Jesper Morthorst er årets Producer on the Move i Cannes

CANNES 2011. At kunne spotte talenter og indgå i et tæt kreativt partnerskab med instruktøren er kardinaldyder for en producer, mener Jesper Morthorst, der er valgt som dansk deltager i initiativet Producers on the Move i Cannes. Morthorst står blandt andet bag Birgitte Stærmoses prisvindende dokumentar "Ønskebørn" og Stærmoses kommende debutspillefilm "Værelse 304".

"Jeg ser det som min fornemmeste opgave at forstå det talent, jeg arbejder sammen med. Jeg skal forstå instruktørens visioner og bakke op om dem. Hvis jeg ikke kan det, vil jeg hellere bakke ud af et projekt end at bruge en masse kræfter på at ændre det".

"Der er rigtig mange her i verden, der kan styre et excel-ark, der er rigtig mange, der kan jonglere med 20-40 millioner, og der er rigtig mange, der kan sige "nej, nej, nej, ingen helikopterskud". En god producer er for mig en, der kan alt det andet. En, der forstår sig på mennesker, og en, der kan spotte et talent."

Morthorst har især arbejdet med talentudvikling af yngre instruktører og har produceret en del film på New Danish Screen, en støtteordning som er møntet på at støtte nye talenter og filmiske eksperimenter.

Fakta

Jesper Morthorst, producer

Født 1977. BA i Film- & Medievidenskab, Københavns Universitet. Uddannet på den alternative filmskole Super 16's producerlinje i 2006. Efter nogle år hos Nimbus Film arbejder Morthorst nu som producer på Alphaville Pictures Copenhagen.

Morthorsts kort- og dokumentarfilm har været repræsenteret på de store festivaler i Cannes, Berlin og Venedig og har vundet priser på festivaler i bl.a. Berlin, Rotterdam, Melbourne, Sydney, Stockholm, Sao Paulo, Los Angeles (AFI) og Rom. Julie Billes "Bobby" og Birgitte Stærmoses "Ønskebørn" vandt begge en Robert i 2010, og sidstnævnte var desuden nomineret til European Film Award for bedste kortfilm. Samarbejdet med Stærmose fortsætter på deres første spilefilm "Værelse 304", der får premiere i efteråret 2011. Morthorst producerer også TV2s nye drama-serie, "Rita".

Producers on the Move

For 11. gang i træk afholdes Producers on the Move under Cannes Festivalen, en begivenhed, der arrangeres af European Film Promotion med det formål at promovere unge europæiske producertalenter og styrke deres netværk.

Jesper Morthorst mener, han har fundet opskriften på, hvordan han kan udvikle sig til den bedste producer, som han kan blive. Som producer skal han have en nærmest intuitiv fornemmelse for instruktøren, og han skal kunne presse ham eller hende til at turde udleve sine kunstneriske ambitioner.

I modsætning til det billede, man ellers kan have af en producers rolle som den, der tøjler de løbske økonomiske og kreative ideer, gør han en dyd ud af ikke at være den, der siger nej. Han vil hellere nurse talentet og indgyde det mod, som kan undslippe selv den mest determinerede instruktør i det lange træk en filmproduktion er. Det er der, at Morthorst ser sit talent ligge, og det er vigtigt at finde ud af, hvad man er god til som producer.

"Man skal kunne anerkende både sine svagheder og styrker og så simpelthen gå med skyklapper på mod det, man ved, man kan. At være i stand til at fokusere er en af de vigtigste dyder for en producer".

Dedikeret til smalle film

Lige siden Jesper Morthorst som 10-11-årig knægt blev slæbt med i biografen for at se "Pelle Erobreren", "Den sidste kejser" og andre storfilm, der blev sat op i provinsbiografen i Ringsted, hvor han voksede op, har han næret en dyb interesse for filmmediet. I dag plejer han sin passion både ude og hjemme. Hans filmsamling underholder ham, når han ikke er på arbejde eller i biografen med sin kæreste, der også laver film.

Han har aldrig været i tvivl om, at det var film, han skulle beskæftige sig med, selvom han har taget nogle omveje inden for faget, før han fandt sin rette hylde som producer. Oprindeligt troede han, at han skulle være filmjournalist, så han kunne kombinere interessen for film og for at skrive. Men det ændrede sig, da han begyndte at læse Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet. Her blev han introduceret for den mere praktiske del af filmarbejdet, og det blev han bidt af. Da han havde taget Bachelorgrad, startede han på den alternative filmskoleuddannelse Super16 og begyndte samtidig at arbejde for produktionsselskabet Nimbus. I dag er han ansat på art house selskabet Alphaville (stiftet af Christoffer Boe).

Det er her, han har rendyrket sin profil som art house producer. Der ligger ikke nogen principiel beslutning bag hans dedikering til de mere smalle film, han er blot styret af sin interesse.

"Jeg har forsøgt at søsætte mere kommercielle projekter, men jeg har mistet interessen for dem undervejs og så har jeg anerkendt, at det var et område, jeg ikke var god nok til at gå ind i. Jeg tror, at det man er optaget af og det man er god til hænger enormt meget sammen."

At han bliver regnet for et stærkt kort blandt de up and coming-producere på den danske film- og tv-scene, blev understreget, da han blev hyret til at producere en ny tv-dramaserie, der løber over skærmen til efteråret. "Det er noget helt andet, end det jeg ellers laver. Her skal man ramme godt en million seere på en kommerciel kanal. Men selvom formatet og forummet er nyt, så bliver mine kvalitetskrav ikke slækket."

Det overraskede Jesper Morthorst, at han blev tilbudt jobbet af TV 2, og han er meget glad for at få en ny, stor udfordring. Efter at have brugt nogle år på at finde og forfine sin producer-profil, føler han sig nu også klar til at prøve kræfter med tv-serieformatet og dets krav om at nå bredt ud.

"Jeg skrev bachelorprojekt på universitetet om postrevolutionær iransk film, men man skal da takke guderne for, at der ikke er særligt mange andre producere, der har gjort det, for så ville filmverdenen måske være for kedelig", griner han. Mangfoldighed i filmlandskabet er altså vigtig for ham, men det er endnu vigtigere, at hver enkelt producer-aspirant finder sin særlige profil og holder fast i den.

"Der er rigtig mange her i verden, der kan styre et excel-ark, der er rigtig mange, der kan jonglere med 20-40 millioner, og der er rigtig mange, der kan sige "nej, nej, nej, ingen helikopterskud". En god producer er for mig en, der kan alt det andet. En, der forstår sig på mennesker, og en, der kan spotte et talent."