Fokus på dansk animation i Annecy

ANIMATION. De danske animationsproducenter er klar til at præsentere en branche i vækst, når den store animationsfestival i Annecy løber af stablen 11.-16. juni. Historiefortælling, omkostningseffektivitet og stærke samarbejder er blandt dansk animations styrker, siger repræsentanter fra branchen.

Dansk animation er i vækst både kreativt og kommercielt. Det er budskabet, når den danske animationsbranche drager til den prominente Annecy Animationsfilmfestival i det sydøstlige Frankrig, der skydes i gang den 11. juni.

"Annecy er verdens animationsevent nummer ét. Det er branchens svar på Cannes," fastslår Søren Fleng, formand for Animationssammenslutningen Anis. "Festivalen er den største samling af både kreative og professionelle – der er selve festivaldelen, som er den mest anerkendte af sin slags i verden, og så det store marked, MIFA."

I år rejser en omfattende dansk delegation til Annecy, og de er sammen med deres nordiske kolleger gået i fælles front om at præsentere nordisk animation på festivalen. For andet år i træk er Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland nemlig gået sammen om markedsstanden Nordic Animation, som denne gang står ekstra stærkt med blandt andet et fælles grafisk udtryk og et nyt website, nordicanimation.com.

Dansk film i Annecy 2018

For andet år i træk står Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland sammen om en stand på markedet under animationsfestivalen. Her kan det professionelle publikum i form af festivalprogramlæggere, distributører, organisationer, tv-stationer og salgsagenter møde de nordiske filmfolk og få indblik i deres projekter. 

Standen suppleres af websitet nordicanimation.com, og fra dansk side udgiver Animationssammenslutningen Anis desuden magasinet We Animate Magazine med et omfattende katalog over danske projekter. 

Kulturministeriet, Udenrigsministeriet, Copenhagen Film Fund og Det Danske Filminstitut har støttet den danske delegation i Annecy samt produktionen af We Animate Magazine, som har et forord af kulturminister Mette Bock.

Fra dansk side bliver der desuden udgivet et magasin, We Animate Magazine, der indeholder et katalog over aktuel dansk animation i alle produktionsstadier.

"Magasinet er et fantastisk udvidet visitkort, som dansk animation har manglet. Især når man kommunikerer ud i et internationalt netværk, er det en kæmpe styrke at kunne vise samlet, hvad dansk animation kan, både på skrift og i billeder," siger Anne Winberg, redaktør for We Animate Magazine og koordinator i Annecy for Animationscirklen, sammenslutningen af animationsproducenter.  

"Kataloget viser den imponerende mangfoldighed og volumen, der er inden for dansk animation," supplerer Søren Fleng. "Af de 11 nordiske film, der er programsat på Annecy, er de 8 danske. Det er helt vildt." 

Stærkere end nogensinde

Formålet med fremstødet er at brande dansk animation over for festivaler, distributører, organisationer, tv-stationer og salgsagenter, fortæller Noemi Ferrer Schwenk, chef for den internationale afdeling på Det Danske Filminstitut, der har givet støtte. "Annecy er en enestående mulighed for at vise, hvor stor den danske animationsbranche er," siger hun. 

Faktisk har dansk animation ikke stået så stærkt i 15 år, vurderer Noemi Ferrer Schwenk. Hun fortæller, at den solide historiefortælling, der længe har været kernen i dansk animation, nu også bakkes op af vellykket håndværk, der har rykket sig drastisk i de senere år. Branchen har organiseret sig bedre og er blevet endnu skarpere til at skabe internationale samarbejder. 

"Det er en branche, der er god til at fortælle historier, men også til at lave forretning. Det er en ret heldig kombination," siger hun. 

Anders Mastrup fra A. Film er formand for Animationscirklen, og han fremhæver The Animation Workshop i Viborg og animationsinstruktøruddannelsen på Den Danske Filmskole som to faktorer, der har været med til at styrke dansk animation. 

"De mennesker, der kommer ud fra Viborg, er sindssygt dygtige," siger han og nævner firmaet SYBO Games som eksempel: Bagmændene bag et af de mest downloadede mobilspil på verdensplan, 'Subway Surfers', mødte hinanden på animationsskolen, og nu er de i gang med at skabe en tv-serie sammen.

Før computeranimationen slog igennem, udmærkede danskerne sig i håndtegning, fortæller Mastrup. Det er der ikke brug for mere. Til gengæld har vi, sammenlignet med andre lande, en særlig tilgang til historiefortælling.

"I forhold til børnehistorier er vi fx ikke så politisk korrekte som andre. Vi vil gerne give børnene en lille skive af virkeligheden, så vi forbereder dem til at stå på egne ben lidt tidligere. Der er mange steder i verden, man ikke ville lave film som 'Terkel i knibe' eller 'Rejsen til Saturn'," siger han.

Vigtigt at stå sammen

Søren Fleng mener, at dansk animation står stærkt på flere parametre.

"Der er en enorm idérigdom, masser af drive, og vi er gode til at samarbejde på tværs af organisationer, institutioner og studier," siger han. 

Danske film i programmet

Egg / af Martina Scarpelli og Miyu Productions

Bacchus / af Rikke Planeta og The Animation Workshop

Den tapre prins Ivandoes heroiske færd / af Christian Bøving-Andersen, Eva Lee Wallberg og Sun Creature Studio

Ted-Ed: The Evolution of Animal Genitalia / af Mette Ilene Holmriis og The Animation Workshop 

Vermine / af Jérémie Becquer og The Animation Workshop

Captain Awesome: The Rumble in the Concrete Jungle / af Ercan Bozdogan, Mikkel Aabenhus Sørensen og The Animation Workshop

Grandma's Hero / af Corentin Monnier, Ben Ozeri og The Animation Workshop

Angeli / af Lejf Marcussen og Zentropa RamBUk

"Og så er vi blevet meget omkostningseffektive – for det er virkelig det umuliges kunst at producere animation herhjemme. Men fordi mangfoldigheden er så stor, lykkes det imod alle odds stadig at tiltrække udenlandske interesser," siger Søren Fleng. Han henviser her til, at Danmark ikke har en skatterabat som mange andre europæiske lande til at tiltrække internationale filmproduktioner. 

"Det er vores allerstørste udfordring herhjemme," mener han. "Derfor er det også særligt vigtigt, at vi står sammen i den danske branche og viser os frem i fællesskab," siger han.

For Søren Fleng er det kombinationen af kunstnerisk mod, stærke fortællinger og høj produktionsværdi, der de senere år blandt andet har resulteret i, at flere kortfilm er blevet inviteret til Cannes, er shortlistet til Oscar – og herhjemme shortlistet til Robert-priser på lige fod med andre kortfilm. 

"Jeg sidder spændt og venter på en dansk animationsfilm, der bliver Oscar-nomineret. Når man har fulgt med i en del år, er det ret vildt at se, hvordan de nye film både fra skolerne og fra branchen sprænger rammerne for, hvad man kan."

Annecy Animationsfilmfestival løber fra 11. til 16. juni. Se mere på annecy.org