Kamikaze

Filmværkstedet inviterer unge til at lave nye filmiske fortællinger på alle platforme - det kan være på mobilen, på nettet, på husgavlen eller et mix. De udvalgte idéer kan få op til 50.000 kr. til realisering.

Filmværkstedets nye opsøgende projekt KAMIKAZE skal inspirere idérige unge mellem 18 og 28 år til at tænke deres filmidéer bredt, så de kan udnyttes på mange platforme. Den 28. september er der deadline for at aflevere projektbeskrivelser. De mest opsigtsvækkende idéer vil blive udfordret af KAMIKAZE's tre konsulenter, instruktørerne Michael Noer og Martin de Thura samt reklamemanden Philip Einstein. De projekter, der herefter går videre, får op til 50.000 kr. til realisering, og vinderne får premiere på filmfestivalen CPH:PIX 2010.

Man kan spørge sig, selv om det virkelig er nødvendigt, at opfordre unge til at tage de nye medier i brug. Det gør de jo allerede.

"Man kan spørge sig, selv om det virkelig er nødvendigt, at opfordre unge til at tage de nye medier i brug. Det gør de jo allerede. Men vi oplever altså stadig, at de unge filmskabere ofte tænker deres ideer til det store lærred. Så vi udfordrer dem i projektet her til at udfolde deres idéer i fortællinger til flere platforme," fortæller leder af Filmværkstedet Prami Larsen.

"Desuden får de mulighed for at skabe personlige netværk på kryds og tværs: softwareudviklere, gamere, kunstnere, musikere, studerende osv. Det forventer vi vil sætte en masse nyt i gang."

Filmværkstedet på Det Danske Filminstitut støtter unge filmskabere på vej. Hvert andet år gennemføres et opsøgende projekt, der skal inspirere til særlige undersøgelser i feltet af levende billeder. Et tidligere projekt var f.eks. DOXWISE, der resulterede i to omgange dokumentariske videodagbøger for og med unge på nettet, såkaldte webepisodes af Michael Noer på MySpace.com og Christian Sønderby Jepsen på politiken.dk.

Læs mere og upload dine idéer til KAMIKAZE på Facebook

Relateret til DOXWISE