I dag åbner carlthdreyer.dk

Den 25. maj åbner Det Danske Filminstitut et stort website om Carl Th. Dreyer, instruktøren bag udødelige klassikere som "Jeanne d'Arc", "Ordet" og "Gertrud". Til åbningen i Filmhuset introducerer kulturminister Per Stig Møller "Vredens Dag" fra 1943, instruktør Christoffer Boe fortæller om Dreyers betydning i dag, og Dan Nissen, direktør for Museum & Cinematek, præsenterer det nye website.

På carlthdreyer.dk kan alle interesserede gå på opdagelse i den berømte danske instruktørs filmiske univers: bladre i de originale manuskripter, skitser og arbejdspapirer, se klip fra alle Dreyers film, læse anmeldelser og private breve, studere stills, portrætter og bag-kameraet-billeder samt få nye vinkler på Dreyers liv og værk i en lang række nyskrevne artikler af danske og internationale skribenter.

"Dreyer er jo sindssyg gammeldags og vanvittig moderne på samme tid. Og det har han altid været." Christoffer Boe

Carl Th. Dreyer (1889-1968) er dansk films mest anerkendte instruktør. Den internationale interesse for hans bidrag til filmkunsten er i dag, mere end 80 år efter hans gennembrud, usvækket: Dreyers film vises hyppigt rundt om i verden og har alene i 2010 været i Berlin, München og Seoul. Og ved næsten enhver afstemning om "verdens bedste film" er der en Dreyer-film på listen.

Fakta

Filmhuset fejrer åbningen af websitet med film og udstilling i maj og juni.

Læs mere på www.cinemateket.dk

Stadig aktuel

I forbindelse med åbningen af sitet har DFI spurgt tre danske instruktører om Dreyers betydning og aktualitet. Alle hæfter sig ved Dreyers radikalitet og kompromisløshed i sit filmiske formsprog, men også ved hans evne til at berøre følelsesmæssigt.

"Dreyer er jo sindssyg gammeldags og vanvittig moderne på samme tid. Og det har han altid været," siger Christoffer Boe. "Det er et snit lige ind i hjertet, det er jo følelsesvanvid … det er at have kameraets klare, løgnagtige blik lige ind i menneskehjertet."

For Lone Scherfig er en vigtig kvalitet hos Dreyer, at han havde modet til at tage livtag med de store eksistentielle temaer. "Dreyers film går ind med en renhed i forhold til deres stof. En hudløshed og en renskurethed, så de store konflikter står meget stærkt frem. Han kan gøre det intime abstrakt, og det synes jeg der er meget at hente i – stadigvæk."

Og Ole Christian Madsen understreger Dreyers vitalitet. "Man vil jo opdage, hvis man sætter sig ned og giver sig tid til at se en Dreyer-film, at det er lige så moderne og vitalt, som det der kommer ud af Hollywood i øjeblikket. Måden at fortælle på, måden at se mennesker på … Stilistisk var han jo milevidt før alle andre."

Dreyers filmproduktion

Dreyers produktion som instruktør tæller 14 spillefilm samt 8 kort- og dokumentarfilm.

Han debuterede som filminstruktør hos Nordisk Film i 1918 med spillefilmen "Præsidenten". Efter endnu en film hos Nordisk, den ambitiøse "Blade af Satans Bog", fortsatte karrieren i Sverige, Tyskland, Norge og Frankrig.

I Frankrig instruerede Dreyer i 1928 mesterværket "Jeanne d'Arcs Lidelse og Død" og derefter sin første tonefilm "Vampyr". Filmen blev en økonomisk fiasko, og efter et kuldsejlet Afrika-projekt flyttede Dreyer hjem til Danmark. I de tre følgende årtier kom de tre hovedværker, som han instruerede for Palladium: "Vredens Dag", "Ordet" og "Gertrud".

Ved sin død efterlod Dreyer sig flere urealiserede filmmanuskripter, bl.a. livsværket "Jesus af Nazareth", som han arbejdede på helt frem til sin død i 1968, og manuskriptet til "Medea", som Lars von Trier filmatiserede for DR i 1988. Fra 1952 fungerede Dreyer som biografdirektør for Dagmar Teatret i København, og i 1959 udgav han bogen "Om filmen".

Websitet formidler viden og oplevelse

Det nye site carlthdreyer.dk er først og fremmest baseret på Dreyers eget arkiv, der blev overdraget til Det Danske Filmmuseum i 1975, samt materiale fra datteren Gunni Dreyers bo. Der er tale om en unik samling af instruktørens arbejdspapirer, originalmanuskripter og researchmateriale, også til flere af hans urealiserede filmprojekter. Dertil kommer private breve, fotografier, udklip, filmpriser og dele af hans bogsamling.

Websitet formidler både viden og oplevelse. Viden gennem en stor mængde fakta, analyser og essays, der giver brugerne et unikt indblik i Dreyers liv og hans kreative tilgang til filmkunsten. Oplevelser i form af billeder, film- og lydklip, breve og andet digitaliseret materiale, der kan bidrage til at vise nye sider af Dreyers virke og på en levende måde anskueliggøre hans filmkunst og arbejdsmetode.

Websitet er muliggjort gennem generøs støtte fra Velux Fonden. Palladium har stillet de nyrestaurerede tonefilm til rådighed for visningerne i Cinemateket.

Besøg carlthdreyer.dk

Se film med Christoffer Boe, Lone Scherfig og Ole Christian Madsen og meget andet i Pressroom.