Kom og leg i Busters Medialab

BUSTER. I Medielab kan børn og unge i september prøve kræfter med stop-motion animation, 3D-animation, casting og nye, danskproducerede computerspil.

For andet år i træk præsenterer BUSTER Filmfestival for børn og unge det digitale eksperimentarium Medielab i Pressen i Politikens Hus. I hverdagene kan skoleklasser besøge stedet, og i de to weekender under festivalen – 17.-18. september og 24.-25. september – er Medielab åben for familier.

Weekendens workshops spænder bredt. Børn og unge, der drømmer om at blive skuespillere, kan komme til casting hos Casteriet og Gizmo Cast, der arbejder professionelt med både film, reklamer og tv-serier. I en anden workshop kan man vælge mellem en række scener fra den nye "Orla Frøsnapper"-film og selv lægge stemme til figurerne. Animationshuset instruerer i forskellige typer animationsteknik med temaerne "Snuden på eventyr" og "World of Fantasy" og den 3-årige animationsuddannelse Truemax Academy laver workshop i at arbejde med 3D-animation.

Buster Medialab

BUSTER filmfestival for børn og Unge, 15. til 25. september

Medielab foregår i Pressen, Politikens Hus, Vester Voldgade 33 v. Rådhuspladsen.

Åbningstider for familier/private: 10.00-16.00.


17-18. september
 og 24-25. september.

Billetpris: 15 kr.

Læs mere om Medielab

"Medielab er opstået ud fra et ønske om at skabe et sted, hvor børn kan arbejde og lege med forskellige medier og genrer – både gamle og nye udtryksformer," fortæller festivalchef Füsun Eriksen. "Der har i en række år været workshops under BUSTER Filmfestival, hvor man kunne lave bl.a. flyttefilm og 3D-animation. Den ide og tradition ville vi gerne videreudvikle, og det lykkedes at realisere for første gang sidste år."

Computerspil er velrepræsenterede i Medielab. Her deltager bl.a. Serious Games Interactive med deres nye onlinespil "Playing History", hvor spilleren rejser tilbage i historien og bl.a. sejler med slaveskib tværs over Atlanten. I ABCitys spilverden kan de yngre børn jagte vokaler og konsonanter, og i spiluniverset Tinkatolli er der fokus på skrald og genbrug. En række andre danskproducerede computerspil er også med i Medielab.

Computerspil er ikke farlige

Men hvorfor skal der være computerspil under en filmfestival?

"Det finder vi naturligt, fordi film og spil har så mange elementer tilfælles," siger Füsun Eriksen. "Der bliver fortalt en historie, vi møder karakterer og miljøskildring, der arbejdes med filmiske virkemidler, fantasien og kreativiteten kommer i sving, og vi kan lære og bliver underholdt på samme tid. Både film og spil er fantastiske medier til undervisning af børn – og til at fortælle sin egen historie. Vi synes ikke, der er nogen grund til at skelne firkantet mellem film og spil. De er i familie med hinanden, ligesom de er beslægtet med tv og litteratur."

BUSTER Filmfestival har også en anden dagsorden med at lade computerspil være del af festivalen, fortæller Füsun Eriksen:

"Film er et godt, gammelt medie, som både forældre og lærere er trygge ved, Vi vil gerne rette fokus på nye, audiovisuelle medier. Hvordan bruger børn dem, og hvilke pædagogiske muligheder ligger der i dem? Nye medier har tendens til at vække bekymring og angst: vil computerspil skade børn, give dem museskader og gøre dem sløve og dumme? Med Medielab vil vi gerne vise forældre og lærere, at computerspil ikke er et farligt medie."

Gået efter danske spil

"Kvalitet og etik har været vigtige for os i udvælgelsen af spil til Medielab. Vi er gået efter spil, hvor der fx ikke er skyderi og drab. Vi vil gerne vise børnene, at der findes sjove, flotte og fede spil, hvor man også kan lære matematik, sprog eller historie. Hvor man føler sig underholdt og overrasket af nye scenarier, samtidig med at det åbner veje til viden, kreativitet, refleksion over eget liv - eller måske endda lyst til selv at udvikle spil."

BUSTER Filmfestival er gået målrettet efter de danskproducerede spil, fortæller Füsun Eriksen:

"Der er en blomstrende produktion af kvalitetsspil med pædagogisk sigte og didaktiske muligheder i Danmark i øjeblikket – bl.a. takket være udviklingsstøtte fra den danske spilordning. Men der er ikke mange udstillingsvinduer til danske producenters spil. De har brug for et interaktivt hus for børn og unge som Medielab."

fusun