Lær de nye at kende

CPH PIX. Danmarks største spillefilmfestival præsenterer i år exceptionelt mange nye danske navne. Blandt dem er syv spillefilminstruktører, der har lavet film på små budgetter uden om de vanlige støttekanaler, og som CPH PIX har samlet i en selvstændig serie med titlen Upcoming. Vi giver et overblik over instruktørerne og deres film.

CPH PIX 2018

I år er det 10. udgave af CPH PIX, og fokuset på nye danske talenter er større end nogensinde.

Festivalens hovedkonkurrence 'New Talent Grand PIX' er helliget debuterende instruktører fra hele verden, mens den nystiftede 'Politikens Talentpris' hylder nye danske instruktører. Derudover præsenterer serien 'Upcoming' syv uafhængigt producerede danske film.

CPH PIX 2018 løber fra 27. september til 10. oktober – igen i år med festivalcentrum i Cinemateket.

Årets CPH PIX præsenterer hele to programmer dedikeret til nye danske talenter. Ud over festivalens nyindstiftede talentpris uddelt i samarbejde med Politiken byder programmet også på en ny sektion med titlen Upcoming, der fokuserer på "nye filmmagere på vej op fra undergrund og filmværksteder i syv uafhængigt producerede film", som festivalen skriver.

Hvem er de syv nye instruktører og deres film, og hvad håber de, at publikum vil tage med sig ud af biografen? Vi bringer her et overblik.

Lad de døde hvile, Sohail A. Hassan

Filmen: Den asociale og okkult-interesserede Jimmy har et mål: Han vil i kontakt med sin afdøde mor. I gymnasiet har han overbevist sig selv om, at han ikke har brug for venner. Da klassens nye dreng alligevel får ham overtalt til at udføre et okkult ritual, går alt grueligt galt, og for at redde byen fra undergang må Jimmy indse, at han ikke kan klare alt på egen hånd.

Sohail A. Hassan: ”Jeg vil gerne underholde mit publikum med en solid genrefilm – det pure opspind. Men enhver god film, uanset genre, skal have noget på hjerte. Mit budskab er, at selvom det er svært som ung at turde være sig selv og dermed føle sig udenfor, så er løsningen aldrig at isolere sig.” 

Den 52-årige Hassan har tidligere arbejdet som filmjournalist og producer. Han begyndte selv at instruere kortfilm i 2009. Hans seneste kortfilm, ’Inmate 48’, blev vist i CPH PIX-konkurrencen Movie Battle i 2014, hvor den vandt tre ud af fire priser. ’Lad de døde hvile’ er produceret af Jannick Raunow for Pure Fiction.

As Good a Day as Any, Amalie Greger

Filmen: En dag slipper en ung pige alt, hvad hun har i hænderne, og begiver sig ud på en rejse gennem Europa. Optændt af rastløshed og en uforklarlig sorg leder hun efter noget, der kan hive hende ud af de depressive tanker. På vejen samler hun en blaffer op og genfinder en gammel ven, og snart er de tre på vej mod et hus i Bilbao.

Amalie Greger: "Jeg håber, at publikum kan genkende sig selv i den fase af livet og i rastløsheden. At de kan genkende det at have lyst til at flygte, uden nødvendigvis at vide hvor flugten skal gå hen.”

Greger er uddannet fra KBH Film & Fotoskole, hvorfra hun dimitterede med kortfilmen ’Nachtfalter’. ’As Good a Day as Any’ er produceret af tyske Eneko Sanz for Rolling Eyes Film.

Månebrand, Kasper Juhl

Filmen: Det sociopatiske søskendepar Valdemar og Alexandra bruger tilværelsen på at feste og genere andre mennesker. Men da Valdemar møder pigen Rebekka, synes en udvej at forme sig fra deres destruktive hverdag. Alexandra bliver imidlertid hurtigt tiltrukket af sin brors nye kæreste, og snart er der splid mellem de to søskende, som gør alt for at glemme, hvad der i virkeligheden trænger sig på. 

Kasper Juhl: "Min film er en slags socialrealistisk horrorfilm om sorgarbejde. Jeg vil gerne skabe større forståelse for, hvor ekstremt destruktiv sorg kan være. Hvad end man har mistet en forælder eller haft sygdom tæt inde på livet, kan det vende fuldstændig op og ned på ens tilværelse. Samtidig vil jeg give en anderledes filmoplevelse og et modsvar på, hvordan den danske film skal ses, høres og føles.” 

Med hele fem lavbudgetspillefilm i rygsækken er 27-årige Juhl den eneste instruktør i Upcoming-programmet, som allerede har erfaring med det lange format. I 2014 var han inviteret til CPH PIX med gyseren ’Gudsforladt’, der samme år blev nomineret til publikumsprisen ved Robert Prisen. ’Månebrand’ er hans sjette film og er produceret af Max Christensen og Kasper Juhl for Dæmon Film.

 

 


Udenfor, Klaus Møller Nielsen

Filmen: En tidlig eftermiddag tjekker Patrik og hans søster ind på et hotel i København. De skal til en familiefest, men det har Patrik bestemt ikke lyst til, så han tilbringer i stedet natten på hotellet. Langsomt afsløres der mere og mere om den tragedie, der har vendt op og ned på hans liv, og hvorfor det er så svært for ham at komme tilbage på sporet. 

Klaus Møller Nielsen: ”Først og fremmest håber jeg, at folk føler sig underholdt, og at de føler sig følelsesmæssig engageret. Hvis det så samtidig hjælper nogen med at italesætte sorg, ville det selvfølgelig også være rigtig fint, men mest af alt håber jeg bare ikke, at folk falder i søvn.”

Instruktøren er autodidakt instruktør og manuskriptforfatter, og ’Udenfor’ er hans første selvstændige filmprojekt. Filmen er produceret af instruktøren selv for selskabet Film Truly. 

'Udenfor'. Foto: Knud Erik Andersen.

Nina, Maria Winther Olsen

Filmen: Den følsomme og kunstneriske Nina tager med sin kæreste til Færøerne for at pleje sin gravide mave, mens hun skriver på debutromanen. I begyndelsen ånder alt idyl, men snart begynder ensomheden og de barske myter i det fremmede land at sætte deres præg på Ninas udfordrede sind. 

Maria Winther Olsen: ”Når publikum har set ’Nina’, håber jeg, at de synes, at de har lært hovedkarakteren at kende på godt og ondt: At de har været i selskab med en nuanceret kvinde, der kæmper med at udfylde et tomrum i sig selv. Dernæst håber jeg, at publikum har haft en sanselig oplevelse og er blevet draget af universet.”

Instruktøren har tidligere skrevet og instrueret kortfilmene ’Gló(ð)’ fra 2012 og ’Som engle vi falder’ fra 2014. Hendes færøsk-danske debutspillefilm er produceret af Josefine Pil Grandgaard Olesen for det færøske produktionsselskab TOKA Film. 

'Nina'.

Søvn, Oliver Tonning

Filmen: Den 22-årige Anna er nervøs – dels for sin voksende gravide mave, dels for, om hun har arvet en uhelbredelig sindslidelse fra sin mor. Da hun opdager fænomenet Ludic Dreaming, prøver hun at helbrede sig selv, men snart begynder virkelig og drøm at smelte sammen. 

Oliver Tonning: ”Jeg ønsker at give publikum et indblik ind i en ellers svært forståelig og kompleks verden. Hvis folk ikke har et forudgående kendskab til psykisk sygdom, kan de have en tendens til at tilskrive personens ulykkelighed deres egen manglende viljestyrke og derved pålægge dem – og ikke sygdommen – skylden.”

Instruktøren står bag en række kortfilm, hvoraf den seneste, ’Hyp, mine mænd’ fra 2014, blev nomineret til to Ekko Shortlist-priser. Han har selv både skrevet, klippet og produceret debutspillefilmen. 

'Søvn'.

Natsværmer, Asger K. Bartels

Filmen: Efter tabet af sin far går fotografen Louis i stå både med sit kunstneriske projekt og sit parforhold. Han bruger det ene til at holde det andet på afstand, mens det irriterer ham, at hans bedste ven er klar til at rykke videre i voksenlivet. Kvartvejskrisen rammer og udfordrer både Louis og vennerne på overraskende og tragisk vis. 

Asger K. Bartels: ”Jeg håber, at publikum kan genkende sig selv i nogle af karaktererne, og at historien får dem til at tænke lidt. Mit ønske er, at filmen efterfølgende griber fat i folk og bliver hængende.”

Instruktøren er blot 21 år gammel og har ikke nogen formel filmuddannelse. Hans debutfilm er produceret af Laura Stejner Bie og 42 Films.