dagtilbud", som Mads Bo Petersen, digital projektleder i Filminstituttets Børn & Unge-afdeling, fortæller er pakket med inspiration til aktiviteter og tematikker omkring film. Den bliver udgivet til næste år og er rettet mod pædagoger, men kan også benyttes af bibliotekarer, som ønsker at få idéer til deres filmformidling.

"En film er ikke bare en film, men også en del af en række større temaer og aktiviteter, som man arbejder med i børnehaverne" fortæller Mads Bo Petersen og præsenterer som et eksempel appens tema om zebraer. Med sine striber ligner alle zebraer hinanden, og derfor egner dyret sig godt til en diskussion med børnene om forskellighed. Den diskussion åbnes op af korte animationsfilm om zebraer, der på en eller anden måde ikke passer ind i fællesskabet.

På Aalborg Biblioteker tager man allerede ud i landets institutioner og taler om film. Med Projekt Sprogstart og filmkonkurrencen Bogtrailer17 samarbejder bibliotekar Ann Gritt Bang Elmeskov med henholdsvis børnehaver og skoler om filmaktiviteter og events.

"Filmformidling er vigtigt," fortæller Ann Gritt Bang Elmeskov i pausen. "Filmmediet er ligeværdigt med det andet, som bibliotekerne tilbyder. Hvis jeg har en elev, der vil lære om Anden Verdenskrig, kan jeg lige så vel anbefale en film. Det er en del af vores DNA. Og så er det vigtigt at gøre opmærksom på de film, som man ellers ikke nødvendigvis falder over," siger Elmeskov. Derfor glæder hun sig også hvert år til filmseminaret.

"Det er en måde at blive klædt på til arbejdet. Vi får lov at tage imod og sparre med hinanden. Når vi så kommer hjem, kan vi give indblikket videre til vores kolleger, så det kan blomstre."

Animation på programmet

En vigtig del af biblioteksformidlingen er også samarbejdet med skoler og lokale kulturaktører. På Viborg Bibliotekerne har man kørt projektet Story Lab, som bibliotekar Marlene Lønholdt fortæller om. Det er et 2-årigt udviklingsprojekt støttet af Slots- og Kulturstyrelsen, der forløb på bibliotekerne som en del af danskundervisningen i udskolingen. Her skulle eleverne selv på banen og lave animationsfilm.

"Story Lab handler om at udvikle børnenes multimodale kompetencer, hvilket er meget vigtigt i dag, hvor børn selv fungerer som producenter af film på for eksempel YouTube. Derudover udvikler det biblioteket som et digitalt og kreativt værksted, hvor man både kan skabe, opleve og opdage," fortæller Marlene Lønholdt.

Det er dog ikke kun børn, der prøver kræfter med animation på landets biblioteker. I Odsherred har man haft en animationsworkshop for voksne, som blandt andet affødte den erfaring, at lokale arrangementer med filmskabelse kan generere PR for bibliotekerne.

"Animation behøver ikke at være meget ressourcekrævende. Og vi oplever mange forespørgsler og ønsker om animationsworkshops. Det er en mulighed for at lære et nyt stykke legetøj at kende," siger Mette Mathiasen fra Odsherred Biblioteker og Kulturhus.

Bag filmkulisserne

Ud over at se film og høre om formidlingsprojekter, skal bibliotekarerne også tages med bag kulisserne. Det står især Filminstituttets filmkonsulenter Ulla Hæstrup og Cecilia Lidin for. De viser et udvalg af nye film for børn, unge og voksne og fortæller om deres bevæggrunde for at yde filmene støtte. Det bliver en snak om, hvad filmene kan tilbyde publikum, når de kommer på Filmstriben til bibliotekerne. Ulla Hæstrup fortæller for eksempel om dokumentaren "Alvin og redningsvesten," der følger drengen Alvin på ferie i Grækenland. Her oplever Alvin flygtninges virkelighed på nært hold.

"Filmen har en umiddelbarhed, som er rigtig fin. Man får hele tiden Alvins tanker og følelser med, og på den måde bliver han en god ventil for børnene," siger Ulla Hæstrup. Som konsulent bliver hun selv meget inspireret af at være en del af seminaret.

"Det er sjovt at få lov til at arbejde sammen med en anden faggruppe som bibliotekarerne. Det giver nogle nye perspektiver. Bibliotekarerne er i frontlinjen på projekterne på den måde, at de møder brugerne ude i landet fra nogle andre vinkler. Som filmkonsulent er mit fokus rigtig meget på målgruppen, så det er interessant at høre fra nogen, der arbejder hands-on med de målgrupper."

Livlig sparring

Oplæg fra filminstruktører er en anden mulighed for at tage deltagerne med ned i filmenes maskinrum. Efter at have vist børnedokumentaren "Hassan og ramadanen" fortæller instruktør Ulla Søe om arbejdet og intentionen med filmen. Helt konkret er det et portræt af den 11-årige Hassan, der for første gang skal faste til ramadan. Mere universelt er det en historie om en ung dreng, der skal finde sin identitet og få flere fællesskaber til at hænge sammen.

"Jeg synes også, filmen er for voksne," bemærker en deltager. "Man kan mærke, hvor engagerede vi bliver, når vi ser den. Der er en kulturforskel, som også vil være interessant for voksne at se gennem børneøjne."

Sparringen om filmens muligheder er noget, som filmens instruktør er glad for. Det er dejligt med et aktivt og interesseret publikum, fortæller hun.

"Jeg håber jo, at den her film kan blive brugt og få et rigt liv ude i landet. Og så er det et privilegium at få lov at fortælle om arbejdsprocessen og intentionerne bag filmen, så bibliotekarerne forhåbentlig kan blive inspirerede," siger Ulla Søe.

At dømme ud fra den engagerede summen, der lyder fra publikum på vej ud af salen ved arrangementets afslutning, er det netop, hvad bibliotekarerne er blevet: inspirerede. Med nye instrumenter at spille på tager de nu hjem til deres respektive lokalområder og biblioteker – klar til at vise og fortælle om film.