Kæmpe bjørn for lille budget

INTERVIEW. Esben Toft Jacobsens premiereaktuelle animationsfilm "Den kæmpestore bjørn" indtager de kommende dage filmfestivalen i Berlin. Filmens producer Petter Lindblad fortæller her om processen med at skabe flot animation for få midler.

Man kan godt forstå, at Petter Lindblad husker den dag på co-produktionsforummet Cartoon Movie, hvor han i en masterclass om low-budget animationer skulle fortælle om Esben Toft Jacobsens animationsfilm "Den kæmpestore bjørn". Inden ham præsenterede en anden producer projektet "The Tale of Despereaux" med et budget på 60 millioner euro. Da Petter Lindblad fra Copenhagen Bombay stillede sig op og fortalte om sit projekt – som er endt med at koste 12,8 millioner kroner – grinede folk først lidt. Men efter at have set smagsprøver rejste de sig og applauderede.

Da Petter Lindblad stillede sig op og fortalte om sit projekt, grinede folk først lidt. Men efter at have set smagsprøver rejste de sig og applauderede.

Ifølge Petter Lindblad har han løbende mødt en naturlig skepsis over for ambitionen om at skabe animation af højeste kvalitet for begrænsede midler. Derfor har det været vigtigt at have en pilot skabt inden for budgetrammen til at overbevise folk om, at man kan meget mere, end de fleste tror, hvis man har de rigtige ideer, dygtige folk og forstår at blande de bedste teknikker.

Pilot som kreativt værktøj

"Den kæmpestore bjørn" handler om to søskende, som forvilder sig ind i en fortryllet skov under en ferie hos deres morfar i Sverige. Filmen bygger på en ide, som Esben Toft Jacobsen udviklede allerede under sin tid på Den Danske Filmskoles animationslinje sammen med manuskriptforfatteren Jannik Tai Mosholt. Han pitchede den på Nordic Talent i 2006 og arbejdede efterfølgende med at udvikle det første manuskript-udkast hos Nimbus Film.

For tre år siden rykkede projektet til Copenhagen Bombay, hvor der efter yderligere manuskriptarbejde blev produceret en pilot i efteråret 2008. Piloten blev især brugt til at afprøve forskellige teknikker, for efter Petter Lindblads mening er en pilot ikke kun et salgsredskab, men også et vigtigt kreativt værktøj.

"Esben havde tidligere arbejdet med 3D-værktøj, men en af hans styrker er, at han er god til at blande teknikkerne. 'Den kæmpestore bjørn' har for eksempel en del malede baggrunde for at give noget tekstur. Når man vil have mest muligt op på lærredet, er det vigtigt at bruge tid på at undersøge de forskellige muligheder, og derfor er en pilot et vigtigt værktøj. Man burde lave piloter på alle typer af projekter. En pilot skal ikke bare overbevise andre om, at det kan lade sig gøre at skabe en film til den ønskede minutpris. Man skaber den også for sig selv."

Helt sin egen

Med piloten under armen har Petter Lindblad pitchet filmen i et hav af sammenhænge, men den er endt med at have en forholdsvis enkel skandinavisk finansiering, og produktionen har ligget samlet hos Esben Toft Jacobsen og hans hold i København. I forhold til selve produktionen beskriver han det som en gave, at der ikke var andre danske 3D-animerede projekter i gang på samme tid, hvilket gav mulighed for at få de bedste og mest engagerede folk med om bord.

Det har taget to år at lave filmen, og i den proces har Petter Lindblad mest været overrasket over, hvor meget mere tid det kræver at lave 3D. Men det er fortid. Nu er der fuld skrue med den danske premiere i går, første visning på markedet i Berlin i morgen og siden visninger i festivalens børnefilmkonkurrence i næste uge.

Ifølge Petter Lindblad er der allerede booket mange møder i Berlin, hvor Esben Toft Jacobsens afgangsfilm "Drengen i kufferten" blev hædret i 2007 med en Special Mention. Efter mere end fem år fra ide til færdig film får publikum nu omsider lov at opleve den dramatiske og visuelt storslåede fortælling på det store lærred.

"Der har været mange inspirationskilder til filmen som blandt andet Miyazakis film, Astrid Lindgrens historier og den nordiske mytologi. Men 'Den kæmpestore bjørn' er helt sin egen, og jeg synes, vi har skabt en film, som er udfordrende på børnenes niveau. Jeg glæder mig meget til at opleve den med publikum i Berlin," afslutter Petter Lindblad.