Internationale forskere mødes om manuskriptskrivning

En række forskere i manuskriptskrivning mødes den 9.-11. september til konference på Københavns Universitet.

Hvad sker der, når en tekst går fra at være ord på papir til at være bevægelser, samtale og udtryk på det store lærred? Hvordan er arbejdsgangene bag manuskriptskrivningen af amerikanske blockbusters kontra independent film? Hvordan underviser man bedst i at skrive til audiovisuelle medier?

Det er nogle af emnerne på konferencen "Screenwriting Research: History, Theory and Practice" på Københavns Universitet, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling.

Den akademiske filmforskning har traditionelt ikke haft den store interesse i manuskriptskrivning, men det har ændret sig markant de seneste år, mener Eva Novrup Redvall, der er ph.d. og medarrangør af konferencen:

"Fælles for de forskere og filmfolk, som deltager, er en interesse i det, der sker, når en tekst forvandler sig til et audiovisuelt udtryk. På konferencen vil der både være filmhistorikere, som beskæftiger sig med manuskriptpraksis i stumfilmtiden, og forskere, som beskæftiger sig med manuskriptskrivning til animationsfilm eller præsenterer det sidste nye inden for software til skrivning."

Nye medier udfordrer forskerne

Branchen står netop nu med en række udfordringer i forhold til, hvordan man bedst laver manuskripter til de nye medier, og mange spørger sig selv, om ord på papir virkelig stadig er det bedste i det nuværende medielandskab.

"Man står ved en skillevej, hvor den traditionelle tilgang til manuskriptet er udfordret, og hvor man i højere grad skal tænke manuskripter som andet end netop bare ord på papir. Fra et forskningsperspektiv er det naturligvis interessant at forholde sig til, hvilke konsekvenser det har, at medierne ændrer sig," fortæller Eva Novrup Redvall.

Amerikanske notabiliteter

Der er inviteret tre kendte forelæsere, heriblandt Janet Staiger fra University of Texas, en etableret manuskriptforsker, der har skrevet meget om den amerikanske filmbranche, bl.a. om produktionsvilkårene bag amerikanske blockbusters.

Blandt deltagerne i de mange paneler kan man bl.a. finde Howard A. Rodman, der, ud over at være professor på afdeling for Screen & Television Writing på the School of Cinematic Arts på UCLA, også selv er manuskriptforfatter og en af de kunstneriske ledere af Sundance filmfestivalens Screenwriting Labs. Rodman er i øjeblikket i gang med at skrive manuskriptet til den amerikanske genindspilning af Henrik Ruben Genz' "Frygtelig lykkelig".

Tid og sted

Konferencen finder sted den 9.-11. september på Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, Njalsgade 126, 2300 København S.

Der er lukket for tilmelding, men interesserede kan kontakte arrangør Eva Novrup Redvall, novrup@mail.dk